Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Regionale vergadering te ’s-Gravenhage-Zuid

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Regionale vergadering te ’s-Gravenhage-Zuid

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

„Vroeger werd Psalm 84 veel gezongen in de gezinnen, ook als men naar Gods huis ging', merkte ds. K. de Gier op aan het begin van deze regionale avond. Nu wordt er weinig gezongen in de gezinnen. Deze psalm werd in Israël drie keer per jaar gezongen als men de grote feesten bijwoonde. Het getuigde van een begeerte om in Gods huis te zijn. Deze psalm getuigt dat God Zijn zegen geeft aan diegenen die naar Gods geboden wandelen, dat Hij een God van nabij en een God van hulp is.

Die mens mag op Gods hulp rekenen, op Zijn sterkte en kracht, Hij zal ook in moeilijke tijden ondersteunen. Waar geen kracht is zal Hij in moeilijke tijden kracht geven. God zal Zijn zegen schenken, Hij is een Hoorder der gebeden. De reizigers zullen de plaats bereiken waar zij naar verlangen, waar zij bidden om kracht en genade. Blijdschap en vreugde was er in de voorhoven als God er was. Dat wil de dichter benadrukken. In de nieuwtestamentische gemeente, na de bekering krijgt de mens de Heere lief in Zijn ondersteunende genade. Oudtestamentisch was het eerst werken en dan rust, nieuwtestamentisch is het: „Hij is opgestaan". Vanuit de zondag krijgt men kracht en sterkte voor de werkweek. Elke dag moet men met de vreze des Heeren vervuld worden en met Zijn kracht op het aanroepen van Zijn Naam.

Kerkvader tussen de oude en nieuwe tijd

Augustinus werd door zijn moeder christelijk opgevoed. De heer Schipper bracht ons in zijn lezing terug in de historie waarin deze kerkvader leefde.

Voor zijn bekering was Augustinus rusteloos; hij werd onderwezen in de klassieke letteren en werd leraar rhetorica in Carthago. Over zijn eerste periode is veel te lezen in de confessiones.

Hij leefde losbandig en werd op 18-jarige leeftijd vader van een zoon Adeodatus. Augustinus blijft zoeken naar rust en tracht die vele jaren te vinden in de wijsbegeerte. De Bijbel heeft hij wat teleurgesteld terzijde gelegd en heeft zich tevens krampachtig bezig gehouden met de filosofie van manicheïsme; hoewel het voor de aanhangers voldoende was dat men er in geloofde.

Opgeschrikt door het overlijden van een vriend, stort hij zich weer op de studie en werk in Carthago. Het ging hem daar echter niet zo voorspoedig en hij vertrekt in 383 naar Rome. Op 29-jarige leeftijd komt hij daar berooid aan.

In 384 reist hij naar Milaan; daar luistert hij naar de preken van Ambrosius om de vorm van zijn rede. Na veel innerlijke strijd hebben de preken van deze kerkvader zijn laatste verzet ondermijnd en gebroken.

Een nieuwe periode breekt aan. In 387 wordt Augustinus samen met zijn zoon Adeodatus en zijn vriend Alibius gedoopt. Na zijn doop besluit hij terug te keren naar Afrika. Monica, zijn moeder, sterft te Ostia. In 388 keert hij terug naar Tagastha, verkoopt zijn goederen en trekt zich terug met zijn zoon. Augustinus wordt in 391 tot priester gewijd en geroepen tot de geestelijke dienst. Hij bestreed veel ketterijen en trad daardoor op de voorgrond.

Op 75-jarige leeftijd sterft hij te Hyporegius. Zijn werken zijn een letterkundig dokument in West-Europa. Door zijn hand werden 250 boeken geschreven. Hij heeft veel invloed gehad en was een grote autoriteit in de theologie. Op indringende wijze heeft hij gewezen dat er toekomst-perspektief is voor zondaren, wijzende op Christus als de Weg, de Waarheid en het Leven.

Het was goed deze regionale avond bijeen te zijn. Onderwijs en bemoediging te mogen ontvangen uit Gods Woord en lering uit de geschiedenis. Hoe de Heere handelt met zondige mensen en hen Zijn genade schenkt om hen zoals Augustinus te stellen als een pilaar in Zijn kerk. Voor de vakantieweken gehandicapten bracht de kollekte op ƒ 637, 05.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 22 januari 1988

Daniel | 32 Pagina's

Regionale vergadering te ’s-Gravenhage-Zuid

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 22 januari 1988

Daniel | 32 Pagina's