Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

DE vreze des Heeren

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

DE vreze des Heeren

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Jonge mensen kennen hun speciale strijd en hun speciale vragen. Er komt dikwijls veel op hen af en er zijn veel verleidingen in deze wereld. Het is goed en noodzakelijk dan steeds te wijzen op het enige houvast in het leven, namelijk Gods Woord. In dat Woord laat God ons zien hoe ook jonge mensen door Zijn genade mochten leven en hun koers bepaalden. In het leven van deze jonge mensen wordt steeds gesproken over de vreze des Heeren, waarmee ze bezet waren.

De vraag komt naar voren: wat betekende dat in de Bijbel, maar ook: wat betekent het nu?

Schriftplaatsen

Meerdere keren wordt in de Bijbel gesproken over de vreze des Heeren en de betekenis daarvan. Bijvoorbeeld in het boek Spreuken: , , De vreze des Heeren is te haten het kwade, de hovaardigheid, de hoogmoed en de kwade weg", of „De vreze des Heeren is het beginsel van alle wijsheid". Een ander voorbeeld is het bekende woord uit Psalm 25: „Wie is de man die de Heere vreest Hij zal hem onderwijzen in de weg die hij zal hebben te verkiezen".

De vreze des Heeren is iets wat van binnenuit naar buiten komt. Het is geen werk of goede eigenschap van mensen, maar Gods genadewerk in het leven. Het betekent een nauwe omgang met God te hebben en dicht bij Zijn Woord en beloften te leven. De Heere mag en moet gevreesd worden, omdat Hij het zo waard is gediend en gevreesd te worden. Het vrezen van de Heere is een kinderlijke vreze, dat is geheel vertrouwen op de Heere, ons aan Hem overgeven, maar ook goedkeuren wat de Heere in het leven doet Dan zeggen we: „Wie heb ik nevens U in de hemel, nevens U lust mij ook niets op aarde".

Ook nu zijn er jongens en meisjes, mannen en vrouwen, die de vreze des Heeren openbaren. Wat betekent dat in hun leven? Wel hetzelfde als bij een aantal jonge mensen in de Bijbel.

Gewilligheid en bereidheid

De vreze des Heeren, die in de jonge Samuël woonde, deed hem gewillig luisteren naar de stem van de Heere: „Spreek Heere, want Uw knecht hoort". Dit is zijn antwoord op het roepen van de Heere. Samuël stelde zich beschikbaar voor de dienst van de Heere, hoe jong hij ook was. De Heere roept ook nu nog. Persoonlijk. Door de Heilige Doop, door de prediking van Zijn Woord. Hij roept soms ook voor bepaalde taken.

Zetten we ons tot luisteren?

Wat is ons antwoord?

Is er in ons leven een volledige overgave, of zeggen we: „Het ligt me niet, het is zo moeilijk".

De vreze des Heeren geeft bereidheid tot het dienen van God en de naaste. Dat doet ons een waar Christen zijn door ons zelf op te offeren, maar ook door als profeet (net als Samuël) Zijn Naam te belijden door woord en wandel. Overal.

Verleiding en verzoeking

We denken aan Jozef, die de vreze des Heeren reeds op jeugdige leeftijd open-

baarde en op ongeveer 20-jarige leeftijd in grote verzoeking kwam. Hij sprak toen het bekende woord: „Zou ik zulk een groot kwaad doen en zondigen tegen God? "

De vreze des Heeren gaf en geeft besef van wat zonde is, maar ook Wie God is.

De vreze des Heeren deed Jozef staande blijven.

Laten ook wij dit bijna gevleugelde woord van Jozef nooit vergeten.

Dit geldt ook ten opzichte van de vele sexuele verleidingen waar onze tijd zo vol van is, maar ook voor allerlei materiële verzoekingen. Aanlokkelijke betrekkingen of aanbiedingen, waar we veel geld mee kunnen verdienen, maar waar een afwijken is van Gods gebod en onze ziel schade lijdt.

In eigen kracht zullen we echter niet staande kunnen blijven. Laat er daarom steeds de bede mogen zijn: „Leidt ons niet in verzoeking, maar verlos ons van de boze".

Want de vreze des Heeren is het haten van het kwade.

