Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Druiven zijn pas rijp in oktober

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Druiven zijn pas rijp in oktober

13 minuten leestijd Arcering uitzetten

Wie met de auto tussen midden september en luilf ol\tober door Bourgogiu' of de Elzas rijdt, vindt de druivenoogst in volle gang. Je moet dan echt de wat smalle binnenwegen nemen van het cue wijtulorpje tiaar het andere om de drukte te zien die de ..wijnoogst" itieebrengt. De druiven zijn dan rijp en heerlijk van smaak. Maar ze zijn niet heerlijk nuiar wrang-zuur als Je ze te vroeg nuttigt. Zelfs Jerenua zegt in hoofdstuk 31 vers 3()h dat „een iegelijk die onrijpe druiven eet. zijn tanden zullen stomp worden". Er is een gezegde dat men de druiven die pas in oktober rijp zijn niet in juni nioet gaan plukken. Ik bedoel met bovenstaande onder andere hoe je houding nwet zijn in je verkeringstijd. Alle belangrijke momenten die er in lu't leven zijn. hebben meestal een kortere (f langere voorbereidingstijd. Zo heeft ook zeker het huwelijk een voorbereidingstijd nodig.

Waarom voorbereiden?

In bel verleden, misschien wel verre verleden, was het op het schoolplein \aak een bekend iels om op knopen af le lellen of jc zou gaan trouwen. .Ie begon met verliefd - verloofd - gclrouwcl. .Ie hoopte dan dat de laatste knoop ..getrouwd"" zou zijn en je meende dat dat een teken zou zijn dat je ging trouwen. Daarna kwatn het kinderversje ..Ik trouw met edelman - bedelman - schutter"". Je zou trouwen met de onderwijzeres van de le of 2c klas. of dc onderwijzer die nog niel getrouwd was en zo"n vlotte man was. Maar je dacht: IK TROUW WEL.

Wat simpel op hel schoolplein was. wordt soms heel ingewikkeld. Nicl iedereen krijgt verkering, niel iedereen l ro u wt. Maar t ro u w j e we 1. dan is voor menigeen het huwelijk begonnen als een zeepbel, prachtig van kleur, heel groot en heel goed. Maar na kortere of langere tijd spatie die zeepbel uil elkaar en wal zo mooi was en zo goed leek. werd een schim en jc blijft achlcr in groot verdriet.

Waarom zou je je voorbereiden op hel huwelijk? En hoe bereid je je voor? Is hel nicl ouderwets om je voor te bereiden op het huwelijk? Is dat nu echt wel nodig, want je houdt loch zoveel van hem of haar?

Is het gevoel van ..houden van" is de verkeringstijd voldoende om een huwelijk aan te gaan dat als de Heere het geeft vele jaren duurt?

Wat is een huwelijk?

In het Burgerlijk Wetboek worden de ..hoedanigheden en voorwaarden" genoemd voor het aangaan van een huwelijk. En in meer dan 150 artikelen worden alle rechten en verplichtingen genoemd die voor een huwelijk gelden. Op zich heeft het ons al heel veel te zeggen dat er zoveel artikelen gebruikt worden om het huwelijk te beschermen. Maar bovenal is het huwelijk een instelling van God. Waarbij de overheid het tot haar taak hoort te rekenen deze instelling van God te beschermen op een bijbelse wijze.

Eens heeft een theoloog gezegd: „Denk het huwelijk en het huisgezin weg en dc mensheid verandert in een beestenboel".

Er is eigenlijk geen relatie nauwer, dan de-relatie van het huwelijk, de relatie tussen man en vrouw, zoals God die bedoeld heeft. Wij kunnen zeggen dat het huwelijk, samen met de sabbat of de zondag, door de Heere gelaten is uit het Paradijs. Maar we moeten ook zeggen dat er geen verbintenis in dit leven meer te grabbel wordt gegooid, zeker in onze tijd. dan de verhouding tussen man en vrouw.

We weten dat God de huwelijksinstelling zeer goed gemaakt heeft, zodat er helemaal niet mee valt te spotten. Wij mogen nooit lichtvaardig met het huwelijk omgaan, want het huwelijk is een geschenk van God. Het wordt ons op een heel mooie wijze beschreven hoe God dc vrouw uit dc man geschapen heeft en als hulp tegenover hem gemaakt heeft.

