Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

het geslacht van Kaïn  en van Seth

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

het geslacht van Kaïn en van Seth

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

III

Dit geslacht van Kain leeft nog voort. De geestelijke kinderen van Kain bevolken voor het grootste deel de wereld.

Het is de mens, die pocht, dat hij zelf God is. De mens, die zich sterkten bouwt, waarin hij zich veilig waant. De mens, die grote gaven van God ontvangt, maar deze gebruikt tot eigen eer en grootheid en God er niet mee dient.

De gevallen mens. De mens, die als God wil zijn en lacht om Gods dreigwoord: Gij zult den dood sterven.

Wij zullen leven! Wij zullen steden bouwen, als God zijn en de aarde met onze gaven, wetenschappen en technieken veroveren.

Deze eerste wereld heeft God verdronken in de zondvloed.

Zo zal het gaan met de tweede wereld. De mens der zonde, die zich zal vertonen dat hij God is, zie, dat is dezelfde als de mens der eerste wereld-

Echter erger en verschrikkelijker. De naam Mechujaël is dan ten volle waar — de mens is als God.

De anti-goddelijke wereld zal zich dan vertonen als God zelf zijnde.

Dan zal echter de Zoon des mensen komen en het zal zijn als in de dagen van Noach.

Het geslacht van Seth.

Het boek der geboorten van het mensdom begint wel met een donkere bladzijde. Het begint met een broedermoord. We horen de

gaat van citaat tot citaat voorzichtig zijn weg. Hier en daar is wel merkbaar dat hij niet alles goedkeurt, wat de moderne tijd te bieden heeft.

Ieder die met de jeugd te maken heeft — ik denk met name óók aan de verenigingsleiders — leze dit boekje, dat mede een steun kan zijn, om onze jongeren beter te verstaan.

C. B.

stem des bloeds — het lied van Lamechs zwaard — de roem van Kains cultuur en vindingen — de grootheid van Kains steden en vestingen.

De vraag rijst: Waar blijft het vrome geslacht? Komt er van de vromen wel iets terecht? Kains geslacht overvleugelt alles. Zijn geniale zonen triomferen over de wereld. Waar is het zaad der vrouw, dat satan de kop zou vermorzelen? We horen er schier niets van. Zal de van God vervreemde wereld het dan toch winnen?

Maar hoor! Naast de jubel uit Kains tenten en huizen horen we een jubeltoon in Adams huis. Een jubel van Eva: God heeft mij een ander zaad gegeven. Seth wordt geboren. Een ander zaad. Werkelijk anders. Een zaad, dat God zal dienen. Eva's woord is een jubel. Een jubel, die de weeklage verandert in een blijde rei.

De weeklage had geklonken in Adams huis. Al hun hoop was verloren.

Abel dood en Kain... eigenlijk ook dood. Zou God Zijn gena vergeten...? Maar God gedenkt aan hen. Er wordt een zoon geboren. Seth = vergoeding. Vergoeding, niet in de plaats van Kain, maar in de plaats van de vrome Abel. In Seth staat Abel, het zaad Gods, weer op. Het vrome geslacht, het zaad der vrouw leeft voort. Laat Kains stad juichen, de toekomst is aan de godvrezende Adam en zijn geslacht. Eva mag in God roemen.

Terwijl men in Kains stad de grootheid van de mens bezingt en zegt: Wij doen het, wij bewerken het en wij kunnen het.

Daar buigt in Adams huis Eva ootmoedig het hoofd en zegt: Heere, Gij kunt het, Gij doet het en Gij geeft Uw volk den zegen.

Dat is het grote verschil tussen Kains geslacht en Seths geslacht. In Kains geslacht roemt men in menselijke kracht en in Seths geslacht roemt men in de kracht van Gods genade.

Seths geslacht. We lezen er van: en dezelve Seth werd ook een zoon geboren en hij noemde zijn naam Enos. Toen begon men

de Naam des Heeren aan te roepen. Als we de namen van Kains geslacht naast deze naam uit Seths geslacht stellen, zien we aanstonds al het ontzaglijke onderscheid naar voren treden.

In Kains geslacht de verwaten trots van het hoogmoedig zondaarshart en in Seths geslacht de ootmoedige nederigheid van verslagen harten.

In Kains geslacht de openbaring der goddeloosheid, en hier in Seths geslacht de openbaring van de vreze des Heeren.

Ds. C. H.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 26 juli 1968

Daniel | 16 Pagina's

het geslacht van Kaïn  en van Seth

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 26 juli 1968

Daniel | 16 Pagina's