Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Kleine beroepenspiegel

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Kleine beroepenspiegel

Seheepsbescfoieter: een vreemd beroep?

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Seheepsbescfoieter: een vreemd beroep?

Voor de meesten van jullie zit er in „scheepsbeschieter" bij even nadenken wel een bekend woord. Dit beroep heeft n.1. met de afwerking van een schip te maken. Voor dat we er iets meer van gaan vertellen, zullen we eerst de opleiding bekijken.

Naar de Technische School.

Als je scheepsbeschieter wilt worden, most je eerst een vooropleiding volgen. Meestal is dat de Lagere Technische School, al komt het ook wel eens voor dat iemand met een MULO-opleiding (tegenwoordig MAVO) aan het scheepsbeschieten gaat. Ga je naar de L.T.S., dan kom je terecht in een voorbereidende klas voor alle afdelingen. Je maakt hier kennis met metaal, hout enz. Na één jaar kun je kiezen welke kant je uit wilt. Voor scheepsbeschieten is de afdeling houtbewerking van belang. Na twee jaar L.T.S. ga je je specialiseren.

Bemetel - scheepsbeschieten.

Voor de verdere opleiding moet je naar een scheepswerf. In mijn geval was dat , , De Schelde" in Vlissingen. Deze opleiding duurt twee jaar. Een gedeelte van de tijd wordt besteed aan theorie.! De rest brengt je in aanraking met de praktijk op de leerschool van „De Schelde".

Deze leerschool is een groot gebouw waarin alle vakrichtingen zijn ondergebracht. Je moet het eerste jaar bijna alles met de hand doen, waardoor je het gereedschap goed leert gebruiken, Met de machines leer je pas in het tweede jaar goed omgaan.

Met behulp van de leermeester en tekeningen moet je zelf meubels maken. Je kunt deze meubels duidelijk op de foto zien. De leermeester geeft ook de theoretische vakken: vakieer, tekeningen lezen en verzorging van het werkboekje. Verder krijg je één dag per week theorie aan de L.T.S. Die theorie omvat acht vakken, af-

gestemd op het scheepsbeschieten. Na twee jaar doe je dan examen: Bemetel, afcL scheepsbeschieten. Slaag je, dan ga je in de timmerfabriek werken. Als je achtten jaar bent, kun je ook aan boord van het schip gaan werken, dat op dat moment voor de kade ligt.

Aan boord

Het werken aan boord van een schip geeft wel wat meer afwisseling. Zelf heb ik zes jaar op allerlei schepen gewerkt. Je gaat in het begin nauw samenwerken met iemand, die al enkele jaren ervaring heeft. Van je collega's kun je veel leren, want een schipvan-binnen heb je nog nooit gezien. Na verloop van enkele jaren kun je, wanneer je er je best voor doet, zelfstandig gaan werken. Hierbij is vooral het lezen van de tekeningen belangrijk, want die zijn behoorlijk ingewikkeld.

Als je zo'n onafgewerkt schip binnenloopt, is het alles ijzer wat je tegemoet komt. In dat stalen geheel moeten nu hutten, salons, kasten, een kombuis en zo voort gemaakt worden. Dit is de taak van de scheepsbeschieters, die het plaatmateriaal gaan zeiten en aan de huid bevestigen. Allereerst worden dus afscheidingen gemaakt met kozijnen. Dit worden hutten waarin straks het bemanningslid of de passagier komt te wonen. Sommige afscheidingen omgrenzen de eet-en rekreatiesalons. Vervolgens worden de wanden in hutten en salons behangen of afgewerkt met een betimmering in een bepaalde houtsoort. Natuurlijk moeten de hutten en salons oo-k gemeubileerd worden met sofa's (banken), tafels, kooien, schrijftafels enz.

Cok dit is werk voor de scheepsbeschieter. Deze meubels worden alle vastgeschroefd aan cle wanden en de vloeren. Anders zou er na een reis niets meer op zijn plaats staan. Je begrijpt dat je in je eentje met dit grote karwei niet gauw klaar bent. Er werken dan ook soms wel dertig scheepsbesehieters aan de afwerking van één schip. We kunnen in dit artikeltje niet alles weergeven wat met de bouw van een schip te maken heeft, maar het geeft wellicht een idee wat een scheepsbeschieter zoal moet leren, en doen.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 25 juni 1971

Daniel | 20 Pagina's

Kleine beroepenspiegel

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 25 juni 1971

Daniel | 20 Pagina's