Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De openingsklanken van Dordt

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De openingsklanken van Dordt

Lezen hoofdstuk 1. paragraaf 1 t/m 5

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het eerste hoofdstuk van dc Dordtse Leerregels gaat over de verkiezing en de verwerping. Althans, dat staat erboven. Maar zo begint het niet. Het zal tot de zesde paragraaf duren, voordat er gesproken wordt van Gods eeuwige besluiten. We hopgen nog wel te zien hoe dat komt. Nu gaan we eerst luisteren naar de openingsklanken van Dordt.

Het recht van God

Aangezien alle mensen in Adam gezondigd hebben en schuldig geworden zijn tol de vloek en de eeuwige dood...". Merk je waar dc Dordtse Leerregels beginnen? Niet op dc berg van de uitverkiezing, maar in het dal van onze verlorenheid. Niet op de kruisheuvel Golgotha, maar in het Paradijs waar wij gevallen zijn. Gods eeuwige zondaarsliefde gaat pas echt schitteren tegen de donkere achtergrond van onze schuld en verdorvenheid.

Wij hebben in Adam gezondigd... Zie je wel hoe belangrijk het is om vast te houden aan de waarheid van Gods Woord? Ook die waarheid van de schepping cn de zondeval! Als dc eerste Adam er nooit is geweest, wat blijft er dan over van Hem, Die de tweede Adam is? Lees het eens na in Romeinen 5. In Adam gezondigd... Jamaar, ik ben Adam toch niet? Dat ben jc wel, zegt God. Toen hij zondigde, zondigde jij ook. Toen hij viel. viel jij met hem mee. Moeilijk tc begrijpen? Zeker, maar zo is het toch. Zo zegt de Heere het. Wij hebben alle gezondigd en derven ( = missen) de heerlijkheid Gods (Rom. 3:23). Heb je dit al eens ingeleefd? Daar moet het toch komen in ons leven? Daar zal het komen als de Heere ons te sterk wordt. Dan gaan we instemmen met die laatste woorden uit paragraaf 1: zo zou God niemand ongelijk hebben gedaan, indien Hij het ganse menselijk geslacht in de zonde en vervloeking had willen laten...!"

Weet je wat dat zeggen wil? Het is een eeuwig wonder van genade, als er nog één mens zalig wordt! Alle rechten hebben we verspeeld. Dc hele wereld is verdoemelijk voor God (Rom. 3:19). We gaan niet verloren, maar wc liggen verloren. Jij ook? Dan doet de Heere jou geen ongelijk. Dan is Hij rechtvaardig, al zou Hij nooit meer naar je omzien.

De zending van Christus

En nu het onbegrijpelijke...!

, E> e Dordtse vaderen gaan ons Rijzen op de Heere Jezus ^Christus, de Zaligmaker Die door God in de wereld is gezonden. „Maar hierin is de liefde Gods geopenbaard, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon in de wereld gezonden heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft niet verderve. maar het eeuwige leven hebbe". Deze tweede paragraaf bestaat helemaal uit Schriftwoorden die met elkaar vervlochten zijn. Zoek ze maar eens op! Het is het Evangelie in het kort. Het grote 'nochtans'. Het wonder van Gods liefde. Er is een weg bij God vandaan!

Christus Jezus is afgedaald in het dal van de schaduwen des doods. Hij is gekomen als Borg en Middelaar om het recht van God te voldoen en de liefde van God te openbaren. Ncc. buiten Hem is die liefde niet te vinden. Dan is God een verterend vuur. Vergeet dat nooit! Maar in Hem strekt God Zijn handen uit naar wat verloren is. God is Zijn mens, Zijn wereld kwijt. Hij heeft Zijn enig Kind er voor over gehad om die gevallen wereld te verlossen.

Wanneer wordt dat een wonder? Als je niet te goed benl om gestraft te worden. Als je zeggen moet: „ik ben. o Hr.r.R'. Uw gramschap dubbel waardig!

Dan is er plaats voor dc liefde van God in Christus.

De prediking van het Evangelie

Maar dan moet die boodschap wel gebracht worden! Want „hoe zullen zij in Hem geloven van Welke zij niet gehoord hebben? En hoe zullen zij horen zonder die hun predikt...? " (Rom. 10:14. 15).

