Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

DE PROFEET HABAKUK (1)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

DE PROFEET HABAKUK (1)

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Lezen Habakuk 1 : 1-11.

DE PERSOON HABAKUK

Habakuk betekent: de omhelsde, de zeer geliefde.

Er zijn verder geen bijzonderheden omtrent hem bekend.

Uit Hab. 3 : 19 heeft men afgeleid dat hij tot de tempelmuzikanten behoorde.

Hij heeft geleefd kort voor het binnenvallen der Chaldeeën in Juda. De meesten denken tijdens de regering van Zedekia, maar sommigen denken zelfs aan de regeringstijd van Manasse.

Uit Hab. 1 : 5 blijkt dat hij in ieder geval voor de verovering van Jeruzalem door Nebukadnezar geleefd heeft.

Hij noemt zijn profetie een „last", dat is: godsspraak of boodschap Gods.

Hij spreekt er van die last igezien te hebben. Hij heeft wat hij zegt niet alleen gehoord, maar ook in goddelijke openbaring zien gebeuren.

HABAKUKS PROBLEEM

Het meest interessante en belangwekkende in de profeet Habakuk is dat een zeer belangrijk probleem aan zijn profetie ten grondslag ligt.

Het probleem dat de profetie van Habakuk aan de orde stelt is een zeer eseentieel probleem, namelijk het probleem der Godsregering.

Het probleem is: Waarom straft God het onrecht niet en verlost Hij de onderdrukten niet, die tot Hem roepen?

Het gaat er eigenlijk over hoe het mogelijk is dat onder de regering van een heilig en rechtvaardig God het onrecht ongestraft blijft en de verdrukten niet gered worden uit de hand van hun onderdrukkers.

Dit plaatst de profetie van Habakuk te midden van de grootste levensvragen. Het maakt ook dat de boodschap van de profeet Habakuk niet uit de tijd is, maar aktueel en levend. Ook de wijze waarop dit probleem door de Heilige Geest in de profetie van Habakuk behandeld wordt is zeer aktueel.

De Heere behandelt dit probleem hier niet los van de profeet als een akademische of filosofische theorie, maar het probleem wordt behandeld op een zeer persoonlijke wijze.

Het wordt behandeld als het probleem van de profeet zelf. Habakuk schreef zijn boek vanuit, zijn eigen ervaring.

Het is een werkelijk probleem dat hier in de profetie van Habakuk behandeld wordt. Het is het probleem van een man, die niet begrijpen kon waarom God dit alles kon toelaten.

Centraal staat dan ook de persoon Habakuk, ja de gelovige Habakuk, clie worstelt om zijn God te verstaan.

We hebben hier te doen met een man, die zeer bekommerd is over hem over het Wezen en het karakter van God. God. Het gaat

Hij was zeer ontzet over de Godsregering.

Hij zocht tevergeefs wat hij zag en wat hij omtrent God geloofde met elkaar te verenigen.

Hij streed met een aloud en telkens nieuw probleem, namelijk met de spanning tussen Gods woorden en Gods daden.

Hij zag een tegenstrijdigheid in God, namelijk tussen Zijn uitdrukkelijke beloften en bevelen en Zijn voorzienigheid.

DE OMSCHRIJVING VAN HET PROBLEEM

We vinden die omschrijving in de verzen 1 t.m. 4. De profeet zag het volk van Juda in een zeer vervallen staat. Terwijl zijn ziel kwelt in Sodom, kwelt hij zijn ziel in Jeruzalem, temidden van het uitverkoren volk Gods.

Hij spreekt over een toestand waarin het recht verdraaid wordt. Hij zag onrecht en geweld heersen in Juda. De machtigen onderdrukten de geringen. De goddelozen vervolgden de godzaligen. Overal waar hij ziet, ziet hij onrecht, verdrukking en goddeloosheid. De goddelozen verrijken zich ten koste van de godvruchtigen en al hun listen en lagen worden met sukses gekroond.

Habakuk kan het niet begrijpen hoe dit alles mogelijk is. Hij kan niet begrijpen hoe God dit toelaten kan. Hij schreeuwt er onder en roept tot God om verlossing en dit is wel het ergste: De Heere hoort niet.

De gebeden der ellendigen worden afgewezen en de raadslagen der goddelozen worden met zegen en sukses gekroond. Habakuk zegt het wel niet zoals de moderne atheïst het zegt, maar het komt op het zelfde neer. De atheïst zegt immers: U zegt dat uw God rechtvaardig en goed is! Wel, hoe verklaart u het dan dat het onrecht ongewroken blijft en de ellendigen' in hun ellende ondergaan.

Waarom laat een rechtvaardig God ellende en oorlog toe? Waarom worden de onrechtvaardigen niet gestraft en de ellendigen niet verlost?

GODS NON-AKTIVITEIT

We willen nu zien hoe de Heere de profeet Habakuk in zijn worsteling licht gegeven heeft. Het probleem van Habakuk betreft Gods non-aktiviteit. Er gebeurt onrecht en de Heere doet niets.

Waarom doet God niets? Waarom straft God de goddelozen niet? Ja, het niet, s-doen des Heeren heeft bij Habakuk een nog diepere inhoud, namelijk: Waarom beantwoordt God de gebeden van Zijn onderdrukt volk niet? Hoeveden zeggen het met Habakuk: „Heere, hoe lang schreeuw ik en Gij hoort niet, hoe lang roep ik geweld tot U, en Gij verlost niet? " Dit plaatst ons midden in het probleem der onverhoorde gebeden. Waarom preekt Jesaja en is er geen vrucht? Waarom bidt de profeet Habakuk en is er geen antwoord? Waarom schreeuwt een verdrukte en onrechtvaardig behandelde tot God en antwoordt Hij niet?

Zie hier het probleem door Habakuk aan de orde gesteld |Tn~de'~verzën 1 t.m. 4.

De volgende maal hopen we Gods antwoord op Habakuks vragen te bestuderen, maar het is goed om nu eerst al deze vragen en problemen van Habakuk eens goed in onze situatie te plaatsen.

Vragen:

1. Hoe kan onder de regering van een wijs, rechtvaardig, barmhartig en heilig God er zoveel onrecht, ellende en verdriet zijn? (Denk aan de zonde en Gods voorzienigheid.) 2. Zijn er de onverhoorde gebeden? (Lees Jes. 45 : 19).

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 17 januari 1975

Daniel | 24 Pagina's

DE PROFEET HABAKUK (1)

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 17 januari 1975

Daniel | 24 Pagina's