Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

RACISME EN DISCRIMINATIE

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

RACISME EN DISCRIMINATIE

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Onder racisme verstaan wij het toekennen van karaktereigenschappen aan uiterlijke raskenmerken. Aan een bepaald ras, bijvoorbeeld semietisch of negroide worden bepaalde negatieve eigenschappen verbonden zoals geslepenheid dan wel luiheid of leugenachtigheid. Aan een ander ras, bijvoorbeeld de Germanen of de Ariërs, worden positieve eigenschappen toegeschreven, zoals kracht, heldenmoed en ingenieusiteit. Dit racisme ontstond in de 19e eeuw als een theorie en heeft talloze mensen beinvloed over de gehele wereld. Echter het is meer dan een theorie. Het is in de eerste plaats een houding van mensen tegenover andere mensen. Men heeft welhaast een instinctieve afkeer van vertegenwoordigers van een bepaald ras.

Discriminatie is een stap verder: aan bepaalde groepen mensen worden sommige rechten onthouden. Dit kunnen mensen van een bepaald ras zijn, bijvoorbeeld Negers, maar ook mensen van een bepaalde geloofsovertuiging zoals protestanten in Spanje of Christenen in de republiek Chaad. Discriminatie kan op velerlei gebieden toegepast worden: op economisch gebied kunnen bepaalde baantjes voor mensen van een bepaalde huidskleur gereserveerd worden. Op sociaal gebied kunnen bepaalde ontspanningsmogelijkheden voor sommige groepen verboden terrein zijn. Op politiek gebied kan stemrecht onthouden worden enzovoort.

Racisme en discriminatie komen wij dan ook vrijwel in de gehele wereld tegen, soms in nauwelijks herkenbare vorm, soms zeer openlijk.

De ergste vorm van racisme was ongetwijfeld het Duitse nationaal-socialisme. De goddeloze cultus van de Uebermensch ging daar gepaard met een satanische jodenhaat. De meest gruwelijke dingen werden verweten aan de Joden, geslepenheid (gewezen werd op de Joodse bankiers), onzedelijkheid (P'reud was immers een Jood), communisme (Marx en Trotsky waren toch Joden) enzovoort. Zes miljoen mensen werden geliquideerd in deze hele helse genocide. Verbijsterd vragen wij ons nog af: „Hoe was dit mogelijk in het christelijke Europa, dat op de bres stond voor de christelijke beschaving tegenover de niet-christelijke volkeren? "

Racisme kan ook voorkomen in landen waar iedereen officieel gelijke rechten heeft. Het is de houding om de vertegenwoordiger van een ander ras niet voor „vol" aan te zien en het uit zich in geringschattende opmerkingen over de ander en zo vaak in een hatelijke lach! Het gaat gepaard met vooroordelen zoals: „De Neger is lui. Zijn vermaken bestaan slechts uit drinken en vrouwen. De Bantoe is een en al leugen. De zwarten zijn dom. De Turk is vies. De Marokkaan stinkt". Wij vinden dit ook in Nederland: „Den Haag moet blank blijven" en „Amsterdam moet van vreemde smetten vrij worden". Welke vooroordelen bestaan er niet ten aanzien van onze Surinaamse rijksgenoten en de Zuid-Molukkers?

Oorzaken

Waardoor ontstaat er nu een dergelijke houding? Zijn er bepaalde oorzaken aan te wijzen?

In de eerste plaats is er het gevoel van superioriteit van het ene ras ten opzichte van het andere ras. Deze superioriteit wordt dan afgemeten in termen van beschaving en intelligentie. Aangenomen wordt dat het eigen ras, dat meestal ook de economische en politieke macht in handen heeft, meer beschaafd en intelligent is dan het onderliggende ras. Men heeft dit zelfs willen bewijzen door vertegenwoordigers van ver-

schillende rassen aan intelligentietesten te onderwerpen. Een paar Amerikaanse professoren kwamen met onthullende feiten: de neger was stukken minder intelligent in de exacte vakken zoals algebra en natuurkunde dan de blanke. In de zogenaamde leervakken kan hij wel aardig meekomen. Bij deze vergelijkingen werd geen rekening gehouden met het feit dat deze testen naar een bepaald westers patroon waren opgezet. Het vooroordeel dat men al had. werd nu slechts versterkt met zogenaamde wetenschappelijke gegevens. Had men een test naar een Afrikaans patroon opgesteld, dan had de blanke veel lager gescoord. Uit eigen schoolervaringen bestrijd ik ten stelligste dat de Afrikaanse leerling minder intelligent is dan de Europese. Zij is alleen in sommige opzichten anders gericht. De verschillende culturen en de verschillende milieus kunnen een rol spelen, maar niet raciale factoren!