Kun je je voorstellen dat het dan van heel veel belang is een voorbereidingstijd te hebben voor het huwelijk. Dat het van heel veel belang is te leren hoe je met elkaar moet omgaan als straks het huwelijk voltrokken mag worden.

Een relatie nauwer dan het huwelijk is niet te bedenken. Daar kunnen en mogen we dan ook niet lichtvaardig mee omgaan.

De instelling van het huwelijk

In Genesis 2 kunnen wij lezen dat God gezegd heeft dat het niet goed was dat de mens alleen was. en dat Adam zijn vrouw Eva als hulp tegenover hem kreeg. Dit waren twee mensen die door God geschapen waren en zielsveel van elkaar hebben gehouden. Zoveel van elkaar hebben gehouden zoals dat na de zondeval nooit meer mogelijk was. Want alles was zonder zonde. Daar in dat huwelijk was geen greintje egoïsme. Daar was niets bij dat op zichzelf gericht was. Maar alles was gericht op de eer van God. Daar in het Paradijs was echte liefde tussen twee mensen zoals nooit meer gekend is. Ik denk dat Adam en Eva vaak hand in hand gelopen hebben in het Paradijs en Adam vertelden van dc schepping en de opdracht van de Heere die hij gekregen had.

In het huwelijksformulier kun je lezen op welke wijze en waarom de Heere het huwelijk heeft gegeven. Heel mooi staat dat beschreven. Even in het kort:

Eerste oorzaak - opdat de één de ander zou helpen en bijstaan in alle dingen die tot het tijdelijk en EEUWIGE leven behoren, Tweede oorzaak - opdat zij de kinderen (als zij die I krijgen zullen) in de waarachtige kennis en vreze Gods. Hem tot eer. en tot hun zaligheid opvoeden.

Derde oorzaak - opdat een iegelijk, alle onkuisheid en boze lusten vermijdende, met een goede consciëntie moge leven.

Vaak lees je het formulier door als je in je ondertrouwdagen zit. Dus een paar weken voor het huwelijk. Maar zou het niet goed zijn om het huwelijksformulier goed tc lezen en tot je door te laten dringen als je 16. 17 of 18 jaar bent? En dan niet vluchtig doorlezen maar zin voor zin. Wat staat daar nu? Wat wordt daar mee bedoeld? Vraag eventueel maar eens of dit formulier op de catechisatie behandeld kan worden zodat je weet welke belangrijke zaken hier worden genoemd en de opdracht die je van Godswege wordt gegeven.

Als een plant die moet groeien

Er is geschreven dat er geen nauwer relatie bestaat, dan de relatie van het huwelijk, de relatie tussen man en vrouw. Maar hoe ontstaat nu een relatie? Een relatie ontstaat door wederzijds kontakt. Het leren omgaan met elkaar.

Dus het LEREN omgaan met elkaar. Wellicht is het geheim om een goede relatie op tc bouwen het open staan voor de ander, het leren luisteren naar de ander, maar ook het ter diskussie stellen van wal je zelf denkt. Het gesprek is immers als het goed is een verbinding tussen de één en de ander. En wij welen allemaal dat er dan heel veel fout kan gaan. Zelfs als er twee mensen zijn die het heel goed met elkaar menen, heel oprecht, kan er nog heel wat mis gaan in hel gesprek. In een gesprek kan het luisteren zijn met wantrouwen, met

vooroordelen waardoor het gesprek heel anders wordt uitgelegd dan men bedoelt. Daardoor wordt de ander onrecht aangedaan met als gevolg dat er verdriet,

eenzaamheid ontstaat met als uiteindelijk resultaat dat men de ander uit het oog verliest. In het bouwen aan een goede relatie groeit, als het goed is. ook de liefde. Dan is de liefde geen knellende band waaronder je zucht, maar als iets waarom je de ander niet meer missen kunt.

