Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

MATPDZI

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

MATPDZI

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Met het hoofd in de handen zit Matodzi nu als een oud vrouwtje voor hun hut te peinzen. Ze heeft een diepe rimpel boven haar ogen. Haar voeten maken figuren in het zand, en ze ziet niet eens hoe mooi de ondergaande zon de hemel laat verkleuren.

Matodzi weet niet wat ze moet doen. Mashudu heeft al een paar keer gevraagd of ze meer gaat naar de grote boom. Zou ze het maar wagen? Matodzi wikt en weegt.

Als ze wél gaat, worden de voorouders boos. Gaat ze niet, dan denkt ze steeds aan het zingen van de kinderen bij de boom, en dat mag ook niet. Mashudu gaat elke zondag; zij is toch nog gezond. De voorouders hebben haar nog niet gestrafd. Weetje wat, ze gaat één keer kijken. Niet meezingen en zo, alleen maar voorzichtig kijken.

Zondagmorgen al heel vroeg glipt Matodzi de hut uit en rent zo voorzichtig mogelijk weg. Oei, als niemand haar nu maar ziet! Dan vragen ze vast waar ze naar toe wil.

„Ha Matodzi. Wat fijn dat je gekomen bent."

Blij kijkt Mashudu haar vriendinnetje aan. „Kijk, daar komt de witte man al aan. Nu beginnen we met zingen. Net zolang tot er genoeg kinderen zijn."

Zonder dat Matodzi er zelf erg in heeft, zingt ze mee: „Idani, idani, kom dan, kom dan."

Als er een heleboel kinderen zijn, moeten ze hun ogen dicht doen. Dan begint de witte man zomaar te praten. Hij praat met de Heere, die alles gemaakt heeft. Hij vraagt of de Heere hen wil geven dat ze niet meer bang zullen zijn voor de voorouders. „U bent toch de Machtige, Heere." De zendeling bidt ook voor de zieke mensen en voor de kinderen die gekomen zijn om de Blijde Boodschap te horen.

Dan mag iedereen de ogen weer open doen en gaat de witte man lezen.

„Mashudu, weet jij nog hoe dit boek heet? " vraagt hij. „De Bijbel", zegt Mashudu. „Goed zo, en weet je ook nog van Wie dit boek is? "

„De Bijbel is van God."

De zendeling knikt eens vriendelijk tegen Mashudu. En Mashudu kijkt heel trots naar Matodzi. „Als je hier vaker komt, kan je ook gelijk antwoord geven", fluistert ze.

Heel stil luistert Matodzi naar het verhaal wat de witte man vertelt. Oh, het is prachtig. Vier mannen brengén hun zieke vriend bij de Heere Jezus. En weetje wat er gebeurd? Die zieke man wordt niet alleen beter gemaakt, nee, de Heere Jezus zegt tegen hem: „Uw zonden zijn u vergeven." Dat betekent dat de Heere hem een nieuw hart heeft gegeven. God kijkt ook in ons hart. En wat zou God daar zien? God ziet een vuil hart, vol met verkeerde dingen. Dat vuile hart kunnen we zelf niet schoon maken. Dat wil de Heere doen. Daar moet je-maar veel om bidden hoor. Je mag God alles vertellen. Wat je denkt, en als je kwade dingen gedaan hebt. Hij wil ons helpen. Als de zendeling klaar is met vertellen, gaan alle kinderen naar huis. Matodzi is blij dat ze toch gegaan is. Zou de God van de witte man ook naar haar willen luisteren?

's Avonds, in de donkere hut, doet Matodzi haar ogen dicht. Dan vraagt ze of de God van de witte man ook naar haar wil luisteren. „Wilt U in mijn hart komen? Amen."

Dit verhaal is naverteld

door Mettie de Braai-Prins

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 18 maart 1983

Daniel | 32 Pagina's

MATPDZI

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 18 maart 1983

Daniel | 32 Pagina's