Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Najaarsthema:„Sekularisatie en kerkverlating"

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Najaarsthema:„Sekularisatie en kerkverlating"

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het afgelopen half jaar stond ons jeugdwerk in het teken van het thema , , sekularisatie en kerkverlating". In oktober werd als inleiding op het thema op vier plaatsen in het land een bijzonder geslaagde konferentie gehouden. Daarna werd op bijna alle verenigingen een avond besteed aan het onderwerp. De afsluiting vond plaats op een jongerenavond die in november op een zaterdagavond in zes plaatsen gehouden werd. Bijna 3000jongeren luisterden toen naar een indringende toespraak over , , Wat heeft de kerk jou te zeggen? "Twee deelneemsters aan de konferentie in Austerlitz maakten een verslag voor Daniël.

door Marja Voorthuizen en Thea van de Pol

Na een tijdje gezocht te hebben, kwamen we dan toch bij , .De Eekhoorn" in Austerlitz aan. De zaal zat al bijna vol, maar we konden er nog bij.

De heer J. H. Mauritz opende de konferentie. Hij heette ons welkom. We zongen Ps. 43 : 1 en 3. en lazen Matth. 13 : 1-9. De heer Mauritz ging voor in gebed.

Daarna kreeg de heer W. B. Kranendonk het woord. Hij hield een inleiding over „sekularisatie". Als iemand een kerk wil bouwen, mag die kerk dan midden in de stad komen te staan? Ja, vroeger wel. Als je in een oud stadje kijkt, lopen alle wegen uit op het kerkplein. Maar tegenwoordig? De nieuwe kerk komt aan de rand van een industrieterrein, aan de rand van dc samenleving. De toren is verdwenen. De klok wordt niet meer geluid, de mensen moeten uitslapen.

De kerk is een randverschijnsel geworden. De kerk wordt niet meer als gezaghebbend gezien. Het is één van de vele meningen en overtuigingen geworden.

Wat is sekularisatie?

Sekularisatie is het allesomvattende levensgevoel, dat dit aardse leven, het ..hier en nu", ziet als de enige en laatste werkelijkheid. Wc kunnen ook zeggen: sekularisatie is dat we bij de problemen waarvoor het leven ons stelt, geen rekening houden met God en wat Hij van ons eist, maar dat we zelf een oplossing zoeken.

In dc 20e eeuw breekt in het westen een totale sekularisatie door. De westerse mens is te typeren als wereldburger voor wie alles verklaarbaar is. De mens leeft voor zichzelf. De moderne mens wil alles verklaren. We kunnen veel. Denk aan de ruimtevaart en de ontwikkeling op het terrein van de komputer. Maar hebben we ook nog oog voor de madeliefjes die elk jaar weer bloeien?

Godsdienst is betrekkelijk

Niet het feit dat je een bepaald geloof hebt. wordt gewaardeerd (bijvoorbeeld christelijk geloof), maar het feit dat je gelooft en een levensovertuiging hebt. Over de inhoud van „het geloof' moetje niet spreken. Men heeft geen behoefte aan knappe dogmatische verhalen. Men wil weten wat voor betekenis dit alles heeft voor het leven van alle dag. Wat kun je ermee doen?

Wat heeft dit ons te zeggen?

Sekularisatie is een geur die je huis intrekt, net zoals de geur van asfalt je huis in kan trekken. Iedereen ademt de lucht in. Het tast ons ook aan. je totaal afsluiten is (bijna) niet mogelijk. Het veroorzaakt verwarring, ook in de kerk.

Het komt er voor ons op aan of we tot de Kerk mogen behoren en dat we ons leren wachten voor de besmetting met de geest der wereld.

Na deze lezing was er pauze. Wc dronken koffie en werden in groepen ingedeeld. Een vraag was o.a.: „Wat betekent de kerk voor jou? " Tijdens dc plenaire bespreking werd er gepraat over de vraag of er nog wel wat van de kerk uitgaat. We kwamen tot de

ontdekking dat er wel wat van uitgaat. Dc heer Mauritz kon ons wel adressen geven van mensen waar duidelijk wat van uitgaat. Het hangt cr ook van af hoe jij luistert en of je wel naar die mensen op zoek bent. Als de vraag komt: hoor ik bij de Kerk? , dan wordt de kerk anders.

Na de bespreking hadden we avondsluiting. We gingen nog even een luchtje scheppen. In het donker, bij het schaarse licht van aanstekers en een enkele lantaarnpaal wandelden we door het bos. Om ± 1 uur waren we terug. Sommigen doken meteen in bed, anderen praatten nog even na.

Zaterdag 4 oktober

Deze morgen zaten we om half negen aan het ontbijt. Na het ontbijt deden ± 10 mensen de vaat. Sommigen gingen nog even wandelen. Om ± 10 uur kwam ds. J. J. van Eckeveld. Wc begonnen met zingen, lezen en gebed. Ds. Van Eckeveld sprak over kerkverlating. Kerkverlating kun je op twee manieren opvatten:

1. Jongeren gaan naar de Pinkstergemeente. Vergadering der Gelovigen, veel jongeren sluiten zich aan bij de Ned. Herv. Kerk.

Oorzaak: huwelijk, verhuizing, teleurstelling over hun eigen gemeente, teleurstelling in de mensen, in de preek. Ds. Van Eckeveld wees ons erop dat wij een plaats in de Gereformeerde Gemeenten hebben en hij hoopte dat ook wij die gemeente liefhebben.

2. Kerkverlating: Ten diepste een vorm van onverschilligheid; niet interesseren, alles over zich heen laten gaan. Dit gaat langzaam aan. Oorzaak: het Woord van God heeft geen beslag meer op hen. Het laat geen indrukken achter.

Het is ook een innerlijk vervreemdingsproces. Wat kunnen wij er aan doen als die jongeren de kerk willen verlaten? Je moet ze serieus nemen, voor ze openstaan, duidelijk maken dat hij niet de enige is die met vragen zit. Je moet jezelf afvragen wat er van jou uitgaat. En vooral bidden voor degenen die dreigen weg te zakken.

In de pauze dronken we koffie, daarna werden we in groepen ingedeeld en we behandelden de vragen. Er waren twee situatieschetsen over jongeren die dreigden de kerk te verlaten. Eén vraag was: Wat zou jij voor die personen kunnen doen? Het antwoord staat al hierboven. Er waren ook 6 stellingen. We moesten zeggen of we het er wel of niet mee eens waren. Eén stelling was: Bij ons thuis wordt er regelmatig over de Bijbel gesproken. We draaiden deze stelling om en zeiden: Praat jij er zelf thuis weieens over? Wat kan een dominee voor deze jongeren doen? Een persoonlijk gesprek houden. Ds. Van Eckelveld zei dat de deur altijd openstaat en dat jongeren altijd bij hem terecht kunnen, en zo zei hij: „Ik denk dat dat bij veel predikanten zo is".

Na de plenaire bespreking gingen we eten, en daarna vulden we een enquête in over het verloop van de konferentie en tevens hadden we een evaluatiegesprek. Wc zongen nog en daarna werd dc konferentie geëindigd met dankgebed.

Het was een geslaagde konferentie!

Marja Voorthuizen

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 19 december 1986

Daniel | 25 Pagina's

Najaarsthema:„Sekularisatie en kerkverlating

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 19 december 1986

Daniel | 25 Pagina's