Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Open vensters

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Open vensters

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Hij nu had in zijn opperzaal open vensters tegen Jeruzalem aan (Daniël 6:11)

Daniël, reeds jong weggevoerd naar Babel. was de voornaamste en eerste behalve Darius, geworden aan het hof van het rijk der Meden. De vorsten en stadhouders over wie Daniël geplaatst was. konden echter niet verdragen dat hij deze hoge funktie bekleedde. Vooral hun vijandschap tegen Daniels leven, bond hen samen om hem ten val te brengen.

Zijn handel en wandel werd nauwkeurig nagegaan, opdat ze hem bij de koning van iets zouden kunnen beschuldigen. Daniël was niet zonder zonde, maar hij werd door de genade in de kracht Gods bewaard, zodat hij voorzichtig wandelde en zijn arbeid getrouw verrichtte als de engelen in de hemel.

Wat een navolgenswaardig voorbeeld voor allen die niet van de wereld zijn, dat wil zeggen voor allen die krachtens hun doop en belijdenis tot de kerk behoren.

Zijn ook wij zo een voorbeeld in handel en wandel en oprechtheid voor hen die buiten ons zijn? En als we door genade bij ons zelf van ons geloof uit de vruchten verzekerd zijn, worden dan door onze godzalige wandel onze naasten ook voor Christus gewonnen?

Wanneer er niets is aan te merken op Daniël inzake het koninkrijk, proberen de vorsten en stadhouders iets anders. Ze stellen een listig plan op. waardoor de wet van de koning in strijd zou zijn met de wet van God. Daniël wordt voor de keuze geplaatst: óf de koning óf God gehoorzaam zijn. Toch gaat Daniël als gewoonlijk naar zijn huis en knielt voor de open vensters van zijn opperzaal. Hij mocht dat doen door het geloof door de liefde werkend. Door die open vensters zagen de vijanden hem. Nu hadden ze hun doel bereikt. Hij had de wet van de koning overtreden. De leeuwenkuil wachtte hem.

Als Daniël in het verborgene had gebeden, zou hij God en Diens werk verloochend hebben. Dan had satan getriumfeerd. Hoe dikwijls wordt gedacht dat de godsdienst alleen voor de binnenkamer is en niet voor het openbare leven. Wat wordt God en Zijn dienst doodgezwegen op allerlei terreinen van het leven, waar de werelddienst en satansdienst luid wordt gepropageerd. Als Daniël niet begiftigd zou zijn geweest met het ware geloof, dan zou hij ook zijn vensters gesloten hebben.

Open vensters naar Jeruzalem. Open vensters naar de troon der genade. Onze vensters zijn alle van nature gesloten door onze val in Adam en ongehoorzaamheid tegen God. We hebben die moedwillig gesloten, maar wel openen we ze voor de wereld, de zonde en de duivel.

De weg naar de troon der genade is gesloten omdat we God hebben verlaten met al onze zonden en rechtvaardig liggen onder de eis van Zijn rechtvaardige en heilige toorn. De rechtvaardigen uit het Oude Testament, kennend en erkennend hun schuld en zonde hebben uitgeroepen: , .Och, dat Gij de hemelen scheurdet, dat Gij nederkwaamt en de bergen vervloten van voor Uw aangezicht". Ziet nu de vervulling naar het welbehagen Gods in het zenden van de Zoon van God. Die door Zijn lijden en sterven alle gerechtigheid heeft vervuld en met Zijn enige en volkomen offerande is ingegaan in het binnenste heiligdom, niet met handen gemaakt, voortredend bij de Vader. Om zo voor schuldigen, die de weg gesloten hebben, de enige verse en levende Weg, die Hij Zeifis te openen. Dat is de genade aan Daniël, met al degenen voor wie Hij Borg is geworden, uit vrije gunst geschonken om door hartvernieuwende genade met vrijmoedigheid toe te gaan tot de troon der genade, open vensters tegen Jeruzalem, dat boven is.

Naar Jeruzalem, de plaats waar de tempel gestaan had, maar die was verwoest om de zonde van Daniëls volk, zag Daniël uit. Dagelijks beleed hij zijn schuld en dit verootmoedigde hem. De smartelijke gescheidenheid door de zonde was hem tot droefheid. Hij verlangde naar de plaats waar de Heere wilde wonen en waar Hij Zich weleer openbaarde als een gaarne vergevend God. Hij mocht pleiten door het geloof op God. Van Hem mocht hij zijn hulp en heil verwachten voor zichzelf persoonlijk en voor zijn volk. En hij is niet beschaamd uitgekomen. Waarheen zien onze vensters uit? Is de scheiding met God, waarvan we zelf de schuld zijn ons tot droefheid geworden? Verlangen we meer naar Gods gunst en gemeenschap dan naar de gunst en goedkeuring van de wereld?

Waar de Heere dit werkt door hartvernieuwende genade, schenkt Hij geopende vensters, zodat we met al onze zorgen en zielsverdriet mogen komen daar waar de medelijdende Hogepriester is, gezeten aan de rechterhand van de Vader om altijd voor de Zijnen te bidden. Hij hoort het geroep van Zijn ellendigen en zal hen verhoren op Zijn tijd. al staat de leeuwenkuil open.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 februari 1985

Daniel | 32 Pagina's

Open vensters

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 februari 1985

Daniel | 32 Pagina's