Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

WAARHEEN?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

WAARHEEN?

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

(Markus 14)

In bovengenoemd hoofdstuk lezen we hoe Judas, de verrader, met de bende gekomen is, gewapend met zwaarden en stokken, gezonden door de overpriesters en de schriftgeleerden en de ouderlingen', om Christus te verraden en gevangen te laten nemen. Hier wordt het woord bewaarheid: „als een Lam wordt Hij ter slachting geleid voor Zijn uitverkoren bruidskerk", waaronder allerlei leeftijden.

Ook jongeren mogen door Gods genade delen in de rechte kennis van de drie stukken, die de Heere naar Zijn vrije gunst laat beleven en innerlijk doet verstaan in het ware geloof: „wat is uw enige troost beide in leven en sterven? " (zie de H.C.). En voor de praktijk van het leven? Zie Jozef, Timotheüs, Samuël en Ruth.

In vers 51 lezen wij over een zeker jongeling; wie het geweest is wordt niet nader omschreven. Wat het gevaar is van een verkeerde nieuwsgierigheid vinden we meer in de heilige Schrift: zie Dina, Jacobs dochter. Ze ging uit om de dochteren cles lands te bezien', wordt gezien door de jonge vorst van Sichem en de gevolgen daarvan als zonde hadden voor haar en de familie vreselijke gevolgen.

Hoe velen van jullie, die uit nieuwsgierigheid plaatsen bezoeken en met personen omgaan waarvan gezegd moet worden, wat we lezen in Prediker 12: „ijdelheid der ij delheden zegt de Prediker, het is al ijdelheid". En dan nog de droefheid van jullie vaders en moeders, om maar niet te spreken over de gevolgen in het gezin waar velen onder lijden en de verwijdering die het geeft. De Heere moet de zonden straffen met tijdelijke en eeuwige straffen. Gedenk aan het Woord: „gedenk aan uw Schepper in de dagen uwer jongelingschap, eer dat de kwade dagen komen en' de jaren naderen van welke gij zeggen zult: ik heb geen lust in dezelve". Van nature heeft niemand lust om de Heere te zoeken. Wel het tegenovergestelde: Hem haten en lust tot het kwade. Maar Gode zij dank dat ook in deze donkere, lusteloze tijden, de Heere nog werken kan naar Zij i welbehagen. Van die lust spreekt de dichter in Psalm 25 vers 6.

De discipelen waren bij dit onbegrijpelijke gebeuren wat Markus hier beschrijft allen' gevlucht (zie vers 50). Wat is hier bewaarheid wat we lezen in Zacheria 13 : 1-6, en door de oprechten wordt doorleefd: Hij was veracht, de onwaardigste onder de mensen en wij hebben Hem niet geacht". We moeten door Gods geest, hetzij we jong zijn of ouder, aan het einde van de wet komen, dan wordt Hij ons uit. het ware Evangelie geopenbaard en toegepast, door het geloof, als vijanden en goddelozen zo om niet gerechtvaardigd door Zijn genade.

De jongeling is vanwege het ongewone, nachtelijke rumoer uit zijn bed gesprongen, en heeft zijn sindcn of lijnwaad om gedaan. Dit kledingstuk hing als nachtrok los om het lichaam, en zo begeeft hij zich op straat om te zien wat er gaande is. Deze voorbarigheid en ijver bracht hem in groot gevaar. Lees maar hoe de soldaten hem gegrepen hebben, alhoewel hij vluchtte en het kleed achter zich liet. Dit is alles gevolg van blote nieuwsgierigheid en geen geloof, dat door de liefde werkt, om Christus te leren kennen in de trappen van Zijn vernedering en verhoging, als onze enige Zaligmaker van God geschonken tot rechtvaardigmaking, heiligmaking en een volkomen verlossing, om in en door Hem weer te beantwoorden aan het doel waartoe wij zijn geschapen, dat is hier ten dele en straks volkomen.

Komen tot en volgen van Christus zonder wedergeboorte is ijdel, een ijver zonder verstand, en het geeft nooit de rechte verbintenis, die de Heere werkt door Zijn Geest in het hart van de Zijnen. Laten we in alle eenvoudigheid en eerlijkheid vanuit de Schrift onze jeugd en ouderen zeer ernstig en liefdevol vermanen en onderwijzen. Niemand kan in waarheid tot Mij komen en Mij volgen, door bezaaide en onbezaaide wegen, zoals Gods Woord ons zegt: tenzij de Vader die Mij gezonden heeft, hem trekke. Dat houdt weer verband met de inwendige roeping. Het wordt voor ons allen eeuwigheid en om dan als een uitwendige volgeling, met een gestolen lijnwaad van beschouwende kennis van de Middelaar, gelijk de vijf dwaze maagden voor eeuwig om te komen en naakt voor de rechter van hemel en aarde gesteld te worden, dan valt er niet meer te vluchten, gelijk deze jongeling.

„Heden zo gij Zijn stem nog hoort". In de hoop dat jullie door Gods genade nog mogen leren luisteren en je niet bedriegen voor de grote eeuwigheid, maar door Zijn geest je laten leiden. Om bewaard en verlost te worden van de verharding, om de Heere te mogen dienen en vrezen en te vragen: „leer mij naar Uw wil te handelen, dan zal ik in Uw waarheid wandelen".

Dan hoef je niet te vragen: Waarheen? Niet naar de plaatsen der ijdelheid: radio, T.V., voetbal, enz. Maar dan ga je vragen naar de Heere en Zijne sterkte, naar Hem die al het heil bewerkte. Je zou ook niet vragen: waarheen, om te kerken? Niet daar waar je ziel wordt bedrogen' voor de eeuwigheid, maar dan ga je daar waar God op het hoogst wordt verheerlijkt en de mens op het diepst vernederd, waar een recht verloren, schuldig mens uit vrije genade nog kan zalig worden tot Gods eer. Waarheen? Daar waar de zonde wordt bestraft en een weg gewezen wordt, die door genade uitnemender is.

Wij hopen dat de Heere in deze tijden, waar zoveel verleiding jullie het leven zo moeilijk maakt, geliefde jeugd, de Heere naar Zijn Verbondstrouw jullie geven mag te ervaren wat de dichter schrijft in Psalm 89 : 34-38 (onberijmd).

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 28 februari 1975

Daniel | 20 Pagina's

WAARHEEN?

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 28 februari 1975

Daniel | 20 Pagina's