Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

„Bekeert u, want Ik heb u getrouwd...

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

„Bekeert u, want Ik heb u getrouwd...

11 minuten leestijd Arcering uitzetten

Zou jij je voor kunnen stellen dat een man gelukkig getrouwd is, als zijn bruid zich voortdurend van hem afkeert? Nee toch? ! Welnu, dat is het geval met het huwelijk tussen de Heere en Zijn volk Israël. En dat huwelijk, die verhouding wil de Heere weer goed hebben. Daarom roept Hij Zijn volk op tot bekering: .Bekeert u. gij afkerige kinderen! spreekt de Heere. want Ik heb u getrouwd...." (Jer. 3:14). Je zegt misschien: .En wat heb ik daar dan verder mee te maken? " Dat zal ik je zeggen. God heeft jou ook getrouwd! Lees nu eerst maar eens door om te zien wat dat betekent.

Afkerige kinderen

De Heere noemt Zijn afgeweken volk afkerigen! Dat zijn afgekeerde en onbekeerlijke lieden. Kinderen, jawel, maar dan zoals de verloren zoon. Een kind dat zich van vader heeft afgekeerd cn het kindschap veracht. Mensen, die alles bedorven hebben en geen enkele zin hebben om zich tot God te bekeren. Integendeel, ze hebben een afkeer van Gods weg. Zijn wet en Zijn wil. Zo wordt nu hier het volk Israël door de Hccrc genoemd: afkerig! Dat geldt ook van jullie en van mij!

Dat zit er bij ons al in voordat het eruit komt. We zijn in zonden ontvangen en geboren en daarom 'kinderen des toorns'. Afkerig! Maar ook wij worden opgeroepen om terug te keren naar God. Op grond van Gods genadeverbond. waarvan we het teken ontvangen hebben in dc Heilige Doop.

De voorafgaande profetieën in Jeremia liegen er niet om. Daar wordt Israël vergeleken met ccn trouweloze overspelige bruid. Een vrouw, die zich met andere minnaars heeft afgegeven. En waar had dc bruidegom dat nu aan verdiend? Hij had Zijn bruid alleen maar goed gedaan. Vanaf het allerprilste begin in de bruidsgeschiedenis van Israël. Abraham werd genadig geroepen uit Ur en hij is tot een groot volk gemaakt. Toen later dat volk geknecht werd in Egypte heeft de Heere het uitgeleid en een wonderbare bevrijding geschonken op grond van het bloed van het Lam. Hij heeft ze droogvoets door dc Rode Zee geleid en met tal van zegeningen omringd. En aan de Sinaï bevestigde deze Bruidegom Zelf om zo te zeggen Zijn huwelijk, toen hij bij de wetgeving in het kader van het genadeverbond sprak: ..Ik ben de Heere, uw God!”

Bekeert u

Ten tijde van Jeremia moet de Heere Zijn bruidsvolk. ondanks de krachtige reformatie van Josia, aanklagen als een overspelige echtbreekster. Als een verbondsschendster, die haar minnaar heeft verraden. En wees nu eens eerlijk? Ligt het nu niet voor de hand, dat deze beledigde majesteit als bedrogen minnaar tnaar een vonnis zou vellen: „Goed Israël, ga dan die weg maar tot het einde toe. Ga maar weg van Mij naar de dood en de ondergang, want daar hebt u het naar gemaakt.”

Maar nu moet jc eens horen! Het kompleet onverwachte gebeurt. Dc Heere zegt niet: „Weg van Mij", maar: „Heen tot Mij'." Ja. zo is nu God'. Hij zegt: „Bekeert u! Ga die ingeslagen doodsweg niet ten einde en keer op uw schreden terug." Hoe? Wel. daar laat het vorige vers geen onduidelijkheid over bestaan: „Alleen, ken uw ongerechtigheid, dat ge tegen de Heere uw God hebt overtreden." Terugkeren dus. met berouw en schuldbelijdenis. Zo roept de Heere: ..Keer toch terug, o Mijn volk!”

