Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

PAULUS’ DERDE ZENDINGSREIS 2

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

PAULUS’ DERDE ZENDINGSREIS 2

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het Woord gebracht.

We zijn bezig Paulus' ervaring in Efeze te overdenken uit Hand. 19. Met vrijmoedigheid preekt Paulus drie maanden lang in de synagoge te Efeze. Alles stelt hij in het werk om de synagoge in een gemeente om te zetten. Daar heeft hij alle moeite voor gedaan. Het woordje „handelen" in vs. 8 wil zeggen: schiften, uitzoeken. zijn gedachten uiteen zetten, overwegen. Het woordje aanraden betekent: door zachte middelen, door woorden overreden, overtuigen, bewegen, een doel aanwijzen. En Paulus deed dat met vrijmoedigheid d.i. letterlijk alles zeggen met bewogenheid des harten. Door de reine liefde van Christus gedrongen. Waarheen hij wijst staat in het laatste regeltje n.1. de zaken van het Koninkrijk Gods. De dingen die de eeuwige zaligheid aangaan. En cle zaligheid is de herstelling van cle verbroken gemeenschap met God. Welk een heerlijke tijd jongens en meisjes moet dat geweest zijn voor Paulus en voor de mensen te Efeze. Drie maanden lang is hier op de fluit van het evangelie gespeeld. Hoe buigt de Heere zich neer, ook jullie aanradende de eeuwige zaligheid. Wij handelen veel te veel over een vergankelijk koninkrijk. Laat het Woord des Heeren ons genoeg zijn.

Hel Woord veracht.

In vs. 9 lezen we over de ontvangst van dat Woord. In gedachten zie ik Jezus staan bij de synagoge te Efeze, wenende!! Maar dit volk wil niet bukken. De lieflijke aanrading wordt versmaad, verworpen en tegengesproken. Sommigen zijn niet voor overtuiging vatbaar, houden het maar liever bij het oude en weigeren hardnekkig om te gehoorzamen. Ze blussen de Geest uit. Vuur wordt o.a. uitgeblust als we er zand of vuil op werpen. Op de vuurgloed des Geestes wordt in Efeze het vuil der ongehoorzaamheid geworpen. Het goede woord dat Paulus spreekt van Christus wordt door kwade woorden overspoeld. Ze doen dat door de menigte. Ze zoeken dus anderen ook af te trekken. Als we het Woord Gods in ons leven tegen staan hebben we graag medeplichtigen. Deze reactie te Efeze is tevens een bewijs dat het Woord Gods wortel heeft geschoten. Dat Christus te Efeze heeft overwonnen. Christus komt om verdeeldheid op aarde te brengen. Het Woord brengt scheiding. We buigen of we verharden, er komt liefde of de vijandschap blijft, Jes. 55 : 10, 11. Dat we dat toch bedenken! Nooit komen we uit de kerk zoals we er in gingen. Geef eens acht op je hart als je het Woord gehoord hebt.

Het Woord betracht.

God en Belial kunnen niet samengaan. Paarlen worden niet voor de zwijnen geworpen. Niemand van de genoden zullen aan het avondmaal deel ontvangen. Jezus gaat voorbij (Luk. 19 : 4). De genadetijd, de aanrading duurt niet eeuwig. De vermanende, overredende mond zwijgt. Paulus verlaat de ongelovigen. Hij wijkt van de ongehoorzamen. Dat betekent ook, dat de Waarheid, het Licht, de Vrede, Christus van hen wijkt. Natuurlijk gaat de dienst in de synagoge wel door en precies naar de gestelde orde, geen strootje ligt er scheef, geen vrouw zit in de mannenafdeling en uit de oude vertrouwde rollen wordt gelezen maar de Heere is er niet. Ergens las ik: en vervroegde hel in de synagoge, want waar de Heere niet is, daar is de hel. Er is dus toch een deel dat gebogen heeft voor het Woord. Door Gods genade konden ze de liefdehand van Christus niet afwijzen. Ze hebben de keuze gedaan. Ze breken met de synagoge. Door Paulus worden deze discipelen meegenomen en dagelijks onderwezen in de leer des Heeren. Waarschijnlijk in een openbare gelegenheid kan nu Paulus ongehinderd preken. Ieder is er welkom, de nieuwsgierigen, de modernen, de denkers, de armen, de weg naar de school van Tirannes is voor ieder open. Voor de massa, beiden joden en grieken vs. 10. Twee jaar lang bleef Paulus in Efeze preken. Als een olievlek, zo verspreidde zich het Woord van de Heere Jezus. Lees het met aandacht, er staat: LLEN DIE IN AZIE WOONDEN. Nooit gaf God hem meerdere en' grotere wonderen te doen dan thans. De overwinning van het Woord is zeker. De kracht van dat Woord is nog onverminderd. Ook nu is de tegenstand tegen het Woord enorm sterk. Laat je niet overbluffen door ongehoorzame verharde kwaadsprekers. Koor naar het evangelie van Gods genade. Zijn Naam is nóg wonderlijk. Ook .nü nog geeft de Heere getuigenis aan Zijn Woord: Hoe dan? ) In Efeze was veel bijgeloof. Naar ze meenden veroorzaakten boze geesten besmettelijke ziekten etc. En zie wat een wondere kracht en macht straalde van Paulus uit. Zo zelfs dat doeken en gordels die zijn lichaam hadden aangeraakt op de zieken werden gelegd en er op die wijze vele zieken' werden genezen. Wat een bijzondere Paulus, wat een bijzondere gordels en zweetdoeken. Welnee, God deed ongewone krachten vs. 11 door Paulus. Mogen we verband leggen tussen de afscheiding in vs. 12 en de Reformatie en Afscheiding in onze kerkgeschiedenis! Lees ook art. 28 N.G.B., Gen. 12, Matth. 19 : 29, Deut. 33 : 9 en Jes. 52 : 11. Mogen we i.v.m. de ongewone krachten die God deed te Efeze verwachten dat er nog eens een opleving komt in de kerk?