Getrouw op zijn post

Obadja was de Heere zeer vrezende staat er in de Bijbel. En toch stond hij op een moeilijke post en had een hoge positie aan het hof van koning Achab. Dit maakte het leven van Obadja niet eenvoudig, integendeel, dit gaf soms grote spanningen. Maar Obadja stond met de Heere in het leven en daarom stond hij sterk. Obadja diende getrouw zijn koning, maar hielp ook de kerk des Heeren door het onderhouden van de profeten.

Ook van ons wordt gevraagd getrouw te zijn in ons werk, bij onze studie. En dan te betonen niet van deze wereld te zijn, hoewel soms midden in deze wereld te moeten staan.

De vreze des Heeren doet dan getuigen niet alleen met het woord, maar ook met de daad. En dan kunnen we op moeilijke plaatsen met de Heere staande blijven. Probeer toch niet om je schuil te houden. „Wie niet voor Mij is, die is tegen Mij".

Indien we getrouw zijn op onze post, dan hebben we het veelal niet gemakkelijk. Anderzijds, als je vanuit de vreze des Heeren je werk mag verrichten, dan weet men dit in de wereld zelfs vandaag nog te waarderen. Daarom staan er ook nu nog mensen met God en met eer op hoge posten. Zij staan sterk, niet in eigen kracht, maar met de Heere.

Aanpassing en gelijkschakeling

Daniël en zijn vrienden moesten op jeugdige leftijd listig omgeturnd worden tot Babelse (= wereldse) gewoonten en gebruiken.

Door de vreze des Heeren nam Daniël zich voor in zijn hart „zich niet te verontreinigen met de stukken van de spijze van de koning".

Net als Daniël en zijn vrienden worden ook onze jonge mensen betrokken in de strijd tussen kerk en wereld, in het proces van aanpassing en gelijkschakeling.

De vreze des Heeren, het bleek bij Daniël, is het beginsel van alle wijsheid en kracht. Het doet ons de listen van de vorst der duisternis onderkennen.

Als we gewoon meeëten van de tafel van Babel dan hebben we het niet moeilijk in deze tijd en dan hebben we ook geen strijd. Dan vinden ze ons een aardige jongen of een aardig meisje waarmee te praten valt.

We moeten „nee" durven zeggen tegen de „spijze van de wereld", tegen verkeerde schoolavonden of feestavondjes vanuit ons werk. We moeten niet kapituleren voor wat ons opgedrongen wordt. Laten we eten van de betere tafel van Gods Woord en Zijn beloften.

Het resultaat daarvan blijft dan ook, net als bij Daniël, niet onzichtbaar.

Goede belijdenis

De opvoeding in de vreze des Heeren had vrucht gedragen bij Timotheüs. In de middellijke weg, door onderwijzing vanuit de Schrift, heeft hij de vreze des Heeren mogen kennen en beoefenen. Heeft hij geleerd wie hij zelf was, maar ook wie God wil zijn voor schuldige mensen. Dat gaf verwondering en aanbidding, dat gaf getrouwheid in het belijden. Hij heeft de goede belijdenis beleden voor vele getuigen.

Als de opvoeding in de vreze des Heeren, in de omgang met het Woord van God, ook die vrucht als bij Timotheüs draagt, dan bewaren we het „pand ons toebetrouwd". Dan blijven we in hetgeen geleerd is.

Opwekking

Al de genoemde jonge mensen zijn voor ons lichtende voorbeelden.

Door de vreze des Heeren mochten ze handelen en wandelen zoals ze hebben gedaan.

Zouden we daar niet jaloers op worden? Want die vreze des Heeren geeft toch rust, geeft ook uitzicht in dit leven vol twijfels en donkerheid. „Des Heeren weg is over degenen die Hem vrezen".

Is dat niet wonderlijk groot?

Dan is er ook een persoonlijke omgang met het Woord, een persoonlijk kennen van de God van dat Woord en een leven naar dat Woord.

Als we de vreze des Heeren nog niet persoonlijk kennen dan is hier de uitnodiging: Wie heeft lust de He ere te vrezen, het allerhoogst en eeuwig goed, God zal dan Zelf je Leidsman wezen, leren hoe ook jij wandelen moet.

Die God is het waard gevreesd en gediend te worden.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 8 juli 1983

Daniel | 40 Pagina's

DE vreze des Heeren

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 8 juli 1983

Daniel | 40 Pagina's