Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Hij, Die troost

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Hij, Die troost

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

... Deze zal ons troosten ... (Gen. 5:29)

Deze woorden zijn van Lamech, genomen uit zijn advenlslied dat hij zong na de geboorte van Noach. Hij leefde in een bange tijd. De aarde was vervuld met wrevel. De goddeloosheid steeg ten top. Naar Gods geboden en inzettingen werd niet meer gevraagd. Onder deze zaken heeft Lamech gezucht. De wereld maakte zich rijp voor het oordeel en ook hij kon niet boven die goddeloze wereld uitkomen. Hij was ook dat oordeel waardig. Daarbij was er de droeve vermenging tussen het godvrezend geslacht van Seth en het goddeloze geslacht van Kaïn.

Maar de Heere vergeet Zijn Lamech niet. Op een bijzondere wijze wordt hij vertroost. Gedreven door de geest der profetie mag hij bij de geboorte van zijn zoon uitroepen: ..Deze zal ons troosten". Daarom noemt hij de naam van zijn kind: Noach. In deze naam is het woord ..troost" verborgen. De Heere zal Zijn Woord waarmaken dat Hij reeds in het Paradijs gesproken heeft. Over zijn kind heen heeft Lamech op Het BELOOFDE KIND mogen zien. Dat Kind. Wiens naam Jezus is, zal de oorzaak van alle honger en kommer wegnemen. En daar heeft deze man zich uitermate over mogen verheugen.

In de kerstnacht is de beloofde Zoon gekomen. Van Hem geldt ten volle: ij zal troosten. Is Hij voor jou al de Trooster geworden? Kerstfeest predikt de komst van de Trooster. Heb je Hem nodig? Troosten veronderstelt droefheid. Er is veel droefheid en smart op deze wereld. De gevolgen van de zonde doen zich overal gelden. Deze wereld bloedt uit duizend wonden, zo wordt weieens gezegd. Maar het is nodig dat we bij de oorzaak van de zonde terechtkomen. Wij hebben God verlaten en leven nu buiten Zijn gemeenschap. Is dat je smart al geworden? Als de Heilige Geest in ons leven gaat werken, wordt er een hartelijke droefheid naar God geboren. Dan worden we een ongetrooste, een treurende over wal we de Heere hebben aangedaan. Dan zien we zonden niet meer als lichte vergrijpen of karaktergebreken, maar als zaken waardoor Zijn heilige naam onteerd en Zijn wet en evangelie miskend wordt. Er komt in ons hart een verlangen, een begeerte om die God weer te kennen, om van de schuld der zonde bevrijd en uit de macht der zonde verlost te worden. Dan kan het wel gebeuren dat je Psalm 42:1 niet meer mee kan zingen in de kerk, omdat daarin je leven vertolkt wordt: , 't Hijgend hert der jacht ontkomen, schreeuwt niet sterker naar 't genot van de frisse waterstromen, dan mijn ziel verlangt naar God". Met een uitwendig kerstfeestvieren ben je dan niet meer tevreden. Dan blijft er maar EEN over Die troosten kan. omdat buiten Hem niets en niemand méér troosten kan.

Naast de vele kostelijke namen Die Hij draagt, héét Hij ook Trooster. Zo noemt Hij Zichzelf als Hij Zijn discipelen vertroost. Hij troost het hart dat schreiend tot Hem vlucht. Ook het jonge hart dat Hem niet meer missen kan. Hij is gekomen om treurenden te troosten. Maar... hoe doet Hij dat? Door te brengen bij de kribbe van Bethlehem, door de belofte des evangelies aan het hart te verklaren, door die enige naam te openbaren die tot het leven en de zaligheid nodig is. Hij troost door te wijzen op Zijn eeuwige zondaarsliefde, op Zijn werk. O, hoe wordt het schuldverslagen zondaarshart vertroost als de Heilige Geest Zijn namen gaat verklaren, de waarde en de kracht van Zijn bloed doet gevoelen, ja als de bede uit Psalm 35 vervuld wordt: „Vertroost mijn ziel in haar geween en zeg haar: Ik ben uw Heil alleen".

God geve ons een plekje aan Zijn voeten, waar we in verwondering mogen zeggen:

„Hij heeft gedacht aan Zijn genade, Zijn trouw aan Israël nooit gekrenkt; Dit slaan al 's aardrijks einden gade. Nu onze God Zijn heil ONS schenkt."

Dan vieren we echt kerstfeest, want kerstfeest is ten diepste Christusfeest.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 22 december 1989

Daniel | 40 Pagina's

Hij, Die troost

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 22 december 1989

Daniel | 40 Pagina's