Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Een rubriek voor en van onze jeugd

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Een rubriek voor en van onze jeugd

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Van 8 tot 16

Heerlijk, die vakantie, geen iboeken, geen schriften, geen huiswerk en geen strenge onderwijzers. Je kunt nu eens heerlijk doen, waar je zin in hebt. Maar ik geloof dat jullie het nog drukker hebben dan anders. Ik hoor tenminste niets meer van jullie. Nu „Daniël" er zo keurig verzorgd uitziet en ik en alle andere medewerkers er wel een beetje trots op zijn had ik wel enkele brieven van jullie verwacht. Ik kan dat wel begrijpen, want in de vakantie zijn alle mensen een beetje van slag. Als straks alles weer normaal draait zullen jullie brieven wel gaan komen. Luiert nu nog maar even, want over een paar dagen is het weer voorbij en moet je weer aanpakken. De vorige keer heb ik jullie mijn plannen gezegd, lees het nog maar eens na, daar heb ik voorlopig niets aan toe te voegen. Het WOORD en de DAAD zijn nu aan jullie. Laat zien wat je kunt. Voor dit keer heb ik nog wel werk genoeg. We beginnen met een mooi gedicht, dat Ria Kaashoek uit Sliedrecht opstuurde.

Het wonder van Elia

O God houdt nu Uw volk in stand, zoals Gij eens door Uw profeet, toen honger heerste in het land, een eeuwig wonder deed.

Elia nam zijn wandelstaf en reisde aan Gods woord getrouw, een bedelaar, naar Zarfath af en zag de weduwvrouw.

Die sprokte tot haar laatste nood een handvol hout, zo arm was zij. En toch zei God: „Deel van haar brood, zo .gaat de dood voorbij".

En zij eerst: „Heer, ik heb niet meer dan wat gij in mijn handen ziet". Maar hij weer: „Geef mij tot Gods eer en het vermindert niet.

want er zal olie in uw fles en er zal meel zijn in, uw kruik, wie God geeft, houdt een rijke rest tot dagelijks gebruik."

Toen voelde zij het wonder aan haar hart en zij weerstond het niet, maar zij' heeft naar Gods wil gedaan en zo is het geschied:

haar fles was niet van olie leeg en in de kruik ontbrak geen meel. Hoelang de honger duurde, kreeg ieder daarvan zijn deel.

Muus Jacobse

Bedankt Ria en wat stuur je me nu? Je moet er altijd voor zorgen, dat er iets bij mij ligt. Dat geldt natuurlijk niet voor jou alleen maar voor een ieder, die dit leest.

Kitty V. d. Helm vertelt nu het slot van haar verhaal.

De ruiter op het witte paard (III)

Die nacht zit dominee Charles, zo heet hij, lang op zijn studeerkamer. Hij moet steeds maar denken aan dat meisje, dat nu naast zijn kamer slaapt. Het meisje dat zes jaar om een Bijbel heeft gebeden en dat er zes jaar voor heeft gespaard, cent voor cent.

stuiver voor stuiver en dubbeltje voor dubbeltje. „Dat mag niet langer", zegt hij tegen zich zelf. „Er moeten meer Bijbels komen, ze moeten zo goedkoop worden, dat de armste mensen ze zelfs kunnen kopen. Is het niet treurig, dat zo weinig mensen Gods woord kunnen lezen? Dat moet anders worden". En terwijl Mary Jones inslaapt met grote blijdschap in haar hart, omdat ze eindelijk haar eigen Bijbel heeft, maakt dominee Charles een plan, een prachtig plan

