Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Voor ’t eerst naar school

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Voor ’t eerst naar school

9 minuten leestijd Arcering uitzetten

Floorkc is ruim drie jaar oud. als haar ouders in de plaatselijke bladen lezen over de aanmelding van nieuwe leerlingen voor de basisschool. Ja, ook hun dochter moet nu opgegeven worden! Maar naar welke school zullen ze haar laten gaan? Aan de overkant van de straat is een christelijke basisschool. Wat zou het gemakkelijk zijn om Floorke daar aan te melden als nieuwe leerling. Dc ouders komen echter tot een ander besluit. Zij hebben immers bij de doop beloofd hun kind „in dc voorzeide leer naar hun vermogen te onderwijzen, te doen en te helpen onderwijzen"? Hun kind zal naar de reformatorische basisschool gaan in de naburige stad. 't Is een beslissing die hen voor zichzelf zwaar valt. Vooral moeder heeft het moeilijk als zc bedenkt dat haar kleintje straks om acht uur in de schoolbus zal stappen cn om vier uur pas weer thuis zal komen.

Kennismaking

De ouders van Floorkc voeren een uitgebreid gesprek met dc adjunkt-direktrice (het vroegere hoofd van dc kleuterschool). Weten de ouders wat de grondslag is van deze school? Kunnen ze daarachter staan, dc schoolregels accepteren en ze ook navolgen? Voor dc ouders van Floorkc is dat geen punt. Zij hebben bewust gekozen voor deze school - niet omdat cr goed onderwijs gegeven wordt, maar omdat hun dochtertje straks uit Gods Woord zal horen, zoals het haar ook thuis en in de kerk voorgehouden wordt. Tenslotte wordt dc afspraak gemaakt, dat Floorkc vóór dc vakantie een keer mag komen ki jken bij de juf. waar ze straks in de groep komt. Na de vakantie zal ze echter pas op school kunnen komen, want er zijn zóveel leerlingen. dat de groep vol is.

Op een mooie morgen zien we Floorke. huppelend naast moeder, de school binnengaan. De juf heet hen hartelijk welkom en ze mogen allebei in de kring gaan zitten, tussen de andere kinderen in. Enkele jongens en meisjes vertellen over thuis en dan gaat de juf alle namen oplezen. „Ja juf!", antwoorden de kinderen netjes. „Floorke de Wit", zegt de juf. maar Floorke kruipt tegen moeder aan en zwijgt. Het zingen, bidden en vertellen uit de Bijbel gaat helemaal langs haar heen. 't Is ook zo nieuw, zo vreemd, zo verwarrend voor het meisje! Pas als de kinderen buiten mogen spelen, komt Floorke een beetje los. Tenminste, als moeder maar bij haar is! Wat een prachtige karren hebben ze. en een stapel autobanden, een klimrek en een grote zandbak. Dat nodigt wel uit om te spelen! Veel te snel naar Floorkes zin klapt de juf in haar handen.

O. nu moeten ze naar binnen toe. Ze drinken melk. eten fruit en dan gaat de juf werk uitdelen. Floorke mag samen met moeder een vlieger plakken. Ze heeft daar veel plezier in en doet goed haar best. De morgen vliegt voorbij. Als juf met de kinderen heeft gezongen en geëindigd, belooft ze Floorke. dat /.ij in de vakantie een kaart krijgt van haar. „Dan weet je precies, wanneer je naar school mag. Dag Floorke! Tot ziens bi j leven en welzijn!"

Voor ’t eerst écht naar school

Om half tien stappen moeder en Floorke de school binnen. Vandaag komen er nog méér nieuwe leerlingen, maar gelukkig niet allemaal Iegelijk. De juf laat de kinderen één voor één komen om zoveel mogelijk aandacht aan hun opvang te kunnen besteden.

Er zijn al nieuwe kinderen in het lokaal. Eén van de moeders neemt afscheid: „Dag Pieter. nu ga ik weg, hoor. Zul je niet gaan huilen, als mama weg is? Dag lieverd, niet huilen, hoor...." Helaas is zo'n afscheid, waarbij moeder maar moeilijk loskomt van haar kind. een uitnodiging om zéker te gaan huilen, moeder vast te pakken, moeder achterna tc rennen! 't Is voor het kind veel beter om niet zo dramatisch afscheid te nemen en niet te lang voor de deur of de ramen te blijven kijken. Ons kind zal dan misschien nóg wel huilen, maar de ervaring van de juf is, dat na vijf minuten de tranen meestal

zijn opgedroogd. Het heeft geen nut om het huilende kind maar weer mee naar huis te nemen. Een volgende keer zal het heslist niet beter gaan. want het kind leerde, dat het door huilen zijn zin kon krijgen!

Floorke zit bij een groepje kinderen. 7.e hebben allemaal een puzzeltje gekregen van de juf, maar Floorke doet er niets mee. Beteuterd kijkt ze naar al die drukte om zich heen.

Verschillende reakties

Meestal zijn dc kinderen heel stil cn verlegen als ze voor 't eerst op school komen. Zc zitten op hun plaats cn durven nergens om te vragen, geen andere puzzel tc pakken, niet naar dc w.c. tc gaan. of met andere kinderen tc praten. Zc kijken maar 't liefst naar wat dc andere kinderen aan het doen zijn. 't Is ook heel wat voor dc kleintjes zo'n stap te maken uit hun beschermde wereldje. Moeder is niet meer in dc buurt om hen te troosten, als er eens iels tegenzit. Gelukkig is juf lief voor de kinderen. Hen kleuterjuf is op school de plaatsvervangster van moeder. Zc troost dc kinderen, nel als een moeder dat doel. Heerlijk om. als je even aandacht wil. bij juf op schoot tc kruipen en dicht tegen haar aan te knuffelen. Zo is juf hel steunpunt voor de kinderen. Zij regelt cn beslist, zij steil dc regels en zorgt dal dc kinderen zc nakomen. Kinderen hebben in deze periode trouwens heel wat te leren. Zc moeten op hun plaats blijven zitten, werken totdat dc juf zegt dat ze op mogen houden, van andermans spullen afblijven, opruimen, luisteren, gehoorzamen, enzovoorts.

