Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

HEBBELIJKHEID EN DADELIJKHEID VAN HET GELOOF

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

HEBBELIJKHEID EN DADELIJKHEID VAN HET GELOOF

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Vr.: Wat bedoelt men met hebbelijkheid en dadelijkheid van het geloof?

De uitdrukking hebbelijkheid en dadelijkheid van het geloof komen we tegen in de geschriften van de oude schrijvers. Men kan er ook aantreffen de woorden geloof en geloven. Het woord geloof komt dan overeen met de hebbelijkheid van het geloof. Het woord geloven met de dadelijkheid van het geloof.

Onder net geloof of de hebbelijkheid van het geloof verstonden' de oude schrijvers het volgende: In de wedergeboorte door de Heilige Geest ontvangen de uitverkoren zondaren nieuwe harten met een nieuwe natuur en nieuwe vermogens. Eén van de gaven en vermogens die in de wedergeboorte uit Christus ontvangen wordt is de genade van het geloof of de hebbelijkheid van het geloof. Dit is een ingestort vermogen, als een gave Gods verkregen om zaligmakende indrukken te ontvangen uit het Woord Gods in de ziel. Verder het vermogen om met alle delen van Gods Woord werkzaam te zijn, wanneer er een tekst van Gods Woord met bovennatuurlijk licht tot cle ziel gebracht wordt, om er overtuiging, onderwijs, troost uit te ontvangen. Dit vermogen om geestelijke zaken, die Gods Geest in en door het Woord spreekt, te ontvangen is niet een zaak van oefenen. Het is geheel een gave Gocls die uit Christus tot den uitverkorenen toevloeit. Het wordt in het hart ingeplant en maakt dan de ziel geschikt om zaligmakend met God en Zijn Woord bezig te zijn.

De genade van het geloof of de dadelijkheid van het geloof is het vermogen om te kunnen geloven, om de daden des geloofs te kunnen oefenen.

Het wordt wel vergeleken bij de geboorte van een kind. Een gezond en normaal kind brengt in de geboorte het vermogen mee om te zien, te horen, te spreken en te ruiken enz. Echter op een bepaalde leeftijd worden deze vermogens door het kind gebruikt en gaat het daadwerkelijk zien, horen enz. De vermogens worden daadwerkelijk geoefend en gebruikt. Alleen wanneer het vermogen ontbreekt kan de oefening er van niet plaats vinden. Wat er bij de geboorte niet is, kan ook niet meer aangebracht worden. Zo is het ook met het geloof. In de wedergeboorte wordt de gave des geloofs geschonken, maar het is een werkzaamheid verder van cle ziel om deze geloofsgenade nu te oefenen en te gebruiken in cle daden des geloofs.

De geloofsvermogens die door de Heilige Geest in de wedergeboren ziel geschonken worden zijn: de kennis, het volkomen toestemmen, het hartelijk vertrouwen.

De kennis van het zaligmakend geloof is een geestelijke bovennatuurlijke kennis van Gcd, Zijn wet en van het lege verdorven hart.

Het volkomen toestemmen is het overreed worden met onweerstaanbare kracht in de ziel van het goddelijk gezag en de geloofwaardigheid van de waarheid van het Evangelie.

Het hartelijk vertrouwen is cle daad van het geloof, dat geheel vertrouwt en zich geheel op de Heere verlaat dat Hij zonden uit loutere genade vergeeft en dat er in Christus' bloed bedekking van de zonde is, dat cle opening van het evangelie een vrede Gods doet smaken die alle verstand te boven gaat.

Nog één ding. Gelijk een kind zich moet oefenen om steeds beter te leren praten en te lopen, zo is er ook een noodzakelijke oefening van het geloof nodig om steeds beter en voller de daden van het geloof te kunnen oefenen. Daarvoor is steeds weer nodig

het onderwijs en de toepassing van de Heilige Geest. In deze ..geloofsoefening" wordt niet alleen de kennis van het geloof vermeerdert, maar ook het vertrouwen en het in de aard van het nieuwe leven naar de volle verzekerdheid van het geloof te staan: Ik weet Mijn verlosser leeft.

Wanneer het geloof niet beoefend, wordt in de daden van het geloof verloochent Petrus Christus voor een dienstmaagd. Maar als hij het oefent loopt hij op de golven erï op de Pinksterdag predikt hij Christus zonder vrees of angst als de Zaligmaker van Jood en heiden. Als David het geloof oefent in de daden des geloofs bestrijdt hij reus Goliath in de kracht en mogendheden des Heeren.

Als hij het geloof niet oefent in daden vlucht hij in bange vrees weg voor Saul naar het land der Filistijnen. Alleen de wortel van het geloof, het vermogen of de hebbelijkheid van het geloof bleef in de ziel van Petrus en David. Als een gave van Christus in cle ziel bleef het aanwezig, om door de kracht van de Heilige Geest het op andere tijden en' op andere plaatsen weer in daden te kunnen beoefenen.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 18 januari 1974

Daniel | 20 Pagina's

HEBBELIJKHEID EN DADELIJKHEID VAN HET GELOOF

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 18 januari 1974

Daniel | 20 Pagina's