Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het zevende gebod (2)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het zevende gebod (2)

Kort en zakelijk!

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het huwelijk is een instelling van God

De Heere had Adam in het Paradijs gesteld. Als dc koning van dc schepping.

Maar de Heere wilde niet dat Adam alleen bleef! Daarom formeerde Hij voor Adam de vrouw die bij hem paste. Hieraan verbindt de Bijbel dc roeping tot het huwelijk. En weet je', nu mag een man wel zijn vader en moeder verlaten... maar niet zijn vrouw.

Hel huwelijk maakt man en vrouw volkomen één. Genesis 1:27. 28. Genesis 2:28. Efeze 5:22-33. Johannes 2:1-11.

Het huwelijk: „Een heilige staat”

Daarom is het geen „boterbriefje". zoals dat vandaag zo graag smalend gezegd wordt. Het huwelijk is ..HEILIG". Het huwelijk behaagt de HEERE. Christus heeft in Kana het huwelijk geëerd door Zijn tegenwoordigheid, giften en tekenen. Het is de door God gegeven instelling tot liefdesoefening en trouw. Ook is het huwelijk er tol instandhouding van het menselijk geslacht.

Zonden die het huwelijk bedreigen

„Gij zuil niet echtbreken"... Het is Gods verbod... en tegelijk Gods gebod-Juist in onze tijd zijn cr zoveel zonden die het huwelijk bedreigen! Het hoog eren van de vrije seks...

De sleutelruilhuwelijken-De opwindende t.v.-programma's. De lektuur die van alle kanten onze huizen binnenkomt (ja. ook onze huizen!). En dan die andere zonde: na enkele jaren niet meer echt geïnteresseerd zijn in elkaar. Het langs elkaar heen leven van de man en dc vrouw... Hij werkt... zij baart kinderen en brengt ze groot.

Jongens cn meisjes... vecht er tegen als je eens zover komt dal je een huwelijksleven mag beginnen. Blijf één! Blijf een eenheid! Sta naast elkaar in de zorgen en de strijd van het leven.

Nog een zonde die het huwelijk bedreigt: iet samen de Heere zoeken... niet samen tot God vluchten... niel samen over de dingen van het geloof spreken. Zie bijvoorbeeld Genesis 25:21.

Trouwen in de Heere...

Dat is nog al wat!

Ja zeker... maar niel trouwen in de Heere... of: zonder de Heere trouwen... Is dat ook niet wat?

Is dat niet iets verschrikkelijks?

Jongens, hier ligt in de eerste plaats voor jullie een taak. Reeds in de verkeringstijd! Denk niet alleen aan het „leuke" van die tijd. Maar denk ook aan dc ernst van het leven! Sla in je verkeringstijd de Bi jbel open. Samen met je meisje, je verloofde, je vriendin. Het kan echi niet zonder!.En laat dan een ander maar stil gniffelen datje een „vrome" bent... Maar je hebt in deze weg de Heere wel aan je zijde. Zorg dat je „geestelijk" één bent voor je gaat trouwen! Dat je op dit terrein elkaar kent en verstaat.

Dan behoeven we niet alleen tc leven... en ook niet met z'n tweccn maar dan is er een drievoudig snoer. Samen met de ander... samen met dc Heere.

Psalm 127:3 berijmd.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 27 april 1990

Daniel | 32 Pagina's

Het zevende gebod (2)

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 27 april 1990

Daniel | 32 Pagina's