Heb je ooit iets van de smart van dc brandende liefde gevoeld, die in elke oproep tot bekering schuilgaat? God is Zijn bruid kwijt en Hij kan haar niet missen, omdat Hij haar niet missen wil. Jongelui, denk toch niet dat Gods bekeringsbevel ccn stug cn bars kommandobevel is, een kwellende cn striemende geselslag, waarin de Hccrc ons tegenkomt. Niets is minder waar dan dat. O ja.

Hij komt ons wel tegen, maar dat doet Hij omdat Hij uit is op ons heil. Hij doet dat niet om te plagen, maar het is veeleer ccn schreeuw, die uit de diepte van Zijn gekrenkte maar tevens erbarmende liefdeshart opwelt. Het is de roep van een bedrogen man. die zijn vrouw liefheeft cn niet kan en wil vergeten omdat hij haar niet missen wil. Opnieuw zet God de deur open en zegt: „Kom. afkerigen. er is plaats bij Mij.”

Een onvoorwaardelijke oproep

„Ja", zegt misschien iemand van jullie, „maar hoe moet dat dan met mijn afkerigheid en mijn boze hart? " „Wel, ken het", zegt God.

..Beken het, belijdt het. En kom maar terug zoals je bent." Een opknapbeurt vooraf is niel nodig. Dacht je soms dat een luipaard zijn vlekken kon veranderen? Kom maar zo beplckt en bevlekt als je bent. zo zondig en schuldig, zo verloren als je bent.”

En mijn afkeringen dan? ..Wel", zegt God. , .Ik zal uw afkeringen genezen." Hij zegt niet: ..Je moet jezelf eerst maar een beetje genezen." Nee. „kom bij Mij, Ik ben dc Medicijnmeester. Jou heb ik op het oog. Ik noem je bij je naam: afkerig kind!" Geen betere of bravere of vromere, maar een jongen die cr geen trek in heeft en ccn meisje. dat heel andere dingen in het hoofd en in de zin heeft. Maar geldt dit woord van Jeremia dan ook ons vandaag nog? Jazeker! Er staat niet: „sprak dc Heere", maar: „spreekt de Heere". Dat is het onveranderlijke heden van Gods geduld en genade. Nu is hel de welaangename tijd. de dag der zaligheid. Nu is het tijd om je te bekeren tot God, voor het eerst of voor dc duizendste keer.

„Ja", zeg je, „maar ik kan me niet bekeren." Wel. Christus is aan de rechterhand van God om te geven bekering en vergeving der zonden. Zijn eis is tevens gave. Als je dan zover bent afgedwaald en afgekeerd, dat je geen kans ziet om zelf terug tc keren, bidt dan maar: „Bekeer me Heere, zo zal ik bekeerd zijn.”

Dat staat niet zo vaak in de Bijbel. Er staat veel vaker: Bekeert u! Maar het is wel de werkelijkheid. Als immers die dringende oproep tot bekering, waarmee de Hecrc in Zijn Woord tot ons komt, aanslaat, komen we er wel achter dat wc zonder Hem niets kunnen. En dan roepen we vanuit de diepte van onze onmogelijkheid vandaan: „Bekeer me, want dan zal ik bekeerd zijn.”

Ik heb u getrouwd

En nu moet je eens opletten!

Nu gaat Jeremia antwoord geven op de vraag hoe het mogelijk is dat God Zijn huis en hart open zet voor zulke afkerige lieden. En tegelijkertijd geeft hij daarmee de diepste drangreden voor onze bekering. Hij zegt: „Bekeert u... WANT IK HEB U GETROUWD!" Wat een eenzijdige liefde! In Israël was niets dat God daartoe bewegen kon. De Heere kon niet zeggen: „Bekeert u, want u bent toch nog wel een beetje gewillig." Nee! „Want... IK!" God wijst op Zichzelf!

