Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Aandacht voor Schotland

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Aandacht voor Schotland

Gebedssamenkomsten

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Bij ons onbekend.

Wanneer je aan het Schotse kerkelijke leven deelneemt, valt je op, dat de kerken een dienst hebben die wij in Nederland eigenlijk zo niet kennen. We denken aan de gebedssamenkomst („prayer meeting"). Een korte dienst in de kerk of in een zaal van de kerk, waaraan ook de gemeenteleden aktief deelnemen. De gemeente onder leiding van de predikant of één van de ouderlingen komt samen om te bidden.

Verschillend in vorm.

Deze bijeenkomsten kunnen een verschillende vorm hebben.

De meest eenvoudige is die, welke tijdens een Avondmaalstijd of op zondag voor de morgendienst en na de avonddienst gehouden wordt. Eén van de ouderlingen heeft de leiding. Hij geeft een psalm op om te zingen en vraagt daarna aan een gemeentelid of hij de vergadering wil „leiden in het gebed". Na het gebed leest hij een hoofdstuk uit de Bijbel voor en wordt er opnieuw gezongen. Daarna wordt er afwisselend door een gemeentelid, die hiertoe uitgenodigd wordt, gebeden en door de gemeente gezongen. Deze gebedssamenkomst duurt ongeveer een half uur a drie kwartier. Alleen aan mannen wordt gevraagd om te bidden.

Een andere vorm is die waarin de predikant met gebed begint en daarna noden uit de gemeente noemt en enkele brieven, ontvangen van het zendingsveld, voorleest. Hij noemt enkele punten uit de brieven waarvoor gebeden kan worden en houdt een korte overdenking. Daarna geeft hij gelegenheid voor gebed. Een gemeentelid begint, en wanneer hij amen gezegd heeft gaat een ander gemeentelid die hiertoe behoefte gevoelt verder. Zc wordt er ongeveer een uur lang door verschillende gemeenteleden gebeden. Aan deze „open gebedssamenkomst" nemen zowel mannen als vrouwen deel.

Door de week.

Er is ook nog een gemengde vorm: de gebedssamenkomst op een door de weekse avond met een korte vervolgprediking (onder ons „bijbellezing" genoemd). Soms behandelt de predikant een Bijbelboek in zijn geheel of een gedeelte ervan, (b.v. de Psalmen, Aan de Hebreeën), een andere keer behandelt hij een bepaald tema (b.v. mensen, die de weg van de Heere Jezus, toen Hij op aarde was, kruisten). Het bidden door de gemeenteleden gaat in de regel aan de prediking vooraf. De gebedssamenkomst in deze vorm duurt meestal een uur. Vaak vergadert daarna de kerkeraad of het kollege van diakenen.

Verschillend in tijd.

Veel gemeenten, hebben een gebedssamenkemst op een avond in de week, b.v. woensdag-of donderdagavond. Ook zijn er gemeenten, die 's zondags voor de morgendienst en na cle avonddienst een korte gebedsbijeenkomst hebben. Deze worden dan niet door de predikant, maar door een ouderling geleid. Verder zijn er gemeenten die naast een wekelijkse avonddienst nog een gebedssamenkomst op zaterdagavond hebben. Deze bijeenkomsten worden het hele jaar door gehouden. Er is dus geen vakantie. Zoals al gezegd, worden er ook gebedssamenkomsten tijdens de Avondmaaltijden gehouden.

Eén in doel.

Al zijn er verschillende vormen waarin deze diensten gehouden worden, het doel waartoe bijeengekomen wordt is hetzelfde. De gemeente komt samen om de Heere om Zijn zegen te vragen. Er wordt gebeden voor eigen gemeente: oor de predikant, de ouderlingen en de diakenen; voor de prediking van het Evangelie; voor het getuige-zijn van de gemeente in de wereld; voor bijzondere noden in haar midden, enz. Verder wordt er gebeden voor de kerk in het. algemeen: m een geestelijke opwekking; voor de zending, voor de bekering van Israël en voor alle volkeren. Vaak horen we bidden: Moge de dag spoedig komen waarop de koninkrijken van de wereld van de Heere en van Zijn Christus zullen zijn en Hij als Koning zal heersen in alle eeuwigheid" (Openb. 11 : 15).

