Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De koningin en haar ministers....

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De koningin en haar ministers....

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

at de overheid als instelling Gods niet erkend wordt. Soms door ongenuanceerd afjzen van allerlei overheidsbemoeiing; elke vorm van steun of hulp van overheidsde in de partikuliere, maatschappelijke of kerkelijke sfeer wordt dan gezien als een ees tot zijn arm stellen"; soms door een meespreken met hedendaagse „oproerige ensen", zowel in socialistische als z.g. christelijke kringen. Het is echt verbazingkkend dat door een man als Prof. Kuitert, de doperse Thomas Münzer, die een grorol speelt in de Boerenopstand en revolutionaire woelingen van zijn tijd, zo bijnder gewaardeerd wordt. Meer dan de reformatoren zou hij verstaan hebben dat t „Evangelie" politieke en maatschappelijke „vertaling" behoeft. De invloed van deze dachtengang laat zich allerwege waarnemen.

Het gebed voor de overheid.

uist daarom is een bezinning op het overheidsambt zo nodig. En in de bezinning oet ook aandacht gegeven worden aan HET GEBED VOOR DE OVERHEID, Heilige Schrift spreekt daarover zeer duidelijk in 1 Tim. 2 : 1-3. Laten we samen t gedeelte eens lezen:

„Ik vermaan dan voor alle dingen, dat gedaan worden smekingen, gebeden, voorbiddingen, dankzeggingen, voor alle mensen; Voor koningen, en allen die in hoogheid zijn; opdat wij een gerust en stil leven leiden mogen in alle godzaligheid en eerbaarheid. Want dat is goed en aangenaam voor God, onze Zaligmaker”.

dit hoofdstuk schrijft Paulus aan Timotheüs over de wijze waarop het leven van de smeente moet ingericht worden. Allerlei voorschriften worden gegeven. Daaronder > k deze, welke zich richt op de voorbede in de samenkomsten van de gemeente. De > orbede richte zich op alle mensen, in allerlei omstandigheden. Maar in het bijzon-; r wordt de gemeente herinnerd aan de overheden; niet alleen voor de overheids-; rsonen, want die zijn reeds onder „alle mensen" begrepen; maar ook voor de overheid : lf; daarom noemt Paulus de groep. Juist omdat de kerk de goddelijke oorsprongin het ambt van de overheid belijdt. Het gebed in het midden van de gemeente bete-; nt telkens weer een bijzondere erkenning en belijdenis van deze goddelijke ordimtie. Het is een wapen tegen revolutionaire gezindheid; de gemeente immers wordt . het gebed geleid tot de troon van Gods genade om daar de noden van de over-; id bekend te maken. Natuurlijk zal in het gebed voor de overheid gevraagd mogen orden, of de overheid naar de eis van Gods Wet regeren zal. In de voorbede voor ; overheid mag de gemeente ook vragen om de komst van het Koninkrijk Gods; > or de zorg van de Overheid zal de ongehinderde arbeid van de gemeente de komst m het Rijk van Jezus Christus vorderen.

ij dit bidden mag de gemeente begeren het stille en geruste leven te leiden, it door geen oorlog, opstand, vervolging en verdrukking verstoord worde. In dit •kennen van de overheid als ordinantie Gods, waarvan de goede onderhouding ook m de kerk zo belangrijk is, wordt TEGELIJK ook de ROEPING VAN DE OVER-EID beleden, n.1. dat zij haar macht aanwende, opdat de gemeente zo kan leven en ; Heere mag dienen. Een leven in godzaligheid en eerbaarheid. Dat is het leven it zich geheel naar de eerste en tweede tafel van de Wet van God richt en zowel

als een verborgen leven in de vreze des Heeren geleefd wordt: godzaligheid; als oo] in de levenshouding uitwendig openbaar en zichtbaar wordt: eerbaarheid.

We merken dus het gebed voor de overheid aan als bijzonder betekenisvol om d gemeente bij het heilige van de ordening Gods te bepalen; als ook om voor de over heid van God te begeren dat ze naar Gods Woord regere. Zij diene zich als dienaress Gods te kennen en te gedragen.

Natuurlijk bindt dit voorschrift van Paulus aan de gemeente ook een ieder per soonlijk. Het lere ons de rechte houding tegenover hen, door wie het God beliel ons te regeren.

Juist daarom is het gebed van de overheid een machtig wapen tegen de geest van d revolutie en zal in de ootmoedige betrachting ervan het belijden omtrent de over heid ook dringen tot gehoorzaamheid, waartoe we worden opgewekt:

„Voorts een ieder, van wat kwaliteit of staat hij zij, is schuldig, zich aan d Overheden te onderwerpen, schattingen te betalen, hun eer en eerbied toe \ dragen en hun gehoorzaam te zijn in alle dingen, die niet strijden tegen Goc Woord; voor hen biddende in hun gebeden, opdat hen de Heere stieren wil in < hun wegen en dat wij een gerust en stil leven leiden in alle godzaligheid e eerbaarheid”.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 25 februari 1977

Daniel | 20 Pagina's

De koningin en haar ministers....

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 25 februari 1977

Daniel | 20 Pagina's