Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

PSALM 121 - DE BEWAARDER ISRAELS

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

PSALM 121 - DE BEWAARDER ISRAELS

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Een lied Hamaäloth

Zo luidt het opschrift boven deze psalm. De psalmen 120 - 134 zijn de liederen hamaaloths. We kunnen dit vertalen als „lied der trappen", beter is „bedevaartslied" of „lied der optocht". I-Iet zijn deze psalmen, die door de pelgrims gezongen werden, wanneer zij optrokken naar Jeruzalem, bij de grote feesten. Toen de Heere Jezus als twaalfjarige jongen Zelf ook optrok naar Jeruzalem, zal Hij ongetwijfeld detze psalmen meegezongen hebben. Ook deze 121ste psalm zal door Jezus gezongen zijn.

De bergen van Jeruzalem

Nu gaan we begrijpen, wat de dichter bedoelt met de bergen, waar hij over spreekt. Natuurlijk heeft hij niet de gedachte, dat bergen hem kunnen helpen. Maar hij doelt hier op de bergen, waarop Jeruzalem gebouwd was. Op die bergen troont de Heere in Zijn tempel. Daar werden de offers gebracht. Daar vloeide het bloed der verzoening. Daarop is. d: e hoop van de dichter gevestigd; . Wanneer de pelgrims Jeruzalem naderden, dan zagen ize in de verte: die bergen liggen en dan klonk het uit duizenden monden: Ik hef mijn ogen op naar de bergen, vanwaar mijn hulp komen zal.

De Schepper en Bewaarder

Dat de dichter het niet van bergen verwacht blijkt ook uit vers 2. Daar spreekt Hij uit, dat Zijn hulp is van de Heere, die op die bergen troont. Van de God, die hemel en aarde gemaakt heeft.. De Heere, die op Sion troont, de Almachtige, die hemel en aarde gemaakt heeft, is Israëls Bewaarder. Hij is mijn Helper in de nood. Dat is de wetenschap van het geloof, dat zich boven alle omstandigheden verheft. In dat geloof mag de dichter hier spreken. Hij zal zijn voet niet laten wankelen. Hij zal sluimeren noch slapen. Hier ziet de dichter de Heere als Herder van een kudde of als Bewaker van een stad. Zij mogen niet sluimeren en nog minder slapen. In de nacht wanneer het gedierte rondsluipt en de vijand op d'e been is, dan moeten herder en wachter de ogen goed open hebben. Daarvan hangt het leven van kudde en volk af. Door het geloof mag de dichter weten, dat de grote Herder van Israël zijn ogen openhoudt over Zijn volk, dat Israëls Wachter nooit ophoudt over Zijn volk te waken. Zo-worden de pelgrims naar Sion veilig bewaard.

De veiligheid van de pelgrims naar Sion

In die pelgrims diie naar Jeruzalem trekken, mogen we het beeld zien van al Gods kinderen. Zij zijn een pelgrimsvolk, dat trekt door de woestijn van dit leven naar het Jeruzalem, dat boven is. Hun voet dreigt hier menigmaal te wankelen. Machtige doodsvijanden, de duivel, de wereld en hun eigen vlees, houden niet op hen te bekampen. In zichzelf hebben zij geen kracht. Maar de Heere is hun Bewaarder. Hij

slaapt noch sluimert. In de strijd, mag het geloof zich verheffen en zich verlaten op de trouw des Heeren. De oude pelgrims mochten door het geloof heenzien door de offerdienst op de komende Christus. Zo mogen Gods pelgrims van alle tijden zich verlaten op het bloed van Hem, die een volkomen verzoening is voor al hun zonden. De belofte van deze psalm is vastgemaakt in Zijn bloed en verdiensten: De Bewaarder Israëls zal niet sluimeren noch slapen. Daarom komen alle pelgrims de strijd door. En aan het einde van de reis wenkt het nieuw Jeruzalem, waar God zal zijn alles en in allen.

Bescherming in de woestijn

In vers 5 gaat de dichter weer een andier beeld gebruiken. Hij denkt aan een reiziger in de woestijn en in de verzengende zonnestralen. Nergens vindt hij schaduw. Zal hij van dorst omkomen? Nee! De Heere is zijn schaduw. De schaduw is het beeld van bescherming. De Heeere staat aan zijn rechterhand, dat wil zeggen dat de Heere naast, hem staat. Hij hoeft niet alleen de woestijn door. Overdag zal de zon hem daarom niet steken, 's Nachts zal hij volkomen veilig zijn (men reisde in het oude Oosten bij voorkeur in de nacht).

Zo gaat de Heere met al Zijn pelgrims mee. Hij verlaat hen niet in de woestijn. Zoals de wolk met Israël meeging door de woestijn, zo is de Heere met Zijn volk. Als God voor ons is, wie zal dan tegen ons zijn? Als Hij meegaat, wat kan ons dan deren?

Bewaring tot in eeuwigheid

De dichter wordt het niet moe, om te blijven verzekeren, dat wanneer de Bewaarder Israëls meegaat, geen kwaad ons overkomen kan. Zijn bewaring is een eeuwige bewaring. Hij bewaart dan onze uitgang en ingang, dat wil zeggen: eel ons leven, met alles wat het met zich meeibrengt, van nu aan tot in eeuwigheid. En dan denken we nog eenmaal aan die bergen. Bergen zijn in het woord van God een beeld van de vastheid en onwankelbaarheid van Gods eeuwige trouw. „Rondom Jeruzalem zijn bergen; alzo is de Heere rondom Zijn volk van nu aan tot in eeuwigheid" (Psalm 125 : 2). Ja, nog vaster dan de onwankelbare bergmassieven is de trouw des Heeren over Zijn pelgrims. „Want bergen zullen wijken, en heuvelen wankelen; maar Mijn goedertierenheid za.1 van u niet wijken, en het verbond Mijns vred.es zal niet wankelen, zegt de Heere, Uw Ontfermer" (Jes. 54 : 10). Zijn trouw is een eeuwige trouw. Zijn bewaring en bescherming is van nu aan tot in eeuwigheid. Zo mogen de pelgrims eindigen in de eeuwige trouw van de God van het Verbond. Is dat ook ons leven? In Christus heeft de Heere Zijn trouw en bewaring bevestigd. In Hem komt de Heere nog op ons aan en zegt, : Wendt u naar Mij toe en wordt behouden!

Gespreksvragen

1. De pelgrims trokken met de grote feesten naar Jeruzalem. Welke feesten waren dat?

2. Op welke berg was de tempel gebouwd? Wat weet je uit de Schrift van die berg?

3. Welke troost ligt er in het geloof, dat de Heere hemel en aarde geschapen heeft?

4. De Bewaarder Israëls noemt Zich Herder van Zijn volk. Ga eens met behulp van een concordantie uit de Schrift na, wat er in het beeld: van een herder ligt opgesloten.

Ds. J. J. van Eekeveld.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 9 februari 1979

Daniel | 24 Pagina's

PSALM 121 - DE BEWAARDER ISRAELS

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 9 februari 1979

Daniel | 24 Pagina's