Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

(Slot)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

(Slot)

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

„Ik zie geen vrucht van mijn bekering." Wij willen zien en gevoelen, niet geloven. Immers is bekering ook in de eerste plaats een zaak van het geloof. Comrie zegt in zijn bewonderenswaardige Catechismus-verklaring van de eerste zeven zondagen 15 ): „Als wij op Gods Woord vertrouwen zonder zien, hebben of gevoelen, dan hebben wij rust, zelfs in de verheffing van de Jordaan." Dit behoort volgens Comrie tot het wezen van het geloof.

„De verzekerdheid des gevoels bestaat in een blijde aandoening die in het hart oprijst uit een overtuiging die de Heilige Geest in het hart werkt, dat wij alles wat beloofd is, dadelijk hebben, bezitten en genieten.... Dit is verkwikkelijk voor de ziel, maar wordt noch door allen, noch te allen tijde genoten, maar dikwijls bestreden en door de satan en het ongeloof zo aangevallen, dat men is als doodbrakende, en ondertussen kan en is de verzekerdheid des geloofs, zonder die verzekerdheid des gevoels, dikwijls zeer sterk, zoals in Ps. 88 en elders te zien is. Het zal niet ondienstig zijn onze grote Calvijn te lezen, Institutie III : II : 17, wiens eigen woorden wij u zouden mededelen, zo ze niet te lang waren en ons te veel zouden ophouden."

Dit zijn woorden voor allen die nergens meer uit leven kunnen dan uit het naakte Woord. Het is toch niet het gevoel dat redt van de dood, maar de gerechtigheid van de Christus der Schriften? Uit u kan geen vrucht meer voortkomen in der eeuwigheid. Als er dan maar dat gevangen-zijn onder het Woord is, dan wordt uw vrucht uit Hem gevonden.

„Ik bemerk wel een liefde tot de Hee-re en Zijn dienst, maar ik kan niet zo spreken over het begin daarvan, over de vereniging met Christus." Ook dit is een vraag die Comrie heeft beantwoord lö ).

„Ik antwoord, dat enige, maar niet alle Christenen een onderscheiden kennis en een geestelijk geheugen hebben, hoe het werk tussen Jezus en hun ziel toeging; zij weten, hoe de Borg hun voorkwam (....). Maar deze zijn doorgaans diegenen die diepe en zielsindringende overtuigingen, verbrijzelingen en zielsverootmoedigingen gehad hebben. Is nu Gods weg in de overtuiging met u niet zo geweest, zo kunt ge toch met Christus verenigd zijn, ofschoon ge ii de zaak zo onderscheiden niet kunt voorstellen (....); ge moet uit de kenmerken, uit de gevolgen tot de zaak zelve opklimmen." Dat noemt Comrie zelfs de onfeilbaarste bewijzen dat iemand in Christus is.

Tenslotte vragen wij elkaar wat we nu moeten doen, waar we het nu van moeten verwachten. Alleen van Gods genade. Genade is tegelijk het duurste en het goedkoopste: het heeft Gods eigen Zoon gekocht, het is voor niets te krijgen voor hen die daar de schuld van zijn. Moge de Heere ons dat leren: „ en gij die geen geld hebt, komt, koopt en eet " Ja, Hij wil ons dat leren. Daarom is er een kerk met de verkondiging van zonde en genade. Daarom is er de Heilige Schrift met de boodschap van ontfenning. Daarom zijn er de reformatorische geschriften met de prediking van het lieflijke, maar scherpe Evangelie. Laten wij ons biddend afkeren van onze eigen wijsheid en eigen gedachten, en ons toekeren tot de wijsheid der Schriften en de gedachten der Vaderen.

telijke Encyclopedie, onder het trefwoord „Bekering".


a ) Voor het eerste gedeelte heb ik vooral geraadpleegd: F. J. Pop „Bijbelse woorden en hun geheim" en de Chris-

De Gereformeerde Dogmatiek, Ds. G. H. Kersten. Deel II, blz. 84.

Joh. Calvijn. Institutie III : III : 1.

Joh. Calvijn. Institutie III : II : 7.

Joh. Calvijn. Institutie III : III : 5.

Joh. Calvijn. Institutie III : III : 5.

Joh. Calvijn. Institutie III : III : 9.

Zach. Ursinus. Verklaring op de H. C., II : blz. 136 e.v.

C. Olevianus. De getuigenissen van het genadeverbond, blz. 305 e.v.

C. Olevianus. idem, blz. 306.

C. Olevianus. idem, blz. 321.

12) 18 C. Olevianus. idem, blz. 323.

) H. F. Kohlbrügge. De Leer des heils, blz. 67, 68.

14) E. Erskine. Preek over Hebr. 11 : 7.

15) A. Comrie. De Heidelberger Catechismus, blz. 492 (uitgave Banier).

A. Comrie. Enige eigenschappen des zaligmakenden geloofs. Preek over 1 Cor. 6 : 17.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 30 december 1966

Daniel | 15 Pagina's

(Slot)

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 30 december 1966

Daniel | 15 Pagina's