Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het derde gebod: eerbiedig omgaan met Gods naam

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het derde gebod: eerbiedig omgaan met Gods naam

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

De meningen over het vloeken zijn erg verdeeld. Vee) mensen zien het als een normale zaak om af en toe een „krachtig" woord te gebruiken. (Helaas ook vaak mensen die zich toch christen noemen.) Heb je er wel eens op gelet wat voor meningen er zoal over vloeken in de omloop zijn?

Ik zal er een paar noemen: onfatsoenlijk: onbeschaafd; grote zonde; moet iedereen voor zichzelf weten; gebrek aan woorden; krenkend voor een ander; moest straf op staan; gebeurt vaak zonder erg. is daarom niet zo erg...

Denk over deze uitspraken eens even na! Laat het eens echt op jc inwerken en bedenk dan hoe we in ons land gewoon zijn geraakt aan het vloeken, aan het openlijk misbruiken van Gods naam. In boeken, in krante-artikelen, rn radioprogramma's, voor de televisie (al komen wij daar dan niet zo mee in aanraking, het overgrote deel van ons volk wordt er toch elke dag mee gekonfronteerd en raakt er geleidelijk mee vertrouwd!).

Vloek jij ook?

Je schrikt waarschijnlijk van de vraag. Zo recht op de man af... En toch: de catechismus zegt dat God Zich ook over diegenen vertoornt, die niet zoveel als het hun mogelijk is het vloeken cn zweren helpen weren en verbieden... Op deze manier zitten we al helemaal midden in de problemen die te maken hebben met het derde gebod van Gods heilige wet. Het gebod dal te maken heeft met het misbruik van Gods heilige naam.

Heel uitdrukkelijk heeft de Heere het gezegd: „Gij zult de naam van de Heere uw God, niet ijdellijk gebruiken, want de Heere zal niet onschuldig houden die Zijn naam ijdellijk gebruikt." In dit gebod gaat het over: vloeken, valse eed. onnodig zweren en stilzwijgend toezien als er gevloekt wordt. Wie gaat er dan nog vrijuit tegenover dit gebod? Wie moet dan niet met schuld zijn of haar hoofd buigen over alle overtredingen van deze woorden Gods...?

In woede misschien zelf gevloekt, misschien een bastaardvloek, weet je wel zo'n halve, die er bij ons nog wel mee door kan. Of misschien wel geroepen (toen iemand jc niet geloofde): „Zowaar als ik hier sta..!”

Of gauw je hoofd omgedraaid toen iemand zomaar Gods naam misbruikte... of net gedaan of je het niet hoorde... Wat zijn cr toch een terreinen van het leven waarop je tc maken hebt met dit gebod van God. Met dit liefdewoord van de Heere! Wat kun je dan gemakkelijk schuldig staan ook aan dit gebod! En dan te weten dat er in Gods oog geen groter zonde is, dan de lastering van Zijn naam! Daarom heeft Hij ook in het Oude Testament bevel gegeven aan Mozes om dc vloeker met de dood te straffen. Zie Lcviticus 24:16.

Waarom is de Heere toch zo streng op het misbruiken van Zijn naam? , zo vraagje jc misschien af na dit alles gelezen tc hebben. Daar hopen we de volgende keer over na te denken. Probeer nu alvast in jc eigen leven vast te stellen hoe het er bij jou voor staat met dit gebod... en zoek het aangezicht van dc Heere ook hierover, want ook voor deze zonde is vergeving tc vinden in het bloed van de Heere Jezus Christus.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 24 november 1989

Daniel | 32 Pagina's

Het derde gebod: eerbiedig omgaan met Gods naam

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 24 november 1989

Daniel | 32 Pagina's