De diepste oorzaak van het racisme ligt in het zich bedreigd voelen. Men voelt zich bedreigd door de ander, die zich anders gedraagt en in de meerderheid is en dus de macht kan overnemen. Soms voelt men zich ook bedreigd in economische posities. Het waren in het zuiden van de Verenigde Staten juist de blanke arbeiders, die het meest racistisch waren. Immers de zwarte arbeiders konden door hun lagere levensstandaard voor lagere lonen werken en daardoor de baantjes van de blanken afpakken. Juist dit aspect speelt ook in Nederland ten aanzien van de gastarbeiders, nu er zoveel werkeloosheid is. Men hoort nu de roep: „Zij moeten vertrekken! Er zijn al zoveel werklozen." Beweerd wordt dat Surinamers nu van onze welvaart komen profiteren. Hun aantal wordt schromelijk overdreven. Echter het past juist in een racistische mentaliteit dat men weinig oog heeft en wil hebben voor feiten en cijfers.

Onze houding

Wat moet onze houding nu zijn in dezen? Wat zegt de Schrift, die het richtsnoer voor ons handelen is?

Wij geloven dat het gehele menselijk geslacht uit een bloede is (Hand. 17) en dat allen kinderen van Adam zijn. Alle mensen, rassen en talen zijn gelijk voor Gods aangezicht. De gemeente van de Heere wordt vergaderd uit „alle den volcke". Christus brak de muur des afscheidsels die er was tussen Jood en Griek. In Christus is er noch vrije en noch slaaf. Hij verenigt dat wat mensen scheiden en Hij scheidt dat wat mensen verenigen. Wij vinden onder zijn discipelen een tollenaar en een zeloot, hoe onmogelijk naar menselijke maatstaven. Een Afrikaan, Simon van Cyrene was zijn kruisdrager, wiens zonen leden waren' van de christelijke gemeente.

In de Handelingen der Apostelen zien wij hoe de Moorman gegrepen wordt door het profetisch woord van Jesaja. Bij Hem is geen sprake van racisme. Hij zag verder dan de discipelen, toen Hij de blindgeborene zag. Let wel! Er staat: „Hij zag", Zijn discipelen zagen de nood niet en konden slechts een theologisch punt aan de orde stellen „Heeft deze gezondigd of zijn ouders? "

Wat dan? Is er dan geen verschil van cultuur? Zijn de zwarte mensen niet anders dan wij? Hebben zij geen belevingswereld die verschillend is van de onze? Hebben zij geen andere lichaamsgeur clan de onze?

Wie zal dit ontkennen? Al deze zaken geven echter geen enkele reden tot racisme en discriminatie. Ook de zwarte mens, de gele mens en de bruine mens zijn beelddragers Gods.

De Afrikaan Aggrey zei al zo'n 50 jaar geleden: „Een goed orgel heeft zwarte en witte toetsen". Het culturele anders zijn wordt dan juist als een verrijking ervaren. Wij, de blanke, kunnen in vele opzichten leren van de zwarte mens! De ontmoeting van de verschillende culturen is niet eenvoudig, ja kan buitengewoon moeilijk zijn. Dit ervaar je misschien, als je eens als blanke gekwetst wordt enkel en alleen omdat je blank bent, als jou verweten wordt de schuld van de slavenhandel en slavernij, van het brute imperialisme, van blanke superioriteitswetten. Zelfs in een land als Zambia dat nooit een echte kolonie geweest is, voel je nu nog de neerslag van deze zaken. Echter het uitzicht en de troost wordt ons ook geboden in dezen door de Zoon des Mensen, die als Hij op de ene wang geslagen werd, de andere wang toekeerde. Hij was gediscrimineerd als geen ander. Hij droeg de volle last van de toorn Gods tegen de zonde. Hij, die blank was, werd zwart gemaakt vanwege onze zonden. Hij echter bad in zijn stervensuur: „Vader vergeef het hun, want zij weten niet wat zij doen". Wat heeft Hij ons in dezen — racisme en discriminatie — te zeggen?

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 28 maart 1975

Daniel | 20 Pagina's

RACISME EN DISCRIMINATIE

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 28 maart 1975

Daniel | 20 Pagina's