En als Mary de volgende morgen, weer op blote voeten, de Bijbel, haar Bijbel in de zak bij haar schoenen op de rug, de lange weg naar huis terug loopt, zit dominee Charles al achter zijn bureau en is hij begonnen aan de uitvoering van zijn plan. Ieder moet een Bijbel kunnen kopen voor weinig geld, of als hij geen geld heeft een Bijbel kunnen krijgen. Vier jaar later, in 1804, is het plan van ds. Charles werkelijkheid geworden. Toen is in Londen opgericht het Brits en Buitenlands Bijbelgenootschap, dat heeft nu al meer dan honderdvijftig jaar bestaan en in die jaren heeft het al miljoenen Bijbels, niet alleen in Wales, maar over heel Engeland, ja over de hele wereld verspreid. Maar nu zul je zeggen, wat heeft dit nu met de zending te maken? Dan zeg ik dat heeft er alles mee te maken. De zendelingen willen aan alle mensen vertellen, dat de Heere Jezus, Gods Zoon, naar de wereld gekomen is om alle mensen, die in Hem geloven, zalig te maken. Dat kun je lezen in de Bijbel. Ja natuurlijk zijn er een massa boeken, waarin je van de Heere Jezus kunt lezen, maar die boeken hadden nooit geschreven kunnen worden als de Bijbel er niet geweest was.

Maar ik wil je nog iets vertellen.

Ik hoop dat je nog eens in Londen komt. Nee, nou moet je niet zeggen daar kom ik toch nooit, dat zei ik vroeger toen ik zo jong was als jullie ook. Als je later eens in Londen komt, vraag dan daar eens naar het gebouw van het Brits Bijbelgenootschap. Het is een heel groot gebouw van vijf verdiepingen hoog. En in dat gebouw ga je dan kijken naar de bijbel van Mary Jones, de bijbel die ze kocht van haar spaarcenten van ds. Charles. Ja heus, die bijbel ligt daar nog. En weet je wat je leest, als je die bijbel openslaat? Dan lees je:

„Mary Jones werd geboren 16 december 1784. Ik kocht dit boek toen ik zestien jaar oud was. Ik ben de dochter van Jacob Jones en Mary Jones, zijn vrouw. De Heere geve mij genade. Amen. Mary Jones.

Aan Hem de ware eer van deze bijbel, gekocht in het jaar 1800. Zestien jaar oud". Dit heeft ze zelf geschreven. Kun je begrijpen dat deze bijbel zorgvuldig bewaard wordt?

Mary Jones, het arme meisje uit Wales, dat door de liefde tot Gods Woord de stoot gegeven heeft tot de verspreiding van miljoenen bijbels in nu meer dan duizend talen, is gestorven in het jaar 1866. Ze is dus 82 jaar oud geworden.

Nu Kitty, ik vind het echt jammer dat je verhaal uit is. Wij allemaal en ook vele ouderen hebben het met veel genoegen gelezen. Ook uit dit verhaal blijkt weer dat kleine zaken soms grote gevolgen kunnen hebben. Wat moeten wij toch dankbaar zijn dat wij Gods Woord zo gemakkelijk kunnen krijgen. Lezen wij er echter wel eens in? Zo voor je zelf, bedoel ik; jullie hebben toch zeker allemaal je bijbeltje op je nachtkastje liggen? Iedere avond een stukje lezen hoor voor het slapen gaan.

Wie wist het?

Hebben jullie de oplossing van de vorige puzzel bewaard? De volgende woorden moesten het zijn. Elia - Ahasveros - Silas Sarepta - Abia - Ananias - Siloam - Mahanaim - Moloch - Hananja - Areopagus Saffira - Asahel - Libanon - Ner. Hadden jullie ze goed? De volgende keer zal ik weer een puzzel maken, daar heb ik nu geen tijd meer voor.

Dit keer kan ik niemand noemen, die me een nieuwe abonnee opgaf. Jammer, Probeer het nog eens om een paar nieuwe klanten te winnen. Zo'n mooi blad moet je toch niet alleen voor je zelf houden, in ieder huis hoort „Daniël" thuis.

Jongelui, ik moet nu ophouden, anders krijg ik een standje van de administrateur, dat ik te veel instuur. De hartelijke groeten en tot de volgende keer D.V.

C. DE BODE

Pr. Bernhardlaan 27, Dirksland

Gods zegen

Bidt God bij alles wat gij doet. Zijn zegen slechts maakt alles goed.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 28 augustus 1964

Daniel | 16 Pagina's

Een rubriek voor en van onze jeugd

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 28 augustus 1964

Daniel | 16 Pagina's