De jeugd doet mee.

Wanneer je naar de gebedssamenkomst gaat zie je daar ook jonge mensen. Ook zij worden gevraagd om te bidden. Het is ons opgevallen, dat soms eerst een jonger iemand en daarna pas een ouder persoon

gevraagd wordt om het gebed te doen. In deze bijeenkomsten maakt het weinig verschil of je nu een jong gemeentelid dan wel een ouderling of een professor in de theologie bent. Allen behoren tot de gemeente. Er wordt weinig onderscheid gemaakt en gevoeld.

Een eigen gebedskring.

Er is in Edinburgh een gemeente waar de jongeren op zaterdagavond een eigen gebedskring voor de zending hebben. Een groepje van ongeveer vijftien jongeren komen daar bij elkaar. Eén heeft er de leiding. Hij opent met gebed en leest daarna een gedeelte uit de Bijbel voor. Op zijn vraag of er iemand soms een brief van het zendingsveld heeft ontvangen wordt meestal bevestigend geantwoord. Deze brieven worden dan voorgelezen en de voorzitter somt de noden op die genoemd zijn en waar de voorbede voor gevraagd is. Daarna bidden verschillende leden van de kring na elkaar. Deze bijeenkomst duurt een klein uur.

Ook op de jeugdkonferentie.

Op de jeugdkonferentie van do Vrije Kerk van Schotland die we bijwoonden werden er 's morgens na de „huisgodsdienstoefening" groepsgewijs gebedssamenkomsten gehouden. Er werden op deze konferentie ook toespraken over het gebed gehouden.

Vreemd?

Op het eerste gezicht doen deze bijeenkomsten wat vreemd aan. Toch zijn ze niet zo vreemd. Ze doen je denken aan wat je in Handelingen over de christenen op Pinksteren leest: Zij waren volhardend in de leer van de apostelen, en in de gemeenschap, en in de breking van het brood, en in de gebeden" (Hand. 2 : 4(-). Zij volhardden in. de gebeden.

Oorsprong.

Het is moeilijk na te gaan wanneer er in Schotland voor het eerst gebedsamenkomsten in deze vorm zijn gehouden. Naar alle waarschijnlijkheid dateren ze uit de tijd van de Hervorming. John Knox, de hervormer van Schotland, vertelt ons: „Er werd besloten, dat de broeders in elke stad op bepaalde tijden zouden bijeenkomen voor gemeenschappelijk, gebed, voor het zich oefenen in en lezen van de Schriften, totdat het God zou behagen hun de prediking van vermaning te geven, tot troost van sommigen en tot onderwijs van anderen." Dit was in de tijd van de Hervorming. Toen er later vervolging kwam wer-John Knox den. er vaak gebedssamenkomsten gehouden wanneer er geen predikant was om de openbare eredienst te leiden. In tijden van geestelijke opwekking bloeiden ze.

De erfenis en haar erfgenamen.

De Schotse gereformeerde kerken hebben deze gebedssamenkomsten geërfd van een godvrezend voorgeslacht. Zij worden, nog steeds gehouden. Er wordt uitgezien naar en gebeden om een geestelijke opwekking, („revival").

Niet alleen voor Schotland, maar ook voor de kerken in. andere landen en werelddelen. „Zult Gij ons niet meer levend maken („revive"), opdat Uw volk. zich in U verblijde? " (Ps. 85 : 7). Bidden wij ook om een geestelijke opwekking?


Tot onze spijt is in het artikel, „Naar de Kerk"(l) van deze reeks een storende drukfout geslopen. Op blz. 356, le kolom, moet staan: „Dit zegt je, dat je in een gemeente bent, die tot de Vrij e, de Vrije Presb. of de Geref. Presbyteriaanse Kerk behoort."

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 13 juni 1969

Daniel | 16 Pagina's

Aandacht voor Schotland

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 13 juni 1969

Daniel | 16 Pagina's