Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Gorbatsjov en de geruchten van oorlogen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Gorbatsjov en de geruchten van oorlogen

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

„De jeep sloeg snel en plotseling een bocht in de weg om. Daar stond een auto met een verbrijzelde voorruit. Daarin lagen twee kleine kinderen te slapen. Een vrouw, een meisje en een jongen, huiverend en vol modderspatten, stonden bij de motorkap hun ontbijt te eten. Christentuig, op de vlucht voor hun overwinnaars! De verleiding was onweerstaanbaar. Rashid richtte zijn geweer en met een triomfkreet vuurde hij af. De vrouw zag hem het eerst, net voor hij de trekker overhaalde en sprong vóór de twee oudere kinderen met haar armen wijd uitgespreid als een figuur op een kruisbeeld. Hij doorboorde haar lichaam en de voorkant van de auto en leunde uit het raampje om te zien hoe ze neerzakte op de grond".

Oorlogsgeruchten

Een fragment uit het boek „Dc rest is niet belangrijk": en verhaal over jonge mensen tijdens de burgeroorlog in Libanon. Zij groeien op met oorlog. Deze jongeren ervaren aan den lijve wat de Heere Jezus zegt in Mattheüs 24:6: En gij zult horen van oorlogen cn geruchten van oorlogen".

Maar wat heeft deze tekst de westerse mens te zeggen? Jij en ik leven in een tijd waarin een totale wereldvrede binnen handbereik ligt (denkt men). Sinds Gorbatsjov leider is geworden in de Sowjet-Unie lijkt het gevaar van een dreigende derde wereldoorlog afgewend. Gorbatsjov is een vriendelijk man met een menselijke instelling. Hij is niet uit op wereldmacht. Integendeel. Allerlei vredesakkoorden worden ondertekend en zijn in voorbereiding. Betekent dit dat de eindtijd cn dc wederkomst van Christus nog wel een tijd zal duren? Wat moeten we nu met die oorlogen en geruchten van oorlogen...?

Nieuwsgierige vraag

In onze gedachten zien we een groepje mannen dc tempel in Jeruzalem uitgaan.

Eén van die mannen draait zich om en roept tol de Heere Jezus: Meester! zie hoedanige stenen en hoedanige gebouwen!" (Mark. 13:1). En inderdaad moet de tempel van Hcrodes de Grote een schitterend gebouw zijn geweest waarin goud en marmer is verwerkt. Maar de Heere Jezus is er niet van onder dc indruk: Ziet gij niet al deze dingen? Voorwaar zeg Ik: ier zal niet een steen op de andere steen gelaten worden, die niet afgebroken zal worden" (Matth. 24:2) De discipelen en de Heere Jezus wandelen naar de Olijfberg. De laatste woorden van Jezus klinken nog na in hun hoofden. Wat bedoelt hun Meester met die woorden? Die vraag brandt hen op de lippen. Aangekomen op de Olijfberg, vragen de discipelen dan ook aan de Heere Jezus: Zeg ons. wanneer zullen deze dingen zijn. en welk zal het leken

zijn van Uw toekomst, en van de voleinding van de wereld? " (Matth. 24:3). Eigenlijk stellen de discipelen drie vragen:1. Wanneer wordt de tempel verwoest? 2. Wat zal het teken zijn van Uw wederkomst? 3. Wat zal het leken zijn van de voleinding van de wereld? Dc discipelen brengen dus de verwoesting van Jeruzalem in verband met dc wederkomst van Christus en het einde van de wereld.

Waarschuwend antwoord

Jezus geelt een opmerkelijk antwoord op al die vragen. Allereerst waarschuwt Hij de discipelen: .Ziet toe, dat u niemand verleide. Want velen zullen komen onder Mijn Naam, zeggende: k ben de Christus; en zij zullen vele verleiden; cn gij zuil horen van oorlogen en geruchten van oorlogen; " (Matth. 24:4 en 5). Velen, die zich uitgeven voor de messias of welke verlosser van de mensheid ook. zullen proberen dc mensen op een dwaalspoor te brengen. De discipelen van de Heere Jezus moeten zich door al deze mensen en geluiden niet van de wijs laten brengen.

