Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Uitverkiezing

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Uitverkiezing

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

't Ging over de uitverkiezing., , Moet je daar nu steeds over (s)preken? ", zo werd gevraagd aan een dominee.

De pastor ging op deze vraag in. „Als er nu eens geen uitverkiezing was. Als de zaligheid nu eens niet voortvloeide uit Gods eeuwig welbehagen. Stel dat God het anders bepaald had. Dat bijvoorbeeld alleen die mensen zalig zouden worden die het verdienen. Of alleen degenen die er hun best voor doen? Zou er dan één in zonde gevallen mens zoals wij allemaal zijn, zalig worden? "

Misschien zit jij er ook wel eens tegen aan te hikken. O, die uitverkiezing.... Dan moet je jezelf deze vragen eens stellen. Zou er één mens zalig kunnen worden als we het zelf moesten verdienen? Of als het van je eigen wil afhing? Wees eens eerlijk. Moetje dan niet zeggen dat er niemand zalig zou worden? Het gaat niet om eigen verdienste. Ook niet omdat mensen het zo graag willen. Er worden mensen zalig omdat Christus het verdiend heeft. En alleen omdat God het wil. Dat is geen muur, maar het is een poort die de weg naar de zaligheid opent.

Wij behoeven ons niet druk te maken wie er uitverkoren zijn. Dat is Gods verborgen wil.

Wij hebben alleen te maken met Gods geopenbaarde wil. En die is niet voor tweeërlei uitleg vatbaar. „Wendt u naar Mij toe en wordt behouden!" Wie? „Alle gij einden der aarde". Wat denk je, zou je daar niet bij horen?

De uitverkiezing een struikelblok? Iets om je aan te ergeren? Integendeel! Iets waarover je je zou moeten verwonderen. Paulus jubelt het uit als hij het over de uitverkiezing heeft. „Gezegend zij de God en Vader van onze Heere Jezus Christus" (Efeze 1).

Heb je dat hem door genade al leren nazingen? Dan zal dat een zang zijn tot in eeuwigheid. „Door U, door U alleen om 't eeuwig welbehagen."

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 6 juni 1986

Daniel | 31 Pagina's

Uitverkiezing

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 6 juni 1986

Daniel | 31 Pagina's