Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

PAULUS’ TWEEDE ZENDINGSREIS 2

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

PAULUS’ TWEEDE ZENDINGSREIS 2

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

FILIPPI.

We waren gekomen tot Hand. 16 : 14. (Binnen deze enkele pagina's is het onmogelijk aan alles aandacht te schenken. Ik wil proberen de grote lijnen te trekken, lees dan op de verenigingsavond nauwkeurig de betreffende geschiedenis). Uit de kleine gemeenschap wordt als eerste Lyclia in Christus gelovig. (Handelingen 16 : 15).

Waar blijkt dat uit?

In haar huis vindt Paulus een herberg. Dan komt Paulus in de gevangenis terecht.

Waarom? Wat is een waarzeggende geest? Welke functie had die dienstmaagd? Waarom wordt Paidus ontevreden? Het zou toch een eer kunnen zijn en zelfs een middel tot bekering?

Met Paulus en Silas wordt niet zachtkens gehandeld (Hand. 16 : 22, 23, 24). We begrijpen nu misschien Davids gebed: Heere laat mij in de handen van mensen niet vallen." Paulus en Silas lopen muurvast. Maar bij de Heere loopt het nooit vast. Hij geeft psalmen in de nacht. Zelfs .de gevangenis wordt door God gesteld als een betoning van Zijn almacht en als een werkplaats Zijner genade. Bespreek eens i.v.m. Paulus' en Silas' gevangenschap hoe de Heere rust, kracht en blijdschap wil geven in zware beproevingen. Zoek maar voorbeelden uit je eigen gezinsleven of omgeving. Waar vind je die kracht in de wereld?

Bij zijn vertrek uit Filippi laat Paulus een gemeente achter, die steeds aan hem verbonden bleef (Filip. 4 : 15-19).

Wat is eigenlijk de band die hen samenbindt?

Lees ook eens de gehele brief aan de Filippensen. Filippi leert ons, dat de list en het geweld van satan door God ten goede gedacht worden. „Hoe donker ooit Gods weg mag wezen, Hij ziet in gunst op die Hem vrezen." God veranderde de schijnbare nederlaag in j2en-< i^ervvinning voor het Woord (Hand. 16 : 34).

TESSALONIKA.

Dit is een beroemde handels-en havenplaats. Omdat er zo vele Joden waren, was er ook een synagoge. Paulus preekte daar drie sabatten lang. Paulus gaat Schrift met Schrift vergelijken'. Sommige Jeden geloofden en vele voorname vrouwen en een grote menigte Grieken. De echte Joden wilden z.a. van ouds van Christus niet weten. Zij hitsten het volk op.

Wat was eigenlijk de oorzaak van hun haat (één woord vs. 5)?

Paulus en Silas worden genoodzaakt de stad te verlaten. Veel zorg en moeite heeft Paulus daar moeten meemaken (Tess. 2 : 9).

BEREA.

Silas en Timotheüs gingen mee naar Berea. Daar was een toegenegen hart, een edele geest en een ijverige geest. De hand des vlijtigen maakt rijk. Dat geldt ook voor het bijbelonderzoek. Door tussenkomst van de Joden uit Tessalonika wordt het werk hier spoedig afgebroken.

Welke woorden zou je in Hand. 17 : 11 willen onderstrepen?

Lees hierbij vooral de kanttekenaren. Er is toch een Statenbijbel op jullie vereniging? Als dat niet het geval is, dan moet je terstond de noodtoestand afkondigen, totdat je in het bezit bent van een exemplaar. Op geen enkele jeugdavond mag de Statenbijbel op de tafel ontbreken.

Van Berea ging Paulus per schip naar Athene. Let eens op het woordje , , als" (vs. 14).

ATHENE.

Een afgodische stad. Vol van afgoden. Paulus' hart brandt om de onbekende God te prediken. Op de openbare gerechtsplaats komt Paulus terecht om met de nieuwsgierige Atheners te debatteren. Maar de wijsheid buigt niet voor de dwaasheid van het kruis. Weinige Grieken heeft hij gewonnen. Spottend en teleurgesteld verlaten zij Paulus. Over fabelen wilden ze zelfs niet spreken. De wereldwijze komt moeilijk tot bekering. We kunnen eindeloos discussiëren en onze mening vasthouden. We willen noch kunnen de zonde goed praten, maar te Athene blijkt wel dat prediken tot een zondig volk.

Hoe dient onze houding onder de prediking te zijn?