Het is voor iedereen zonder uitzondering een groot goed als je op je levensweg een mens ontmoet die je met liefde tegemoet treedt. Die liefde is als een plant die moet groeien. En daar is de verkeringstijd voor. Daarvoor zijn die jaren noodzakelijk voor je trouwt.

Liefde groeit niet van de ene op de andere dag als een boom die veel stormen kan trotseren. Daar is diepte voor nodig. Daar is openheid voor nodig. Liefde is je openstellen voor de ander. In dat openstellen voor de ander kun je een poos bij elkaar zijn in welsprekende sprakeloosheid. Dan durf je bij elkaar te komen op je heel eigen wijze. Dat openstellen voor de ander herkennen anderen onmiddellijk. Het is letterlijk boeiend, het schept kontakt door de geest en door de zintuigen en door het hele lichaam. In dat openstellen voor de ander zijn gedachten niet belangrijker dan ogen en oren en handelen.

In dat groeien van die relatie moet je beseffen dat ..gedrag ook taal is". Dan kun je met woorden niets zeggen maar met je gedrag heel veel vertellen. Dat kun je zien als twee mensen die van elkaar houden naar elkaar kijken. Als zij met de ogen elkaar iets willen vertellen dan lukt dat ook. En als de liefde groeit zul je ervaren dat je elkaar steeds meer kunt vertellen zonder dat er woorden voor nodig zijn. Dan kun je dezelfde gedachten hebben en precies hetzelfde zeggen op hetzelfde ogenblik.

Daarom zie je dan ook als het goed is dat in de loop van de jaren van het huwelijk een band ontstaat die steeds mooier en stev iger wordt. Daarom is het ook zo'n groot verdriet als je huwelijkspartner — je man of je vrouw — onverwachts overlijdt. Degene die je zo goed kende, die woordeloos wist wat je bedoelde is er niet meer. Dat is niet onder woorden te brengen. Je bent dus vaak heel eenzaam temidden van veel mensen.

Zoals een plant water, zon en een goede verzorging nodig heeft om in leven te blijven, heeft liefde dat ook nodig. Liefde groeit niet door met elkaar te vrijen en wat gek te doen. lol te maken en uit te gaan. Dat is geen basis om het huwelijk in te gaan.

Elkaar helpen

Een van de oorzaken waarom God het huwelijk heeft ingesteld is dat men elkaar zou bijstaan en helpen in alle dingen die tot hel tijdelijk en eeuwige leven behoren. Helpen en bijstaan heeft te maken met het oog hebben voor de ander. Dan zal ik moeten leren mijn eigen wil niet te laten domineren. Dan zal ik ook in mijn verkeringstijd niet boos mogen worden als ik mijn zin niet krijg. Dan moet ik leren dat de ander ook zijn of haar gedachten, wil en persoonlijkheid heeft. Die mag ik niet vertrappen maar moet ik tot zijn recht laten komen. Dat zal ik moeten LEREN in de verkeringstijd. Denk niet: dat komt wel als ik straks getrouwd ben. Als je het in je verkeringstijd niet leert, dan leer je het zeker niet in je huwelijk.

Het woord ..helpen" wijst ons op de bijbelse gang. ..Een hulp gegeven". Dan kom je nooit klaar, want aan helpen is geen grens gegeven. En nogmaals dat red je niet als je alleen maar met elkaar een leuke avond hebt gehad door met vrienden weg te gaan en schik te maken. Dat helpen en bijstaan in alle tijdelijke dingen moet je gewoon leren. Steeds weer opnieuw, in alle menselijke zwakheid. Maar dan ook biddend leren. Zoals in alles zijn wij zo op onszelf gericht. Ook in liefde. Maar de Heere wil geven dat het mag zijn zoals in 1 Korinthe 13 wordt beschreven: DE LIEFDE ZOEKT ZICH-ZELF NIET.

Bijstaan en helpen geldt ook ten aanzien van de eeuwige dingen. Vrienden, ook dat moet je leren in je verkeringstijd. Het is heel wat om een huwelijk aan te gaan en een gezin te stichten. Dat legt een heel grote verantwoordelijkheid op je. Hoe moet je nu de ander bijstaan in de eeuwige dingen als je onbekeerd over de aarde gaat? Je moet je dan ten diepste afvragen: mag ik onbekeerd het huwelijk ingaan, waarin de jongen profeet, priester en koning dient te zijn. Dat eist God van ons. Leg deze nood dan ook aan de Heere voor in het gebed.