Ook niet wanneer het in de wereld gonst van oorlogen en geruchten van oorlogen alsof dc laatste dagen aanstaande zijn. Nee. zegt dc Hccrc Jezus in Matth. 24:6: Ziet toe, wordt niet verschrikt; want al die dingen moeten geschieden. maar nog is het einde niet." Er zullen geweldige gevechten plaats vinden tussen volken en koninkrijken. Er zullen grote natuurverschijnselen zoals aardbevingen gebeuren. De gesel van de hongersnood cn verschrikkelijke ziekten zullen de wereld teisteren. Dat alles zou de verwachting kunnen wekken dat nu het einde wel nabij is. „Doch al die dingen zijn maar een beginsel van de smarten" (vs. 8). De Heere Jezus wil als het ware dc discipelen waarschuwen. Hoe vreselijk deze smarten (of weeën) zijn. de waakzaamheid van de discipelen mag niet verslapt worden alsof het einde vlakbij is.

Na die eerste weeën neemt pas de haat toe! De christenen zullen verdrukt cn gedood worden. De liefde van velen zal verkouden door toenemende ongerechtigheid. Tegelijkertijd zal het Evangelie van hel Koninkrijk „in de gehele wereld gepredikt worden lol een getuigenis allen volken: en dan zal het einde zijn" (vs. 14). Overal waar mensen wonen moet het Evangelie gebracht worden. Pas als dat gebeurd is, is het einde van de wereld daar. Niet eerder. Dat is ook de reden dat Christus nog steeds niet is teruggekomen. Aan de ene kant moet ongerechtigheid haar hoogtepunt bereiken. aan de andere kant moet het Evangelie overal verkondigd zijn.

Oorlogsboodschap

Dus oorlogen cn geruchten van oorlogen hebben ons wel degelijk iets tc zeggen: aar nog is het einde niet! Het zal allemaal nog veel cn veel erger worden. De verdrukking zal toenemen: Want alsdan zal dc grote verdrukking wezen, hoedanig niet is geweest van het begin der wereld tot nu toe en ook niet zijn zal. En zo de dagen niet verkort werden, geen vlees zou behouden worden; maar om der uitverkorenen wil zullen die dagen verkort worden" (Matth. 24:21, 22). Temidden van deze verschrikkelijke aankondigingen bemoedigt de Heere Jezus Zijn kinderen in Lukas 21:18, waar dezelfde gebeurtenis beschreven staal: Doch niet een haar uit uw hoofd zal verloren gaan." Dat is wat! Hij beschermt ze temidden van de grote verdrukking. Hij staat voor ze in. Hoe het in de wereld ook gonst van valse christenen, oorlogen, geruchten van oorlogen.

Huiver je onder deze toekomstvoorspellingen? Bekruipt je een benauwd gevoel? Dan zeggen oorlogen en geruchten van oorlogen jou dat het einde van deze wereld er nog niet is. Het Evangelie klinkt nog in deze wereld. Nog kunnen er zondaren zalig worden. Zoek dan de Heere en leef. Dan heb je de beste schuilplaats in deze wereld die er is: Die in de schuilplaats van de Allerhoogste is gezeten, die zal vernachten in de schaduw van de Almachtige" (Psalm 91:1).

Straks zal de laatste zondaar tot bekering komen: en dan zal het einde komen". Johannes heeft op Patmos die grote schare gezien: En een uil de ouderlingen antwoordde, zeggende tot mij: ezen, die bekleed zijn met de lange witte klederen, wie zijn zij. en van waar zijn zij gekomen? En ik sprak tot hem: ccrc. Gij weel het. En Hij zeide tot mij: ezen zijn het. die uil de grole verdrukking komen; en zij hebben hun lange klederen wit gemaakt in hel bloed des Lams. Daarom zijn zij voor dc troon van God. en dienen Hem dag en nacht in Zijn tempel: n Die op de troon zit zal hen overschaduwen. Zij zullen niet meer hongeren en dorsten, en de zon zal op hen niet vallen, noch enige hitte. Want het Lam. Dat in hel midden des troons is. zal hen weiden, en zal hun Leidsman zijn tol een levende fontein der wateren: n God zal alle tranen van hun ogen afwissen" (Openb. 7:13-17).

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 september 1989

Daniel | 32 Pagina's

Gorbatsjov en de geruchten van oorlogen

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 september 1989

Daniel | 32 Pagina's