Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Revolutie in ons hart (2)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Revolutie in ons hart (2)

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het énige lichtpunt.

Aan het einde van het eerste artikel wezen we reeds op het énige lichtpunt in onze donkere zondenacht. Er is er Eén gehoorzaam geweest. En die Ene is onzer één geworden: de Middelaar Gods en der mensen. Was dat er niet, zo bleef slechts eeuwige duisternis over. Dat maakt een nieuwe omwenteling mogelijk. Dat opent een weg van terugkeer tot God voor ongehoorzamer!. Dat bewerkt de wederaanneming van gevallenen en vervloekten. Het betekent de begenadiging van revolutio-nairen. Er is, o wonder van Gods genade, nu een weg van terugkeer.

Er i.s genade voor revolutionairen! volutionairen! De weg tot deze wondere genade is Jezus Christus.

Het is geen weg, die de mens gebaand heeft. Het is een weg, die God gebaand heeft door Zijn Eniggeboren Zoon in de dood over te geven. Met Adam zijn wij allen van God afgeweken, met Christus alleen kunnen wij tot God terugkeren.

Door Adam ontvingen we gemeenschap met de duivel, door Christus ontvangen we de gemeenschap met God terug.

Christus maakt een nieuwe omwenteling mogelijk, maar ook noodzakelijk.

Voor de mens, die van God is afgekeerd is er maar één weg van behoud, en dat is: de bekering of de terugkeer.

Bekering is Gods grote en heerlijke werk. Na de schepping is Gods grote werk het herscheppen van zondaren.

De gezegendste omwenteling.

Het werk der bekering brengt ook revolutie in het hart teweeg. Zodra Christus in het huis van Zacheüs kwam, ontstond daar een hele omwenteling. We lezen er van in de Schrift: , , Toen stond Zacheüs en zeide: Zie Heere de helft van mijn goederen geef ik de armen en wat ik met bedrog ontvreemd heb geef ik viervoudig weder".

De bekering brengt een omwenteling. Een innerlijke revolutie. Als in onze catechismus gevraagd wordt wat of de bekering des mensen nu eigenlijk inhoudt, is het antwoord: „De afsterving van de oude mens en de opstanding van de nieuwe mens".

In de bekering gebeuren dus ontzaglijke dingen. Er sterft een mens en er staat een mens op.

Wat is dat een omwenteling!

De oude mens sterft in deze omwenteling. Dat is de mens, die hetzelfde wil doen als Adam. De mens die de duivel meer gelooft dan God. Het is de mens, die zijn eigen heer wil zijn; het kwade liefheeft; de genade veracht; die boos, verkeerd, vijandig en dwaas is.

Een nieuwe Koning en nieuwe wetten.

De nieuwe mens staat op.

Dat is de naar Christus beeld herschapen mens. De mens, die God weer liefheeft, de zonde haat en Christus hoogacht.

Dit sterven en opstaan verwekt een enorm proces in het menselijk leven. He< wordt genoemd een heilige oorlog.

Want de oude mens wil niet sterven en hij moet sterven.

Door deze omwenteling worden de bolwerken van het oude koninkrijk van zonde en satan in ons te gronde gericht.

Op de puinhoop van dit te gronde gerichte koninkrijk echter bouwt God Zijn nieuwe koninkrijk.

Een nieuwe Koning beklimt dan de troon onzes harten, namelijk de Heere Jezus Christus.

Nieuwe wetten worden in het hart ingeschreven; een nieuwe honger en dorst verwekt. Nieuwe haat en nieuwe liefde zal ons beheersen, want hij die eerst de zonde beminde en God haatte zal nu God beminnen en de zonde haten.

Het wordt waar wat Paulus schrijft: „Zo iemand in Christus Jezus is, die is een nieuw schepsel, het oude is voorbijgegaan, ziet het is alles nieuw geworden".

Wat is dat een gezegende omwenteling, ja een onmisbare omwenteling.

De boodschap van God aan jonge mensen.

Deze omwenteling heeft een ieder persoonlijk nodig.

God roept op tot deze omwenteling.

Het is de prediking van profeten, apostelen, de Heere Jezus en Johannes de Doper: „Bekeert u en gelooft het evangelie".

„Bekeert u" is de grote boodschap Gods aan van Hem afgeweken schepselen.

Het is de boodschap Gods ook aan jonge mensen.

Deze eis en oproep Gods spreekt ons van

de noodzakelijkste en gezegendste om wenteling. Het is deze geestelijke revolutie of omwenteling, die geoorloofd, ja noodzakelijk is. Dat brengt wel revolutie en strijd in ons leven, maar van deze omwenteling is het einde: „Ik heb de goede strijd gestreden. Ik heb het geloof behouden en voortsis mij weggelegd de kroon der rechtvaardigheid, die mij de rechtvaardige Rechter geven zal".

Van onszelf strijden wij de verkeerde strijd. De omwenteling, die ons van God afbracht, loopt uit op de dood. Dat is een revolutie, die eindigt met een eeuwige nederlaag. Daarom geldt het ook voor jonge mensen: „Bekeert u.!" Ja, juist jonge mensen geldt dit, want zo zegt cle Heere: „Die Mij vroeg zoeken zullen Mij vinden."

W at moet ik doen.

Als u dit nu steeds hoort prediken en ook nu weer hoort, rijst zo veel de vraag bij jonge mensen: maar wat moet ik daar dan aan of voor doen? Het is „bekeert u", maar wat is dat?

Allereerst willen we u toewensen deze vragen te stellen zoals de Pinksterlingen dat deden. We hopen zo van harte, dat er achter al dat vragen een verlegen en door schuld verslagen hart klopt. Het mag eigenlijk geen ander vragen zijn.

Maar u wilt weten wat u doen moet.

a. Uw wapens van vijandschap afleggen. Hoe kan men over vrede onderhandelen als men zijn zwaard in zijn hand heeft.

b. Uw ongerechtigheid bekennen. Zolang gij u verbergt achter de vijgebladeren kan God u niet bekleden met de gerechtigheid van Christus. Hel wil zeggen: „Ik zal belijdenis doen van mijne overtreding". Het is belijden uw schuld, vijandschap, ellende, armoede en honger.

c. Te zien op een gekruiste Christus, want er is leven in één blik op Christus. Uw gerechtigheid niets te achten en Zijn gerechtigheid hoog te achten. Het is op Christus te staren gelijk de gebeten Israëlieten in de woestijn.

Doen is buigen.

Zoals u ziet is er veel door de mens te „cloen". Maar dan geen „doen", dat verdient. Het ganse „doen" des mensen bestaat uit niets anders dan een zich buigen voor de hoge God.

De farizeër moge komen met gerechtigheid en deugd, het geloof klopt aan de deur van Gods genade met zijn gebrek, schuld en ellende.

Tot slot: de mens moet wederkeren tot God. Dat is de omwenteling, die zegen en vrede afwerpt.

Want voor afkerigen. die wederkeren staat er in de Bijbel geschreven: Bekeert u, gij afkerige kinderen en Ik zal u aannemen". (Jes. 3 : 14).

Deze revolutie of omwenteling doe de Heere ons zien in vele jonge harten en levens.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 3 oktober 1969

Daniel | 16 Pagina's

Revolutie in ons hart (2)

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 3 oktober 1969

Daniel | 16 Pagina's