Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

GEORGI VINS MIKPUNT VAN EEN ATHEÏSTISCH REGIEM

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

GEORGI VINS MIKPUNT VAN EEN ATHEÏSTISCH REGIEM

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

De Kerk des Heeren is reeds sinds het paradijs in de strijd gewikkeld, soms in aanvalspositie, vaak echter op de vlucht gedreven. Ook dit laatste is menigmaal het geval, teneinde zich aan dreigende gevaren te onttrekken en dat naar het bevel van Christus! Gods kerk is in deze bedeling een vervolgde kerk. Zelfs in perioden van geestelijke welvaart, zoals ten tijde van de eerste Christengemeenten of in de tijd der Hervorming, heeft de Kerk het niet verder kunnen brengen dan tot de status van een veelszins verdrukte minderheid. En op veel méér dient zij op grond van het Schriftgetuigenis niet te rekenen.

Voor de Godevijandige machten is de Kerke Gods dan ook meermalen op de vlucht, ook heclentendage. Dit bleek weer duidelijk uit een recent persbericht betreffende d.e arrestatie van Georgi Vins, één der leiders van de Russische Baptisten. Na enkele jaren achtereenvolgens op de vlucht te zijn geweest is hij in Kiev gegrepen. De levensloop van deze 46-jarige prediker is een aaneenschakeling van strijd en conflicten met de atheïstische Russische regering, die hem „staatsgevaarlijk" heeft verklaard.

Wie is deze voortvluchtige en staatsgevaarlijke Georgi Vins en wat heeft hij voor kwaad bedreven dat hij nu al dertien jaar aan vervolging blootstaat?

Georgi Vins behoort tot de zogenaamde „Initiativniki" of „Hervormde baptisten", de niet door de regering erkende baptisten-beweging. Vanwege het feit, dat cle Sovjet-regering binnen de officiële Russische baptistenkerken, de „Al-Unie van Evangelische Christenen en Baptisten", de lakens uitdeelde, heeft genoemde groepering zich hiervan afgescheiden en is mitsdien min of meer vogelvrij verklaard. Binnen de „Initiativniki" is een „Raad van Familieleden van E.C.B.. Gevangenen" in het leven geroepen, die langs geheime wegen allerlei waardevol documentatie-materiaal verschaft aan het vrije Westen. Het totaalbeeld dat wij ons van cleze baptistische groepering moeten vormen is dat van een vervolgde en verdrukte kerk.

Tengevolge van een demonstratie voor het gebouw van de Communistische partij in Moskou — teneinde erkenning te verkrijgen — werd Vins veroordeeld tot drie jaar gevangenisstraf. Hiermee werd feitelijk een zekere familietraditie voortgezet. Ook de vader van Georgi Vins raakte in gevangenschap en liet hierin het leven, terwijl ook Vins' moeder wegens haar deelname aan de nietgeregistreerde Baptistenbeweging enkele jaren in een werkkamp verbleef.

Het verblijf in het strafkamp heeft Vins' gezondheid zeer nadelig beinvloed. Niettemin nam hij na zijn vrijlating in 1970 toch weer opnieuw het sekretariaat van de Evangelische en Baptistenkerken in Rusland op zich, waardoor hij opnieuw een proces tegen zich uitlokte. Tengevolge van zijn weigering om zich te melden bij de autoriteiten, zag hij zich genoodzaakt onder te duiken. Zijn werk voor de niet officieel erkende Baptistenkerken zette hij echter voort onder moeilijke omstandigheden. Evenals enkele andere leiders van deze verboden Baptisten-groepering zwierf hij als een vluchteling door het land. Zijn vrouw ontmoette hij uitsluitend in het geheim en nooit in zijn eigen woning.

