Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

a

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

a

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Hemd met vlekken.

Zo zijn er tal van kleine dingen die aan de bijbel herinneren. Het oosten is niet veel veranderd en dat maakt een bezoek aan deze landen voor de bijbellezer zo interessant. De vrouw van daarnet komt me een overhemd brengen dat ze gewassen heeft. Er zitten nog wat vlekken op. Hoe kan het ook anders. Ook in India heeft ds. M. in de vele diensten die hij geleid heeft en in de gesprekken die hij gevoerd heeft, iets gevoeld, beleefd van de gemeenschap der heiligen. In de verzoekingen en de rampen worden Gods kinderen, schrijft ds. M., nog meer verbonden aan de troon der genade. In het geloof mogen ze weten, dat de verdrukking maar een korte tijd duurt; ze vervullen in hun vlees de overblijfselen van de verdrukkingen van Christus voor Zijn lichaam. (Col. 1 : 24). Maar de Heere zorgt ook daar voor Zijn Kerk.

Laten we ook deze mensen in ons gebed gedenken, opdat ze mogen volharden tot het einde. Laat de liefde tot God en de naaste ook blijken in het mild geven van onze overvloed.

31 oktober naar de kerk

Enkele maanden geleden vroeg een medewerker van een kerkblad aan een professor: „Denkt U dat er vandaag nog goede redenen zijn om Hervormingsdag te vieren? "

De professor antwoordde: „Ja, ik denk dat er vandaag nog reden is voor het vieren van Hervormingsdag.

Niet omdat de ware Kerk begonnen is met de Reformatie, noch omdat de Hervormers zonder persoonlijke gebreken waren, noch omdat hun lering in alle opzichten onaantastbaar was en onverbeterlijk; maar ze bracht het evangelie terug in de Kerk en en riep de mensen op om hun leven in te richten in overeenkomst met de boodschap

van dit Evangelie." Het is wel zo dat er wat gunstiger gesproken wordt over Luther en de andere Reformatoren dan roomskatholieken gewoon zijn te doen. Men toont een nieuwe belangstelling voor de bijbel en voor bijbelse studie. Alles wordt herzien en opnieuw geherformuleerd.

Rome is veranderd: men leest de mis in het nederlands, men mag de bijbel lezen, het aksent ligt meer dan vroeger op de prediking. De priesters protesteren tegen het celibaat en gebruiken vrijmoedige taal aan het adres van de curie (de adviseurs van de paus).

Rome is niet veranderd: Rome heeft nog geen dogma herroepen. De roomse kerk is niet bezig reformatorisch te worden. Er is geen enkele reden om samen kerkdiensten te gaan organiseren of samen de kerkhervorming te gaan herdenken.

Aan de andere kant kunnen we ons zomaar niet van de veranderingen in de roomse kerk afmaken. Luther en Calvijn worstelden met de roomse kerk. Dat moeten wij ook doen.

We moeten bidden dat het Licht van het Evangelie, dat in 1517 zo helder is gaan schijnen, hen en onze ogen mag verlichten.

We zijn verplicht aan God als reformatorische kerken op 31 oktober openbare erediensten te houden om God te danken voor het Licht van het Evangelie en om Hem te bidden of in alle kerken geleerd en beleefd mag worden: de Schrift alleen, door genade alleen, door geloof alleen, Gode alleen de eer.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 oktober 1967

Daniel | 16 Pagina's

a

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 oktober 1967

Daniel | 16 Pagina's