En ook op wat Hij heeft gedaan! Ik heb u GETROUWD! Getrouwd? En geldt dat ook mij? Jazeker! Schrik je daarvan? Ja maar.... dat betekent toch dat jc Gods eigendom geworden bent, dat Hij je tot Zijn bruid wilde maken? ! Inderdaad! Maar dat geldt toch alleen van Gods ware kinderen? Zeker, in ons spraakgebruik bedoelen we met de 'bruid van Christus' Gods volk. En toch.... Jeremia spreekt hier vanuit het verbond. God laat Zijn verbondsrechten gelden. Hij zegt: „Ik heb recht op jou!”

Tegen wie zegt de profeet dit allemaal? Tegen 'afkerigen'! Hoor je dat goed? Hoeveel verdriet je God ook aandeed met je zonden. Hoezeer je Zijn toorn ook opriep. „Ik gedenk in Mijn toorn aan Mijn ontfermen", zegt God. „Ik handhaaf Mijn verbond. Ik sta nog volkomen achter de huwelijksbelofte. Ik heb recht op je wederkeer. Recht op jc hart. op je leven!" Ben je gedoopt? Wel. in het verbond zijn twee delen begrepen. De doop vermaant en verplicht tol een nieuwe gehoorzaamheid, namelijk om deze drieënige God lief te hebben en te dienen. Ik heb u getrouwd! De Heere vergelijkt hier de band, waarmee Hij Zich aan Israël

verbonden weet, met de innigste en tederste verbintenis. die twee mensen met elkaar kunnen hebben: et huwelijksverbond. Ik ben de Heere uw God. God heeft Israël verkoren om Hem te dienen en om haar voor de tijd en voor de eeuwigheid gelukkig tc maken. Maar wat heeft Israël gedaan? Ze verliet de Heere en diende de afgoden. Wat een echtelijke ontrouw. In Jeremia 3:8 lezen we dat de Heere aan Israël een scheidbrief gegeven heeft. Hij voerde haar weg in ballingschap. Wie wil immers nog langer te doen hebben met een vrouw, van wie keer op keer bli jkl dat ze haar man bedriegt? Maar.... wat nu

onbegrijpelijk is voor ons. dat lezen we hier: God wil de band mei Zijn ontrouwe bruid weer herstellen. En Hij wacht niet eens af of ze eigener beweging terugkeert en om vergeving komt vragen. Nee. Hij is de eerste, die op hereniging aandringt. In vers 12 zegt God: ..Ik ben goedertieren en zal de toorn niet in eeuwigheid behouden." Wat een genade!

Het genadeverbond bij de Sinaï

Tegen die afkerige kinderen van Israël zegt God: ..Ik wil niet schieden. Ik laat u niet los. want Ik heb u getrouwd. Daarom roep ik u terug naar huis. Ik ben uw wettige Heer. U mag weer terugkeren. Ik zal u weer in liefde opnemen." Zie je. de liefde van deze trouwe Verbondsgod blijkt sterker te zijn dan de ontrouw van Zijn volk. God blijft trouw aan het huwelijk, dat Hij naar Zijn vrijmachtig welbehagen met Israël gesloten heeft. Zijn bruid moge zich dan van haar Man afgekeerd hebben, maar Hij zoekt haar weer op en roept haar terug. Bekeert u. gij afkerige kinderen.... want Ik heb u getrouwd. Dat is de grond, namelijk het verbond der genade.

De Heere zinspeelt hier op wat kort na dc uitleiding uit het diensthuis bij de Sinaï plaats had. Toen werd het trouwverbond tussen God en Israël gesloten. Toen heeft Israël als de gelukkige bruid haar hand mogen leggen in die van dc hemelse Bruidegom. En dat gold heel het volk! Heel Israël was hel volk van Gods verbond. Zeker, er zijn tweeërlei kinderen des verbonds, maar van heel het volk zegt God: ..Gij zijt Mijn volk. Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn! Ik zal niet feilen in Mijn trouw, noch Mijn verbond ooit schenden." Daarom roept God Zijn volk hier lot bekering. Het genadeverbond heeft zijn vastheid in Hem, niet in het ontrouwe Israël. Als het aan Israël lag. zou de breuk volkomen zijn geweest.

