Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

GAAT IN DOOR DE ENGE POORT

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

GAAT IN DOOR DE ENGE POORT

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Matth. 7 : 13

De Heere Jezus spreekt hier van een wijde poort en een brede weg die leiden tot het eeuwig verderf en velen zijn er die door deze ingaan. Maar de poort en de weg die leiden tot het eeuwige leven met de Heere zijn eng en nauw en weinigen zijn er die-deze vinden.

Deze waarheid is aangrijpend, omdat in dit kortstondige aardse leven de beslissing moet vallen en er na het sterven geen bezinning meer is. Leven of verderf, eeuwig dag of een eindeloos zwarte nacht, eeuwig verloren gaan of eeuwig behouden worden. Dat stelt Christus ons voor in deze woorden. Het is een ontroerende gedachte dat elke minuut en elke hartslag ons nader bij de eeuwigheid brengt en dat over honderd jaar niemand van het huidige mensengeslacht meer op deze aarde zal zijn. Het ene geslacht gaat en het andere komt. De mens gaat naar zijn eeuwig huis en de dag gaat als kaf voorbij. Een enge poort of smalle weg leidt naar het. eeuwige leven. Het is gemakkelijker om verloren te gaan dan om behouden te worden. Een wijde poort lokt tot binnentreden en een brede weg lokt tot wandelen.

De wereld, met al haar schatten en vermaak stelt zich voor jong en oud wijd open en door haar wijde poorten en over haar brede wegen laat zij haar lokstem horen: „Laat ons eten en drinken, want morgen zullen wij sterven."

Wees eens eerlijk voor God. De wereld biedt je haar rijkdommen aan. Je kunt daarvan genieten, maar weet dat je eenmaal van alles rekening en verantwoording zult geven voor de rechterstoel van Christus. En soms wordt het leven zo plotseling afgesneden.

„Gaat in door de enge poort." Dat is de poort die tot het leven leidt. Deze poort is zó eng en zó nauw, dat je er slechts één voor één, hoofd voor hoofd, door kunt. Het gaat om verloren gaan of behouden worden. En wat is dat een zeer persoonlijke zaak tussen God en onze ziel. Wat geeft dat een persoonlijke strijd.

Zó eng is de poort die tot het leven leidt, dat Christus tot Nicodemus zegt: „Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: tenzij dat iemand wederom geboren worde, hij kan het Koninkrijk Gods niet zien." Zó eng is de poort ten leven, dat alleen een arme, naakte zondaar er door kan.

Christus zegt: „Strijdt om in te gaan door de enge poort." Het wordt een strijd op leven en dood, waarbij de mens ontdaan wordt van het ene na het andere kledingstuk van zelfzucht, eigenwaarde, hoogmoed, wereldzin en zondelusten, tot hij als een arme van geest en gebrokene van hart vlucht tot, de vrijstad Christus.

Zó wijd is daar de poort, dat de grootste der zondaren er de toegang, vinden mag door het gezegende bloed van Christus. En wie de poort van die Godsstad eenmaal zal binnentreden, gaat met de koningin van Scheba uitroepen: „de helft is mij niet aangezegd." Laat de strijd je niet afschrikken, want in deze strijd wint de kreupele de eerste prijs en gaat de verliezer eeuwig erven de schatten en rijkdommen van het. eeuwig zalig leven. Als je tot de poort mag naderen, zal het opschrift boven de poort je bemoedigen. Christus Zelf schreef het: „Klopt en u zal opengedaan worden."

En wat wordt het voor allen die mochten binnentreden een wonder van eenzijdig Goddelijk ontfermen, wanneer zij omziende mogen terugblikken op hetgeen de Heere Zelf aan de binnenzijde van deze poort heeft geschreven: „Ja, Ik heb u liefgehad met een eeuwige liefde; daarom heb Ik u getrokken met goedertierenheid." Het zal daarom eeuwig hun lofzang blijven: „Wij hebben Hem lief, omdat Hij ons eerst heeft liefgehad."

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 5 februari 1982

Daniel | 28 Pagina's

GAAT IN DOOR DE ENGE POORT

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 5 februari 1982

Daniel | 28 Pagina's