Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Psalm 45 Een koninklijk bruiloftslied

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Psalm 45 Een koninklijk bruiloftslied

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Opschrift (vs. 1)

Een gedicht om te onderwijzen (een leerdicht); een liefdeslied; voor de leider van het tempelkoor. dat gevormd wordt door nakomelingen van Korach; op Schoschannim (dat is óf een zangwijs, óf een instrument; letterlijk betekent het: de lelies).

Inleiding (vs. 2)

Woorden van liefde wellen op uit mijn hart. Ik ga nu een gedicht van een koning zeggen. Zoals de pen van een vlugge, ervaren schrijver zijn gedachten op papier stelt, zo is mijn tong, wanneer ik in woorden zeg. wat mijn ziel beweegt.

De koninklijke bruidegom (vs. 3-9)

- Zijn schoonheid Gij. o koning overtreft in schoonheid alle mensenkinderen; uw lippen spreken overvloedig van genade: dit kunt u en doet u omdat God u daartoe gezegend heeft in eeuwigheid. - Zijn moed Gij, o Koning, bent een Held; vol heldenmoed en heldenkracht!

Gord Uw zwaard aan Uw heup!

Uw Majesteit en Uw heerlijkheid...

Uw heerlijkheid. Rijd voorspoedig uit op het Woord van Uw waarheid cn doet de ellendigen recht. Uw rechterhand zal grote overwinningen behalen. Bovendien zijn Uw pijlen scherp, zodat volken voor U zullen neervallen; de pijlen dringen diep in het hart van de vijanden van de Koning.

- Zijn eeuwige heerschappij. Uw troon, o God. blijft eeuwig cn altijd; dc scepter van Uw koninkrijk is een rechtvaardige scepter. (Uit Hebr. 1:7. 9 blijkt dat het om dc Heere Jezus gaat:

Maar tot de Zoon zegt Hij: Uw troon, o God. is in alle eeuwigheid; de scepter Uws koninklijks is ccn rechtmatige scepter. Gij hebt rechtvaardigheid liefgehad en ongerechtigheid gehaat: daarom heeft u, o God! Uw God gezalfd met olie der vreugde boven uw medegenoten). U hebt gerechtigheid lief, en U haat daarentegen goddeloosheid. Daarom heeft u. o God en Koning, Uw God gezalfd boven andere koningen, opdat recht en gerechtigheid op aarde wordt besteld. Vanwege die zalving ruikt uw kleding enkel naar mirre, aloë en kassie.

De koninklijke bruid (vs. 10-16)

Dochters van koningen treden uit ivoren paleizen naar buiten om u tc verblijden. Dc bruid, de koningin, staat aan uw rechterzijde. o Koning! Zij staat daar gekleed in het lijnste goud van Öfir.

Hoor. o dochter, zie cn neig uw oren. hoor met grote aandacht. Vergeet uw volk en het huis van uw vader, want de Koning heeft lust aan uw schoonheid. Waar Hij uw Heer is, namelijk door het huwelijk, zo moet u Hem gehoorzamen en Zijn wil doen. De dochter van Tyrus zal met geschenken tot u komen, cn de rijken onder het volk zullen uw gunst zoeken en u smeken.

In de binnenste kamers van het paleis is de dochter van dc koning zeer schoon gekleed. Zij draagt een gewaad dat met goud is ingelegd. Men leidt haar in gestikte klederen tot dc Koning. Haar vriendinnen, de jonkvrouwen, de hofdames, die met haar zijn. leidt men tot u. Men leidt hen met blijdschap en vreugde, en brengt hen in het palcis van de Koning.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 3 augustus 1990

Daniel | 32 Pagina's

Psalm 45 Een koninklijk bruiloftslied

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 3 augustus 1990

Daniel | 32 Pagina's