Maar de Heere gedenkt aan Zijn verbond, dat vast ligt in het bloed van Christus. Hij die Israël trouwde, kan en wil haar niet vergeten. Van deze eigendomsrelatie droeg Israël een teken in het vlees, namelijk dc besnijdenis. Ook aan de nieuwtestamentische gemeente is ccn teken en zegel gegeven: de Heilige Doop als teken van Gods genadeverbond! In dat teken zegt God: ..Ik heb u getrouwd! Ik heb recht op uw leven!" Als volk heeft God Israël getrouwd en op grond daarvan mogen zich de afzonderlijke personen bekeren. Zo is het nog. Aan heel dc gemeente heeft God de bediening van het verbond geschonken en op grond daarvan mogen we wederkeren tot Hem. Zo is de doop een plcitgrond! Zo is deze oproep tot bekering anders dan bij de heidenen. Hier is het binnen het verbond.

De doop is een pleitgrond

Wat een voorrecht jongelui, want dit geldt ook voor jullie. Je hoort wel eens zeggen: Genade is geen erfgoed", en dat is waar, maar het is wel een erfzegen! Van nature geldt van ons allemaal dat we 'afkerige kinderen' zijn, maar wel kinderen van het verbond! Lees dat nog maar eens na in antwoord 74 van onze Heidelbergse Catechismus. En nu is de bedoeling van dit woord niet dat we zeggen: Goed. ik ben een verbondskind. dus het komt allemaal wel goed." Nee. dc bedoeling is dat we ons bekeren! Dat dit woord weerklank vindt in ons hart. Dat je zegt: O God. ik ben zo'n afkerige zondaar, maar nu zegt U dat ik terug mag keren en dat II mij wil aannemen. U zegt toch in Uw Woord: Doe uw mond wijd open en Ik zal hem vervullen". O God. hier kom ik dan. onwaardig in mezelf! Rechteloos! Ik ben het niet waard Uw kind genaamd te worden, maar wilt U mij aannemen'? Wilt U mij voor Uw rekening nemen? Neig toch mijn hart en richt mijn leven cn heilig mijn wandel." De doop is een plcitgrond! Het bloed van Christus is ons zo nabij gebracht. Het is uitgetekend en verzegeld aan ons voorhoofd in het doopwater. Jc bent in Christus geheiligd. Hij zonderde je af van de wereld. Wat zal dat vreselijk zijn om deze Zoon van God vertreden te hebben en Zijn bloed, waardoor je geheiligd bcnl. onrein geacht te hebben. Lees dat eens na in Hebreën 10:26-29!

Bekeer je. keer terug naar God. want Hij wil je aannemen, al was je de enige in je stad of dorp. die naar Hem vroeg. Al was je maar met z'n tweeën overgebleven in je geslacht om God te zoeken. Hij zal je aannemen. Laat je door niets en niemand weerhouden. God heeft Zelf gezegd tot allen die Zijn verbondsteken dragen: „Ik heb u getrouwd!" Jongelui, geef toch gehoor aan Gods welmenende oproep tot bekering. Want er komt een keer ccn eind aan Gods geduld. Er is geen tijd te verliezen. Laat je genadetijd toch niet zo voorbij gaan. Hoort Zijn stem! Hoor dc ramshoorn van het evangelie. Luister naar de wekroep van Gods trouwverbond. Pleit op je doop! God is gewillig om je aan tc nemen, al was je nog zover afgedwaald en al had je nog zoveel zonden gedaan. Hij zweert het van de hemel: Ik heb geen lust in je dood. Keer weder, gij afkerige kinderen, want Ik heb u getrouwd!

Vlissingen

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 11 oktober 1991

Daniel | 32 Pagina's

„Bekeert u, want Ik heb u getrouwd...

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 11 oktober 1991

Daniel | 32 Pagina's