M.a.w. het werk van Christus zal geen vrucht dragen, als het niet verkondigd wordt. Wat doet nu de Hccrc? Hij

roept mensen in Zijn dienst en zendt ze heen met deze blijde boodschap. Ze moeten dus geroepen zijn. God heeft Zijn knechten die Zijn Woord bedienen. Hij stoot ze uit en zendt zc heen. Hij doet dat niet op goed geluk, maar naar Zijn welbehagen. Hij zendt ze goedcrticrcnlijk "tot wie Hij wil en wanneer Hij wil". Daar zit dus al een stuk uitverkiezing in. al is dat niet genoeg tot zaligheid. Het is niet klein te achten. Jc mag die boodschap horen. Dat geldl niet iedereen. God laat je bidden door die gezanten van Christus' wege: laat u met God verzoenen! (2 Cor. 5). Zo roept Hij tot bekering en het geloof in Christus, de Gekruisigde. Let op de volgorde: bekering wordt voorop genoemd. Niet omdat we onszelf geschikt moeten maken om lot Christus le komen. Maar omdat we aan de weet moeten komen hoe taai dc macht van de zonde is en hoe vreselijk de schuld van dc zonde is. Alleen in die weg valt alles ons uit handen en wordt Jezus ons dierbaar boven alles!

Geloof en ongeloof

Nu heeft de verkondiging van het Evangelie altijd een dubbele uitwerking. Sommigen zullen het niet geloven, anderen zullen het aannemen cn de Zaligmaker omhelzen met een waarachtig en levend geloof. Zo zeggen de Dordtse Leerregels het.

Hier wordt dus gewezen op de noodzakelijkheid van het geloof. Christus mag dan gezonden zijn. het Woord mag ons gepredikt worden, maar het baat ons niet als we blijven in het ongeloof. Wat erg als dat van ons gezegd moet worden. Als we ons verharden onder de aanbieding van het Evangelie! Wat dan? Dan blijft de toorn van God op ons (Joh. 3:36). Dus niet: an kómt de toorn van God op ons... Ze lag al op ons leven, uit kracht van onze diepe val en onze overtreding van Gods Wet. Maar dan blijft die toorn op ons. Ze wordt verzwaard. Zc duwt ons naar beneden, in de eeuwige rampzaligheid (Markus 16:16). Jonge vrienden. bidt om het levende geloof! Dat geloof dat 'waarachtig' genoemd wordt. Er is immers ook een vals geloof, een natuurlijk geloof. Dat gaat er van uit dat onze zonden vergeven zijn, zoals we ook geloven dat er een slag bij Nieuwpoort is gcweesl in 1600. Gods kinderen gaan cchtcr inleven wat het zeggen wil: e moeten en niet te kunnen.

Arm zijn ze in zichzelf, schuldig voor de Heere. Maar God buigt Zich tot hen neer. In het Evangelie wordt Jezus hen zo geopenbaard, dat zij Hem van harte «aan omhelzen. Hoe dat komt? Omdat Hij de Eerste is! Hij zoekt ze op als ze wegzinken onder het oordeel van God. Hij grijpt ze vast in hun verlorenheid en neemt ze op Zijn schouders. Dan slaan ze hun armen om Hem heen en worden meegedragen naar het eeuwig Vaderhuis.

Schuld en genade

De laatste paragraaf vraagt naar de oorzaak van het ongeloof. Het antwoord is kort en helder: .de schuld van dat ongeloof gelijk ook van alle andere zonden is geenszins in God. maar in de mens." Zo staan de zaken dus. Er is geen verontschuldiging voor ons ongeloof. Het is alles eigen schuld. O zeker, niemand kan lot Christus komen tenzij de Vader hem trekt (Joh. 6:45). Maar de diepste oorzaak daarvan ligt bij onze vijandschap: gij wilt tol Mij niet komen..."! (Joh. 5:40). Anders gezegd: iemand wordt gedwongen tot het ongeloof. God is nooit dc Auteur van de zonde.

Maar hoe zit het dan met het geloof? Moet je dan niet zeggen dat iemand die gelooft dat (mede) aan zichzelf te danken heeft? Jawel, zegt de Remonstrant, wie gelooft heeft z'n verstand gebruikt. Nee. zeggen de Dordtse Leerregels, „het geloof in Jezus Christus en de zaligheid door Hem is een genadige gave Gods!" Zie maar in Ff. 2:8 cn Pil. 1:29. Kun je dat rijmen? Is dat kloppend tc maken? Nee. dat lukt ons niet. Dat doen ook dc Dordtse vaderen niet. Zij stamelen maar zo'n beetje na wat de Heere heeft voorgezegd. Tot vernedering van alles wat godsdienstig is in eigen oog. Maar ook tot bemoediging van armen en ellendigen!

Krimpen a/d IJssel

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 30 augustus 1991

Daniel | 32 Pagina's

De openingsklanken van Dordt

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 30 augustus 1991

Daniel | 32 Pagina's