Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

DE SAMENGEBOGEN VROUW

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

DE SAMENGEBOGEN VROUW

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Lukas 13 : IIb.: en zij was samengebogen en kon zich gansëlijk niet oprichten." Lukas 13 : 13: En Hij legde de handen op haar en zij werd terstond weder recht en verheerlijkte God."

Hier zien wij hoe de drie stukken ellende, verlossing en' dankbaarheid op Gods Woord gegrond zijn. Ze moeten bevindelijk geleerd worden om welgetroost zalig te leven en te sterven. Het is de Heilige Geest als de Werkmeester van het geloof, die zulk een weldaad verheerlijkt. Hoe gelukkig zijn dan toch Gods kinderen, die daarin mogen delen. Allen worden van de Heere geleerd.

Maar niemand kan en mag dat onderwijs missen. Of we nu jong of oud, ziek of gezond of gehandicapt zijn. Al drukt het kruis nog zo zwaar. Alle mensen hebben dat nodig. Dat gaat boven alle studie en wijsheid van de wereld uit. En het is een gave Gods. Dat is wonderlijk.

Er was een vrouw al 18 jaar ziek. De satan had haar in zijn greep. Zo lang had hij haar gebeukt en geslagen, dat er een ellendig gedrocht was overgebleven. Ze was , , samengebogen en kon zich ganselijk niet oprichten". Ze heeft het natuurlijk wel geprobeerd. Alle middelen zal ze wel te baat genomen hebben. Maar tegen deze kwaal is geen kruid gewassen. Toch was ze er niet onverschillig door geworden. Ze was opgegaan naar de synagoge. Ze zei niet: „Ik blijf maar thuis, want God bemoeit Zich toch niet met mij. Hij hoort me niet eens". Deze vrouw was met haar smartelijk kruis opgegaan naar de plaats des gebeds. Zo betaamt alle mensen. Aan allen moet ook het Woord van vrije genade gebracht worden. Ook gehandicapten, zieken en langdurige lijders moeten Gods Woord horen. God wil dat zegenen.

Van nature bevinden we ons allen in de greep van de satan. Hij is ons aller vader. De rechte verhouding met God onze Schepper is verbroken. Door de zonde is het mensdom een krom en verdraaid geslacht. En niemand kan zich oprichten. Herstelling vanuit de mens is onmogelijk. En de grootste ellende is dat wij onze ellende niet kennen. Toch is er een volk dat leert hoe groot hun zonden en ellenden zijn.

Met de dichter is hun klacht: , , 'k Ben door Uwe wet te schenden, Krom van lenden, vol van druk, Benauwd van hart".

O, krom gaan ze over de wereld vanwege hun zonden. En er is geen beterschap. Hoe komen ze nog ooit opgericht? O, ze horen wel van een Heelmeester en van de balsem in Gilead. Maar hoe zullen ze tot Hem komen? Hoe moet dat? Wat een strijd is dat in hun leven. Velen in onze dagen' doen alles in eigen kracht. Ze gaan naar de Heere met hun noden en ze vinden verlichting. Ze vluchten met hun zonden naar Jezus. Maar God leert zijn volk, dat zij zichzelf niet kunnen oprichten. Ze worden steeds krommer door de zonde.

Hoe werkt nu de Heere? Hoe richt de Heere een mens op uit al zijn noden? De Heere roept deze vrouw toch Zich. Hij had haar gezien Hij ziet alle mens.en, ook die krom gaan vanwege zielesmart omdat ze tegen een goeddoend God gezondigd hebben.

Voor deze vrouw was het uur van verlossing aangebroken. „Vrouw, gij zijt verlost van uwe krankheid". Stond ze toen ineens overeind? O, dat weet het oprechte volk van God wel. Met de beloften nog krommer als ooit tevoren, want de uitgestelde hoop krenkt het hart. Toch doet de Heere geen half werk. O, laat dat Sion tot troost zijn. Wel van verlossing gehoord en gezongen: „Gij zult mijn kruis eindigen hier; terwijl de bestraffing alle morgens nog zijn". Er zal verlossing komen. Zo anders als gedacht. Maar op de tijd van Gods welbehagen. En Hij legde de handen op haar. Daar wordt Christus één met die vrouw. Alles neemt Hij van haar over. En alles schenkt Hij van Zichzelf. Zalige ruil! En zij werd terstond weder recht.

Zo leert de Heere hen die zich ganselijk niet kunnen oprichten. Maar dan zal het wonder zo groot zijn. Daarvan hebt Gij alleen, o God, de eer. Zij verheerlijkte God. Ze mocht hier het hemelwerk leren. God te danken voor de ellende en zorgen: „Ik dank U Heere, dat ge toornig op mij geweest zijt". Voor Sion een verdrukking van slechts tien dagen. Zijt getrouw tot in de dood en Hij zal u geven de kroon des levens.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 2 augustus 1974

Daniel | 18 Pagina's

DE SAMENGEBOGEN VROUW

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 2 augustus 1974

Daniel | 18 Pagina's