Kinderen opvoeden

In het huwelijksformulier wordt ook gesproken over hel opvoeden van kinderen. Ook daarop moet je je voorbereiden in je verkeringstijd. Je moet er over nadenken hoe je je kinderen opvoedt als de Heere geeft dat je ze krijgt. Opvoeden is maar niet iets dat vanzelf wel loopt. Daar heb je overleg voor nodig.

Daar heb je een bitltlciui Icvcn \c)or notlig. Opxocclcn is ccn /() belangrijke /aak. dat daar liele ariikelen aan ic wijden /ouden zijn. Kinderen opNOCtlcn in tle \ reze des Heeren. Kinderen brengen aan de voeten \an de Heere. Hoe doe ik dal?

Onkuisheid vermijden

Als derde oorzaak voor het huwelijk wordl het \ermijden van alle onkuisheid genoemd. Ik weet uil de praktijk van mijn werk dal er \eel jonge mensen zijn die hel mei de sexuele gexoclcns heel tnoeilijk hebbeti. .lotige mensen die soms aan hel dagdromen zijn en erolische lanlasieën krijgcfi. waardoor men bexfcdigd wordt. Lin na die bevrediging allerlei schuldge\xxdens krijgen waaronder men soms heel diep gebukt gaat.

Ze ervaren hel als een vicieuze cirkel waar ze niet uitkomen. Ze leggen beloften af waaraan ze zich niel kunneti houden, hn dan wordt wel eens slil gedacht: ...Als ik maar een keer getrouwd ben. dan is hel over. Dan heb ik geen last meer \an se.xuele ge\oelens die ik tiicl baas kan. Dan is dal leed \ oorbij".

Ik denk dal als wij eerlijk zijn. we moeien bekennen dat dat voor de mecsleri van ons een grote strijd kan zijti. Druiven pluk je in oktober, niel eerder want dan zijn ze /O wrang. Irachi elkaar daarom le bev\aren \oor ges 1 ac h tsge m ee n seh a p voo r hel huwelijk. Als wij onze eigen lusleti bol\ieren binnen de Ncrkeringslijd is tlal geen liefde, maar een uiting \ ati een egocentrisch elcnkcn en handelen. Dan zoek je alleen hel \oldoen van je eigen behoeften. Denk toch niet dat dan de liefde CiROFIT. Wal de Bijbel ons leert, is wederzijdse liefde en trouw en elicnslbaarhcid. Hel \()ldoen aan ile behoeften en de noden \an de ander. Ten diepste ligl de kern \an de storing in de relatie in het egoïstisch deid< en en hanelelen tlat Noorkoml uil het harl \an de /ondige mens. Daarom: begin je \erkeringslijd op je kamer - biddend. •Als je een mei.sje of een jongen krijgt. \ i"aag dan maar eens heel konkreet nadal je een axond samen geweest benl om samen te bidden. Hel is niel gek om. als je eersi tnel elkaar hebl zitten te \i"ijen. aan de Heere le \ragen of Hij je wil leren voor hel huwelijk.

In hel huwelijk krijg je zorgen, soms heel grote zorgeti. Hoe moet dal dan als je iti je \erkeringslijd tiooii met elkaar hebt gebeden? Vrienden. \fijen is de basis niel voor hel huwelijk. De basis is de \erkeringstijd. hel huwelijk le beginnen met de Heere. W\j kutinen niel echt leren de ander helpen zonder Ciods hulp.

Wij kunnen vanuit onszelf niet leren de kinderen (als de Heere ze geeft) op le xoeden in de \ reze des Heeren. Wij kunnen niel leren ons kuis en rein le bewaren. Dil is alleen mogelijk — Nocljc voor \oelje — in de nabijheid des Heeren. Hoe dichter bij de Heere — des te meer mag je van Hem leren.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 2 september 1988

Daniel | 33 Pagina's

Druiven zijn pas rijp in oktober

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 2 september 1988

Daniel | 33 Pagina's