Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

WAAROM ALKOHOL?

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

WAAROM ALKOHOL?

4 minuten leestijd

Het valt niet te ontkennen, dat de drinkgewoonten zich in de naoorlogse jaren in alle kringen van ons volk weer sterk hebben gemaakt. Ook in Gereformeerde kring raakt het thuis drinken en schenker steeds meer ingeburgerd. Een geweldige toename van het alkoholgebruik en van het aantal drankslachtoffers, ook onder de jeugd, is het droeve resultaat . . .

Wie drinkt...... zinkt.

Dat ieder die wat te diep in het glaasje heeft gekeken, vrolijker is dan gewoonlijk, zal niemand ontkennen. Daarom zal niemand de slogan: „Wie drinkt . . . zingt" bestrijden. Als je echter enigszins aandachtig de titel van dit artikel hebt gelezen, zal je opvallen, dat daar een andere slagzin staat. „Wie drinkt . . . zinkt.”

Onder dit motto voert de Gereformeerde Vereniging voor Drankbestrijding een aktie tegen het toenemend gebruik van alkohol. Naast landelijke akties, die o.a. door „Veilig Verkeer Nederland" worden georganiseerd, zoals „Glaasje op? Laat je rijden!", wil deze vereniging vanuit een bijbels - gereformeerd standpunt het alkoholisme bestrijden.

Omstreeks 1900 had het alkoholisme een dergelijke omvang gekregen, dat overal de oproep klonk dit steeds groter wordend gevaar te bestrijden. Niemand minder dan minister Talma heeft in deze jaren gezegd, dat het alkoholisme de grote vijand is van onze volkswelvaart.

Naast maatregelen van de regering, zoals het invoeren van de beroemde Drankwet, besloten een aantal Gereformeerden tot het oprichten van een vereniging voor drankbestrijding.

De leden van deze vereniging beseffen terdege, dat overmatig drankgebruik voor het leven van veel mensen zeer nadelige gevolgen kan hebben, ja in het ergste geval het leven totaal verwoest. Hoeveel huwelijken zijn door deze verslaving niet verwoest? Hoeveel verkeersdoden vallen er jaarlijks niet tengevolge van het alkoholisme? Is het niet opvallend, dat in ons welvarend Nederland vrijwel ieder kantongerecht een dag per v/eek nodig heeft om de parade van rijders onder invloed af te werken?

De Gereformeerde vereniging voor drankbestrijding wil dan ook niet het alkoholisme bestrijden door een matig gebruik te propageren. Nee, zij is principieel voorstandster van geheelonthouding. Het niet-drinken van alkoholisc'ne dranken acht zij de belangrijkste stap om onze naaste te helpen die aan het alkoholisme verslaafd is.

Laten wij als jongeren dit nu niet snel veroordelen met de goedkope opmerking „alweer zo'n stelletje van de blauwe knoop." Ook wij als kerkelijke jongeren zijn verpliciht om te getuigen tegen het dreigend gevaar van alkoholisme.

Ja, maar moet dit dan door middel van geheelonthouding? Eist dit de Bijbel van ons? Geheelonthouding wordt in de Bijbel niet algemeen voorgeschreven. Zij was onder het Oude Testament geboden aan priesters en Nazireeërs (Lev. 10 : 8 en Num. 6 : 2 en 3) Gocl verbiedt alleen het overmatig drankgebruik. „Dronkaards zullen het Koninkrijk Gods niet beërven." (1 Cor. 6 : 10)

Hoewel de Bijbel het drankgebruik niet algeheel afwijst, geeft ze in sommige gevallen toch wel het gebod tot geheelonthouding. We moeten het drinken nalaten omwille van onze zwakke medebroeders. (Rom. 14 : 21)

Denk je hier wel eens aan? Of heb je er schik in als je vriend of vriendin na enige glaasjes „aangeschoten" is? Het is onze taak om de zwakken in deze te helpen.

Ondanks het vele goede werk van de Vereniging voor Gereformeerde Drankbestrijding, wil ik toch tegenover hun standpunt van totale geheelonthouding een iets andere visie geven. Calvijn schrijft in zijn uitleg van Psalm 104 : 15, dat ook de wijn als schone gave van God gebruikt mag worden, mits dit gebruik niet leidt tot allerlei uitwassen. Alleen binnen de grenzen van de christelijke soberheid is het gebruik van wijn toegestaan.

Wie drinkt zinkt! Onthoudt deze zin goed. Zeg niet met veel bravour: „Ik zal niet zo gauw van de kaart gaan!" De Bijbel waarschuwt ons hiervoor. Wie meent te staan, zie toe, dat hij niet valle".

Denk bij dit probleem aan jezelf, maar ook aan je naaste.

Door je zoveel mogelijk te onthouden van de drank breng je je naaste ook niet in de verleiding. Hoe vaak wordt niet tegen jongelui gezegd: „Toe joh, proef maar eens!" Velen doen dan mee om geen spelbreker te zijn.

Je kunt het drinken nalaten voor een ander. Voor je naaste.

Paulus zegt: Maar wij, die sterk zijn, zijn sdhuldig de zwakheden der onsterken te dragen, en niet ons zelf te behagen". (Rom. 15 : 1)

De Gereformeerde vereniging voor Drankbestrijding eist van haar leden, dat zij instemmen met het principe van geheelonthouding. Als je dan ook daadwerkelijk deze vereniging wilt steunen, moet je wel bereid zijn om je aan dit principe te houden. Het lidmaatschap van deze vereniging bedraagt ƒ 7, 50 per jaar. Je ontvangt dan het Maandblad gratis.

Het adres is: Gereformeerde Vereniging voor Drankbestrijding, Loolaan 41-120 - Apeldoorn.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van Friday 11 February 1977

Daniel | 20 Pagina's

WAAROM ALKOHOL?

Bekijk de hele uitgave van Friday 11 February 1977

Daniel | 20 Pagina's

PDF Bekijken