Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Bevrijding

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Bevrijding

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Hij brak hun banden (Ps. 107 : 14)

Er staan in ons land heel wat monumenten die herinneren aan de bevrijding van de duitse overheersing in 1945. Dat is een goede zaak. In verscheidene van die monumenten zijn woorden aan de Bijbel ontleend ingebeiteld. Ook dat is een goede zaak. Zo wordt voor het nageslacht een verbinding gelegd met bevrijdingen die God aan Zijn verbondsvolk Israƫl schonk en de bevrijding die God aan ons volk schonk. De beste monumenten vind ik die waarop ook duidelijk wordt aangegeven, dat men Gods hand zag in de bevrijding van ons volk uit de enge band die ons omkneld hield van 1940 tot 1945.

De banden die velen omknelden, ontstonden niet onaangekondigd. Velen van Gods volk en knechten hebben in de jaren die aan de duitse overheersing voorafgingen, gewaarschuwd dat tot staving van Gods lang gehoond gezag, banden en verdrukkingen aanstaande waren. Wijlen ds. G. H. Kersten heeft in de Tweede Kamer onze volksvertegenwoordigers keer op keer aangezegd wat er zou gaan gebeuren tot straf op neerlands zonden. Velen spotten met die waarschuwingen, totdat ze letterlijk in vervulling gingen. Het werd een tijd die treffend overeenkwam met de periode die in Psalm 107 vers 10-18 beschreven werd. Daar staat: Die in duisternis en de schaduw des doods zaten, gebonden met verdrukking en ijzer, omdat zij wederspannig waren geweest tegen Gods geboden en de raad des Allerhoogsten onwaardiglijk verworpen hadden.... waarom Hij hun hart door zwarigheid vernederd heeft. Zij zijn gestruikeld en er was geen helper.... de zotten worden om de weg hunner overtreding en om hun ongerechtigheden geplaagd.... hun ziel gruwelde van alle spijze en zij waren tot de poorten des doods gekomen.

In de verzen 13-16 staat dan: doch roepende tot de HEERE in de benauwdheid die ze hadden, verloste Hij hen uit hun angsten. Hij voerde hen uit de duisternis en de schaduw des doods en Hij brak hun banden. Laat hen voor de HEERE Zijn goedertierenheid loven en Zijn wonderwerken voor de kinderen der mensen, want Hij heeft de koperen deuren gebroken en de ijzeren grendels in stukken gehouwen. Vers 43 van Psalm 107 besluit dan met de woorden: Wie is wijs? Die neme deze dingen waar.... en dat zij verstandelijk letten op de goedertierenheden des HEEREN. Van die wijsheid is maar weinig te bemerken onder de Nederlanders. Onze overheid heeft de talloze verzoekschriften om bij de herdenking van de bevrijding dit jaar de dag des Heeren naar de wet des Heeren, onze Bevrijder, niet te ontheiligen naast zich neergelegd. Dat is wederspannigheid tegen Gods gebod.... dat vraagt om nieuwe banden. De tijd zal het leren dat God geen ledig aanschouwer is van het ontheiligen van wat Hij heeft voorgeschreven. De eeuwigheid waarin geen breking van banden of koperen deuren en ijzeren grendels zal zijn voor hen die in hun zonden stierven, zal dat nog duidelijker bevestigen tot naar gejammer en geklag.

Hoe gebruiken wij de vrijheid? Hoe zullen wij de bevrijding vieren? Tot Gods eer of Zijn toorn verwekkend? Er is een vrijheid, die door de Heere Jezus Christus verworven is en door het werk van Zijn Geest te verkrijgen is. Er is een staan in die vrijheid door Gods genade die welgetroost doet leven en zalig doet sterven. Zoek die verbreking van banden door Zijn bloed en Geest zolang het dag is. De nacht komt waarin niemand werken kan.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 26 april 1985

Daniel | 36 Pagina's

Bevrijding

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 26 april 1985

Daniel | 36 Pagina's