Het Woord belacht.

De duivel neemt geen genoegen' met de nederlaag. Eindeloze variaties heeft hij in zijn wapenhuis. De duivel is een echte na-aper. Hij laat zijn vazallen spotten, lachen met Jezus. De duivelbezweerders hebben nu de naam van de Heere Jezus ter hand genomen om het gezag van Paulus te breken. Lees hierbij Exodus 7 : 9-13, 22, 23 e.v., 2 Tess. 2 : 9. Zeker te Efeze is het een verwarrende en misleidende bezigheid omdat het in de Naam van Jezus gedaan wordt. De duivel keurt alles goed, en laat geen middel onbeproefd om de mens op een dwaalspoor te leiden. Vooral nu ook is het nodig eens de aandacht te geven aan de vermaning: eproef de geesten of ze uit God zijn. Niet allen die Christus' naam dragen en hanteren zijn uit God. Vs. 14. Het gezin van Sceva is daar een duidelijk voorbeeld van. De gedachtenis van Sceva is niet tot zegening maar tot waarschuwing. Een zoon van een elitevolk, een verkorene der uitverkorenen, tot de priesterstand verheven en in die stand tot de hoogste orde n.1. overpriester verheven. Dat gezin deed aan duivelbezwering. Opgevoed, afgericht om te toveren en dan nog wel in de Naam van Jezus. Hoe zal dat aflopen? Lees maar vs. 15 en 16 God laat zich niet bespotten. Die Mij versmaden zullen licht geacht worden. Altijd als de duivel de Naam van Jezus hoort, wordt hij bang. Hij kent hem als overwinnaar. De boze geest wordt kwaad. Wie zijt gij? Hij erkent Sceva's zonen niet. En met ontembare kracht valt hij op de deftige heren aan, overmeestert hen, scheurt hen de kleren van het lichaam, werpt ze op de grond en verwondt hen. Vluchten is cle enige open weg. Bloedend en naakt zijn ze ontvloden. Ternauwernood aan de dood ontsnapt. Al hun hokus pokus baatte niet. Hun toverformules waren krachteloos. Het noemen van de Naam van Jezus had de woede van de duivel opgewekt. Deze mannen waren niet waardig de Naam van Jezus op de lippen te nemen. Jezus laat zich niet bespotten. Jezus beschermt Zijn kinderen tegen alle listen des duivels. Hij beschermt niet hen die Zijn Naam misbruiken. Ook op onze bijbelbe-

sprekingen moeten we eerbiedig zijn. Spreek vrijmoedig over God en Zijn dienst, maar misbruik Zijn Naam nooit. We mogen die heilige Naam niet gebruiken als een etiket om de inhoud te dekken. Daarom een persoonlijke vraag; behoor je Hem toe door het ware geloof? De zonen van Sceva hebben gelachen om de Naam van Jezus. Nu worden ze zelf uitgelachen. Iedereen wist van hun naakte vluchten (vs. 17). Ook in de hemel is er de heilige lach en spot Ps. 2 : 4. Satans instrument keert zich tegen hem, ook door dit gebeuren wordt Jezus' Naam groot gemaakt. Vs. 17. Wat een voorrecht jongens en meisjes dat jullie onder dat zelfde Woord leven, maar ook: at een verantwoordelijkheid. De duivel kleedt ons naakt uit en voert ons van het Woord af naar de afgrond. Alzo niet de Heere Jezus Christus. Hij is ontkleed geworden, gegeseld en gekruisigd. Hij gaf Zijn leven, opdat naakte zondaren het door Hem geweven kleed zouden ontvangen. Zoek die Jezus jongelui! Zijn eigendom te zijn is de enige troost in leven en sterven.

Gespreksvragen:

1. Welke betekenis heeft Col. 2 : 15 i.v.m. de zonen van Sceva? 2. Waaraan zul je de geesten kunnen beproeven of ze uit God zijn? Z. Noem eens enkele typische voorbeelden uit je omgeving die wel de naam van Jezus gebruiken, maar de kracht ervan missen. 4. Bespreek ook eens hoe ver een gezin af kan glijden van de dienst des Heeren. Zoek voorbeelden op. (Die het Woord Gods loslaat, wordt dikwijls - de felste tegenstander van het evangelie). Zelden lees je dat zulken tot bekering komen. Hebr. 6 : 4. Lees dat met aandacht!

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 28 september 1973

Daniel | 40 Pagina's

PAULUS’ DERDE ZENDINGSREIS 2

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 28 september 1973

Daniel | 40 Pagina's