Deze energieke baptisten-leider is nu dan weer gekerkerd. Men vreest voor zijn leven vanwege zijn zwakke gezondheid. Behalve zwervend prediker is deze Georgi Vins echter ook nog echtgenoot en staat nu al dertien jaar aan voortdurende vervolging bloot. Zijn vier kinderen hebben inmiddels een brief geschre-

ven aan de communistenleiders Kosygin en Podgorny, waarin zij zeggen, dat „het hele gezin bereid is met hun vader te sterven ingeval hem iets overkomt." Vins deelt het lot van alle getrouwe predikers, die hun christendom niet willen dienstbaar maken aan een totalitair systeem. Het marxistisch communisme verdraagt geen christendom dat eer en aanbidding opeist voor de Gods des hemels. Het belijdt de religie van deze aarde en sluit naar zijn wezen elke andere religie uit. Het ware christendom is in zijn strekking echter geheel universeel en verdraagt geen compromis, geen verbond met de dood, geen voorzichtig verdrag met de hel. Daarom heeft het ook zijn martelaren, die hun geloof met hun bloed hebben bezegeld.

Maar naar goed schriftuurlijk en reformatorisch beginsel dienen wij hier wel enige separatie toe te passen. Niet alleen de religie van de ware God, ook die van satan heeft haar martelaren, ook de valse religie, Rome inbegrepen. We kunnen zelfs ons lichaam naar het woord van de apostel, overgeven om verbrand te worden, en de liefde tot de Heere missen. Maar waar de oprechte liefde tot God in het hart wordt uitgestort door de Heilige Geest, kan het niet anders of de strijd wordt aangebonden met de machten der duisternis. Alleen vanuit de ontdekking van de atheïst van binnen, zal het atheïstisch karakter van de communistische religie worden onderkend en ontmaskerd.

Deze positiebepaling van een geestelijk weerbare Kerk zal dan ook onherroepelijk een oorlogsverklaring uitlokken van de anti-christelijke machten. Deze gunnen een getuigende Kerk geen plaats maar verwijzen haar naar de holen en spelonken der aarde. Daar localiseert zich door alle tijden heen de levende kerk. Want ook allen die godzaliglijk in Christus Jezus willen leven, zullen vervolgd worden. Hoe dan ook! Is het niet te vuur en' te zwaard, dan door miskenning en verachting. Maar juist van hieruit wordt geestverwantschap ervaren met de kerk in de verdrukking ongeacht de plaats of de tijd!

De schrijver van de Hebreeën-brief spreekt in het elfde hoofdstuk van de wolk der getuigen, die rondom ons liggen. Zij hebben getuigenis gehad, dat zij Gode behaagden. Uit kracht van dit getuigenis hebben zij getuigd tegen een wereld, die in het boze ligt. En wat zal ik nog meer zeggen? vraagt de schrijver, want de tijd zal mij ontbreken, zou ik verhalen van Gideon en Barak en Samson en Jeftha en David en Samuël en de profeten

Het is een opmerkelijk feit: waren ook genoemde geloofshelen niet meermalen op de vlucht gedreven? En toch waren zij onoverwinnelijk vanwege de kracht van het hun geschonken werelcioverwinnend geloof.

Onze deelneming gaat uit naar de gekerkerde Georgi Vins en zijn vrouw en kinderen. Mogen zowel hij als zijn geestverwanten deel uitmaken van een weliswaar op de vlucht gedreven, maar niettemin onoverwinnelijke Kerk. En dat wij in onze materieel welvarende, maar geestelijke verarmde Westerse christenheid door genade cle raad van koning Hiskia, vanuit benauwde omstandigheden gegeven, ter harte mochten nemen: Hef dan een gebed op voor het overblijfsel dat gevonden wordt" (2 Kon. 19 : 4b).

Ook voor het hedendaagse overblijfsel naar de verkiezing der genade in het atheïstische Rusland!

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 21 juni 1974

Daniel | 22 Pagina's

GEORGI VINS MIKPUNT VAN EEN ATHEÏSTISCH REGIEM

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 21 juni 1974

Daniel | 22 Pagina's