Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

meditatie

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

meditatie

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Jeruzalem verkeert in grote nooci. De stad wordt omsingeld door grote legers onder aanvoering van koning Rezin uit Syrië en Pekah, koning van Israël over het tien .stammenrijk. Een enorme overmacht van vijanden, zo zelfs, dat het hart van de koning Achaz en zijn officieren wordt bewogen cicor grote angst en benauwdheid, zoals de bomen'bewegen worden door de wind. Radeloze angst maakt zich van hen meester, en van de inwoners van Jeruzalem.

Wat is cle oorzaak , van al dat onheil? De verschrikkelijke goddeloosheid van de koning en zijn onderdanen in Juda. Daarom komt de Keere met Zijn oordelen. In 2 Kon. 16 : 1—4 kunnen wij het breedvoerig lezen. Laten we nooit vergeten dat nationale zonden, nationale oordelen geven. Er gebeurt echter iets wonderlijks: e Heere zendt Jesaja naar het paleis van de koning met een verlossende en troostrijke boodschap. Jesaja mag Achaz meedelen dat hij die enorme legers niet hoeft te vrezen (Jes. 7 : 3—11). Er is dus uitkomst en om daar zeker van te kunnen zijn mag Achaz een teken vragen: Eis u een teken van de Heere uw God, eis beneden in de diepte of eis boven uit de hoogte." Achaz hoeft maar te zeggen welk teken hij verlangt en het zal hem gegeven worden. Gemakkelijker kan het niet. Zo goed is de Heere voor Juda's koning en onderdanen; kroon en stad worden Achaz als het ware in handen gelegd. Wat is Gods nederbuigende goedheid toch groot, ja onuitsprekelijk groot, voor zo'n vorst en zulke onderdanen.

Er is gèèn oorzaak bij vorst en volk. Daarom neemt de Heere redenen uit Zichzelf! Om des verbonds wil, om Davids wil.

Maar Achaz weigert het teken, hij neemt de aangeboden verlossing niet aan. Hij weigert met vrome woorden: Ik zal het niet eisen, ik zal de Heere niet verzoeken." Achaz verwerpt de redding in die troostrijke boodschap. Wat mag hiervan wel de oorzaak zijn? Volk, vorstenhuis en vaderland, alles verkeert toch in grote nood? En nu de redding nabij is, wordt deze beslist verworpen. Dat is de dwaasheid gekroond. Dat is onbegrijpelijk. Wanneer iemand in het water terecht is gekomen en niet kan zwemmen, zodat men hem een reddingsboei toewerpt, maar deze niet accepteert en liever verkiest te verdrinken dan gered te worden, clan wrijf je toch wel even je ogen uit. Doch lezer(es) wacht even, laat persoonlijke verbazing over Achaz achterwege blijven, want u en ik zijn precies eender! Psalm 81 : 13:

„Maar Mijn volk (Achaz, U, ik) wou niet naar Mijn stemme horen, Israël verliet Mij en Mijn geboön 't Heeft zich andere goön naar zijn lust verkoren".

Koning Achaz heeft elders zijn steun gezocht. Hij heeft het vlees tot zijn arm gesteld. Achaz zoekt steun bij koning Tiglat Pilezer van Assyrië. Daar verwacht hij meer van dan van God. Daarom wijst hij de woorden van Jesaja, van cle Heere doelbewust af. Liever Tiglat Pilezer dan het teken: Immanuel. Liever Assyrië met ons dan God, dan Jezus met ons. Het is Achaz' hoogmoedigheid om niet te buigen voor God, om in ware verootmoediging neer te knielen en in ware afhankelijkheid te smeken: Heere wilt U dat aan mij vragen?

De redding verworpen. Het teken veroorzaakte verharding. Ontzettend.

Dat is het bestaan van cle aardse mens. De koning zoekt zijn houvast bij cle mens. Dat

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 27 november 1970

Daniel | 17 Pagina's

meditatie

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 27 november 1970

Daniel | 17 Pagina's