De epicureïsche wereldbeschouwing is materialistisch. De wereld is toevallig. Ze ontkennen de voorzienigheid. Er is geen onsterfelijkheid, goden zijn niet nodig. We behoeven niet bang te zijn voor de dood. Neem het er maar van. We leven maar één keer. Het hoogste goed is zinnelijk genot. De Stoïcijnse levensbeschouwing is Pantheïstisch. Gods voorzienigheid wordt aan de middelen gebonden. Stof en kracht zijn onderscheiden. De kracht is onpersoonlijk. In alles bevindt zich deze kracht. God is slechts naam van die kracht. De ziel van de mens is een vonk van die kracht. Het hoogste goed is de deugd. En de berusting in het onvermijdelijke. Geen gebed is meer nodig. Neem je leven maar zoals het komt. De moderne levensopvatting van onze tijd zit op deze oude stoel. Jongelui, laat je door deze opgewarmde oude wijsheid niet verleiden. Als je op deze stoel gaat zitten, zak je er door.

Vele wetenschapsmensen keren kerk en geloof de rug toe. Wat zijn daarvan de oorzaken?

Luister alsjeblieft naar de Heere. Want tegenover deze levensopvatting is gesteld Hand. 17 : 22-31. We kijken in Athene in het hart van het heidendom. Als we de hedendaagse anti-christelijke denkwijze beluisteren, dan horen we dezelfde taal als zo'n 1900 jaar geleden.

Vergelijk deze tijd met onze tijd! Welke overeenkomsten vallen op?

Wees gewaarschuwd! Jongens en meisjes, het hoogste genot is niet dit leven. Er is een dag gesteld op welke Hij de aarde rechtvaardig oordelen zal door een Man die nu nog een verberging is tegen de storm en' de vloed.

CORINTHE.

Anderhalf jaar lang werkte Paulus daar in Corinthe, bijgestaan door Aquila, een Jood uit Pontus, evenals Paulus tentenmaker, en Priscilla. Corinthe was destijds de grootste handelsstad van Griekenland. In de meest letterlijke zin van het woord wereldstad. Alle volken der wereld waren in Corinthe vertegenwoordigd. Elk volk bracht er het zijne mee. Corinthe was een weelderige en zedeloze stad. De ontucht wist men aan de godsdienst te verbinden. De z.g.n. tempelhoeren waren er in overvloed (de vergoddelijking van de seks). „Op z'n Corintisch leven" was clan ook spreekwoordelijk. Geen wonder dat Paulus met veel vreze, zwakheid en beving (1 Cor. 2 : 3) zijn werk begon. Maar de Heere bemoedigt hem, door de verzekering dat de Heere veel volks in die stad heeft en dat hem niets kwaads zal gebeuren. Ook te Corinthe heeft Paulus hinder van de Joden, omdat hij er van beschuldigd wordt de mensen aan te sporen God te dienen tegen de wet in. Dan wordt hij voor Gallio gebracht. Gallio kent de Joden. Ook hun haat tegen de Christenen. Hij weigert hun rechter te zijn in de dingen die hun wet betreffen. Zo blijkt steeds weer in het leven van Paulus dat de Heere Zijn woord houdt. Terwijl hij met handenarbeid in zijn onderhoud voorziet (1 Cor. 4 : 12) vergadert Paulus in deze wereldstad een gemeente, bestaande uit „niet

vele edelen', niet vele machtigen" (1 Cor. 1 : 25-31). Toch waren er ook wel enkele aanzienlijken. Zie Hand. 18 : 8, 1 Cor. 1 : 14, Rom. 16 : 21.

Waarom zegt de Heere Jezus in Maith. 19 : 23, 24 dat er lichter een kemel ga door het oog van een naald, dan dat een rijke inga in het koninkrijk Gods?

Paulus heeft met veel zegen in Ccrinthe mogen werken. Dag en nacht moet hij in de weer zijn geweest. Met vrijmoedigheid kon hij clan ook anderen aanraden „altijd overvloedig te zijn in het werk des Heeren." Vanuit Corinthe schreef hij ook verschillende brieven.

Tweemaal aan de Tessalonisensen en waarschijnlijk ook aan de Galaten.

Het Pinksterfeest van ± 54 naderde. En Paulus heeft begeerte dat feest te Jeruzalem te vieren. Hij neemt afscheid te Corinthe. In de havenstad van Corinthe, Kenchreeën lost hij een ons onbekende gelofte in nl. „zijn hoofd te scheren."

Zijn in dit verband bij onze jongens soms ook nog geloften in te lossen?

Vergezeld van Aquila, Priscilla, Silas en Timotheüs reist hij naar Efeze. Na een kort verblijf aldaar, Aquila en Priscilla achterlatend, komt hij via Cesarea te Jeruzalem. Daar gekomen groet hij de gemeente en gaat naar Antiochië.

Paulus heeft veel tegenstand van de Joden ondervonden.

Wie zijn , , de Joden in deze tijd"?

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 juli 1973

Daniel | 16 Pagina's

PAULUS’ TWEEDE ZENDINGSREIS 2

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 juli 1973

Daniel | 16 Pagina's