Er zijn echter niel alleen stille kinderen in deze eerste periode van hel schoolleven. Zo nu en dan komen er ook heel drukke kinderen op school. Zc zijn heel vrij in dc omgang, komen overal aan, lopen van hun plaats, praten als er geluisterd moet worden, halen allerlei dingen tevoorschijn zonder zc weer op tc ruimen. Voor de juf is zo'n kind heel wat moeilijker goed op te vangen. Ze kan natuurlijk al die dingen botweg verbieden, maar /al dat de slccr niet bederven? Krijgt het kind op deze manier geen hekel aan school? Een druk kind moet afgeremd worden, moet leren luisteren, leren gehoorzamen, maar het kan niet alles tegelijk leren. Het beste is om le beginnen met een paar regels, waaraan hel kind zich dan ook beslist moet leren houden. Dat geldt voor thuis trouwen precies hetzelfde. Het moeilijkste is om consequent te blijven, en tc eisen dat dit gebeurt. Natuurlijk kiest de juf (cn kiezen de ouders) die regels die voor de goede gang van zaken onontbeerlijk zijn. Ik denk dal praten onder dc bijbelles veel hinder oplevert voor de juf cn de kinderen, en dat die regel dan ook als een van dc eerste zal moeten worden aangeleerd. Zo zien wc Floorke in de groep. Ze mag deze morgen samen met andere kinderen in dc poppenhoek spelen. Wat veel leuke dingen hebben ze op school! Floorke kijkt in alle kastjes, pakt dc pop beet cn rijdt met het wandelwagentje door het lokaal. Zo gaal het meisje haar eigen gang. Zc praal nauwelijks met de andere kinderen en - zoals jongste kleuters meestal doen - ze speelt naast, maar niet mét de anderen. Bij oudere kleuters is dat heel anders. Deze kinderen zoeken elkaar wel op. sluiten vriendschap en spelen met elkaar. Zij zijn in hun ontwikkeling dan ook al een stuk verder dan de kleintjes!

Het is nog vreemd, onveilig en dus angstig op school

Tussen de middag komen er moeders op school om hun kind op te halen en Floorke staat ook al op om haar jas aan te gaan doen. ..Nee", zegt de juf. ..jouw mama komt nu nog niet!" Dal valt voor het meisje niet mee. Jufs troostende armen zijn hard nodig. 7.e geeft even toe aan het verdriet van hel kind. maar probeert daarna afleiding tc zoeken: Floorke mag ccn kleurplaat uitzoeken.

Die middag geeft juf een spelles in de gymzaal. Alle kinderen hebben hun kousen en schoenen uitgedaan en hollen uitgelaten door de grote ruimte van de zaal. F.nkele nieuwe leerlingen durven ook al aardig mee te hollen, maar Floorke en de anderen blijven aarzelend staan. De juf vertelt een verhaaltje en de kinderen moeten goed luisteren naar de opdracht in het verhaal: ..De muisjes sluipen door de kamer...." Het is nu heel stil en alle kinderen sluipen. Ook Floorke doet mee, maar als de „poes" binnenkomt en alle muizen hard moeten rennen om in hun holletje te duiken, deinst het meisje terug. Ze schrikt van al die hollende kinderen, dat gejoel en gegil. Snikkend zoekt ze de bank aan de kant van de zaal.

Het spel in de gym-of speelzaal is vaak voor de kleintjes het moeilijkst. Het is er druk; de kinderen lopen door elkaar, de ruimte is groot en voor de kinderen niet te overzien. Ze missen de veiligheid van hun eigen stoel in hun eigen groep. De juf zal de kleintjes niet dwingen om direkt al mee te doen met het spel. 7.e mogen eerst wennen aan de zaal, aan de kinderen en aan de opdrachten. Later neemt dc juf ze mee aan de hand en dan doen ze samen wat de groten alleen kunnen. Zo'n kind moet zeker niet in het middelpunt geplaatst worden. Over een poosje, als dc kinderen zich veilig gaan voelen, als zc ..thuis-zijn" in school en zich kunnen ontspannen, dan vinden zc het wel leuk om uitgekozen te worden cn midden in de kring ..het zigeunermeisje" te mogen zijn. ..Ik geef de kinderen liever dc tijd om te wennen", zegt de juf. „dan dat ik zc dwing om mee te doen. 't Komt meestal vanzelf wel. Maar als het te lang gaat duren, moet ik natuurlijk wel eisen gaan stellen. Het kind moet uiteindelijk ook leren om dingen tc doen. die het niet leuk vindt."

Zo laten we Floorke dan achter in de klcuterafdeling van deze basisschool. Het zal niel

overal zo gaan als hier beschreven werd. maar veel dingen zullen zeker herkenbaar zijn. Floorke zal straks door haar moeder uil school gehaald worden, want ze gaat deze eerste dagen nog niet met de bus mee. Zal ze thuis veel te vertellen hebben over haar ervaringen? Ook hierin zijn de kinderen - jong en ouder - heel verschillend. De ccn vertelt veel. de ander weinig, maar élk kind stelt het op prijs, als moeder (en vader) belangstelling toont voor zijn wederwaardigheden.

Maken we daar wel voldoende tijd voor?

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 29 september 1989

Daniel | 32 Pagina's

Voor ’t eerst naar school

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 29 september 1989

Daniel | 32 Pagina's