Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Een ernstige oproep tot bekering.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Een ernstige oproep tot bekering.

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

De goddeloze verlate zijn weg, en de ongereehtige man zijn gedachten; en hij hekere zich tot de Iieere, zo zal Hij zich zijner ontfermen, en tot onze God, want Hij vergeeft mcnigviildiglijk. (Jes. 55 : 7)

In de woorden van onze overdenking vinden wij een ernstige oproep tot bekering. Tot wie komt die oproep? De Heere richt zich tot goddeloze en ongereehtige lieden! Bedoelt de Heere daarmee die moordenaar in de gevangenis of die spotter en vloeker, die van God en Zijn gebod niet weten wil? Zeker, die horen er ook bij. Doch zij niet alleen; want wat is eigenlijk een goddeloos mens? Een hulpeloos mens is een mens zonder hulp, een zorgeloos mens is een imens zonder zorgen, een goddeloos mens is een mens zonder God! En zo nu is het met ons allen van nature! Wij zijn zonder God in de wereld! Eens leefde de mens in de gemeenschap Gods en vond zijn verlustiging in de Heere, doch hij heeft zich van God losgescheurd en is een vijand van God geworden! En het gevolg? Hij is aan allerhande ellendigheid, ja zelfs aan de verdoemenis onderworpen.

En waar wij ons nu van God hebben losgescheurd, daar hebben wij geen vermaak meer in de gerechtigheid, maar in de ongerechtigheid. Goddeloze mensen zijn tevens ongereehtige mensen! En blijkt dat niet uit ons leven? Hebben wij de zonde niet lief? Wij overtreden Gods geboden de gehele dag met gedachten woorden en werken. Met luide stem roepen wij uit: Wijk van ons, want aan de kennis Uwer wegen hebben wij geen lust! Hebben wij ons al als een goddeloze en een ongereehtige leren kennen? Want, wij mogen voor het oog van de wereld een onbesproken leven hebben, en zelfs nog vroom en godsdienstig zijn, maar van nature zijn wij goddelozen! En zal het nu wel met ons zijn, dan is nodig, dat wij ons door de ontdekkende werking van de H. Geest als goddelozen leren kennen! Anders hebben wij geen bekering van node! En als wij er dan achter mogen komen door genade, dat wij niet slechts los van God en zonder God zijn, maar dat wij ook vijanden van God zijn, wat wordt het dan een wonder, dat de Heere met zulken nog te doen wil hebben! Dat Hij ze toeroept: De goddeloze verlate zijn weg en de ongereehtige man zijn gedachten en Hij bekere zich tot de Heere! De goddeloze verlate zijn weg! Ja, zodra God een mens bepaalt bij zijn goddeloosheid, als hij er achter komt, dat hij gezondigd heeft tegen een goeddoend God, wat worden die zonden dan tot smart. Dan kunnen zulken in de zonden niet meer leven!

Ze roepen uit: Henen uit, henen uit! Wat heb ik meer met de afgoden te doen? Heilig wensen ze voor de Heere te leven, niet om de hemel daarmee te verdienen, maar omdat ze tegen God niet meer kunnen zondigen! Zulken gaan de zonden laten, niet om van de mensen gezien te worden, maar omdat ze de zonden haten. En ze haten de

zonde, omdat God ze haat. Zulken verlaten ook hun gedachten! Want ja, het is mogelijk, dat iemand wel zijn weg verlaat, maar niet zijn gedachten. Wij kunnen uit vrees voor de straf of voor de gevolgen der zonde, wel verschillende zonden nalaten, terwijl toch onze gedachten de zonden vasthouden en koesteren. Doch zo de Heere voor ons werkelijk het allerhoogst en eeuwig goed geworden is, dan wensen wij de zonden met wortel en tak uit te roeien!

En ziet, in dat verlaten van zijn weg en gedachten bestaat nu precies de waarachtige bekering. De waarachtige bekering toch is een inkeren tot ons zelf, een zich afkeren van de zonde en een wederkeren tot God! In de bekering gaat het qm de Heere alleen. Dan wordt gevraagd: Heere zou u met mij nog te doen willen hebben? En weet ge, wat zulken nu ervaren? Dat het des Heeren lust is om zondaren zalig te maken! Hoort maar, wat de profeet zegt: Hij zal zich zijner ontfermen, want Hij vergeeft menigvuldiglijk. O, die in hun zonden en ellenden tot Hem zich ter genezing wenden, stoot Hij niet af, maar betoont hen Zijn barmhartigheid.

En dat doet Hij niet omdat ze smekend tot IIem kojmen, maar naar het vrije van Zijn soevereine ontferming! Ook stapt Hij niet over de zonden heen, maar Hij delgt ze uit in het bloed van Zijn Zoon. Hij ziet zulken aan in Christus, Die met de overtreders is gesteld geweest, en veler zonden gedragen heeft en voor de overtreders gebeden heeft!

]. van Haaren.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 2 juni 1967

Daniel | 16 Pagina's

Een ernstige oproep tot bekering.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 2 juni 1967

Daniel | 16 Pagina's