Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Over omgaan met seksualiteit gesproken

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Over omgaan met seksualiteit gesproken

12 minuten leestijd Arcering uitzetten

Vrij veilig.' Zo luidt de kreet in de aidseampagne. Twee woorden waarmee de seksuele moraal in Nederland aardig wordt getekend. Vrij veilig... Streef naar een maximum genot, maar zorg wel voor een minimum aan last. In deze 'versekste' samenleving leef jij. Soms in de meest letterlijke betekenis, worden allerlei zaken 'open en bloot' gepresenteerd: in de media, in seksadvenenties, in seksshops, in 06-seksnummers. in allerlei boeken en bladen... Tot zelfs in een gemiddelde supermarkt. Seks als konsamptie-anikel. Over omgaan mei seksualiteit gesproken...

In het pas uitgekomen jubileumboek van de Jeugdbond staat een krante-artikel uit 1965 afgedrukt. Ds. A. W. Verhoef zegt daarin onder andere dat er door ouders en predikanten nog te weinig wordt gedaan aan voorlichting van de jeugd ten opzichte van huwelijk cn seksualiteit. Hij pleitte voor eerlijkheid in de voorlichting, omdat Gods Woord ook niets verbergt. Een stukje uit 1965. Ruim 25 aar geleden dus. Gelukkig is er aan deze eerlijke voorlichting inmiddels heel wat gedaan. och is er. ook onder jongeren. nog veel onkunde rondom seksualiteit. Het gaat dan ook over een gevoelig onderwerp. Dat voel je wel aan. Gevoeliger bijvoorbeeld dan het onderwerp 'voeding'.

Openheid

Hoe gevoelig het onderwerp ook is. het mag niet leiden tot vaagheid en geheimzinnigheid. Onwetendheid en verkeerde opvattingen over seksualiteit kunnen leiden tot problemen. Zo blijken er nog steeds jongeren te zijn. die zich afvragen of ze we) normaal zijn. Die geen raad weten met hun seksuele gevoelens, omdat ze niet of nauwelijks zijn voorgelicht. Misschien nog wel over de hoogst noodzakelijke 'technische' feiten, zonder dut seksualiteit een min of meer vanzelfsprekende plaats kreeg in de opvoeding. Wees blij als dat bij jou anders is. want veel ouders vinden het erg moeilijk om open over deze dingen te spreken. Nu is het ook niet zo eenvoudig. Daar komt bij dat veel ouders die er moeite mee hebben, zelf ook weer ouders hadden die het moeilijk vonden, enzovoort, enzovoort. Joch mug dit er niet toe leiden dat we seksualiteit maar gewoon doodzwijgen. Want het is er "gewoon". Het is zelfs een belangrijk aspekt van je leven. Daar mag en daar móet zelfs over worden gesproken. Niet schaamteloos. maar wel open. Niet platvloers en te pas en te onpas, maar het moet wel. Want in de wereld om je heen wordt er ook over gesproken. Vaak wel schaamteloos, plat-

vloers en le pas en te onpas. Je zou de indruk kunnen krijgen dat seksualiteit alleen maar heeft te maken met vuiligheid en zonde. Dat is niet waar! Hoe vreselijk de misstanden ook zijn. we hoeven ons spreken over seksualiteit niet op te laten gaan in waarschuwen zonder meer.

Gave van God

De Bijbel gaat het onderwerp seksualiteit beslist niet uit de weg. maar spreekt er gewoon over. Laat het (nog eens) rustig op je inwerken dat seksualiteit zijn oorsprong vindt in het paradijs. Hel paradijs van vóór de zondeval. Op de eerste bladzijde van de Bijbel lees je al dat God man en vrouw schiep. Eigenlijk staat er: annelijk en vrouwelijk schiep Hij hen. Dat wijst onder andere op de aantrekkingskracht tussen man en vrouw. Op het verlangen naar elkaar, ook het seksuele verlangen. Zo heeft de Heere het gewild. Het feit dat jij jongen of meisje, man of vrouw, bent is geen zonde. Het feit op zich dat jij verlangt naar de ander is geen zonde. Alles wat God geschapen heeft was immers goed. Zeer goed zelfs. Zo goed dat er een veilige plaats nodig was om deze gave van God te bewaren: el huwelijk, door God Zelf ingesteld. De intieme relatie tussen één man en één vrouw. Het huwelijk is dè plaats waar seksualiteit beleefd en zelfs genoten mag worden: eniet het leven niet de vrouw die gij liejhebl... (Pred. 9:9a)... Verblijd u vanwege de huisvrouw uwer jeugd... Laat u haar borsten te allen tijd dronken maken; dool steeds in haar liefde... (Spreuken 5:18. 19). Binnen het kader van het huwelijk, gekenmerkt door liefde en trouw, mag je het toppunt van seksualiteit beleven: ot één vlees worden. Dat is geestelijk, maar ook lichamelijk één worden. Zie je hoe open en positief de Bijbel hierover spreekt? Denk ook eens aan het boek Hooglied. In de eerste plaats heeft dit boek een diep geestelijke betekenis. maar hoe open gebruikt de Heere hier het beeld van de omgang tussen man en vrouw. Zo gaat de Bijbel om met seksualiteit. Zo mag jij omgaan met seksualiteit. Zo kan er ook. met Gods hulp. mee worden omgegaan. Houd dat duidelijk voor ogen. Ondanks alles wat de zonde heeft kapot gemaakt, ondanks alle mislukte huwelijken. zijn er ook echt goede huwelijken. Waar de seksuele omgang wordt gestempeld door de liefde. Waar seksualiteit (en dat is veel meer dan alleen geslachtsgemeenschap) een uiting is van de liefde. Omdat je niet alles met woorden kunt duidelijk maken.

Bederf van het beste

Seksualiteit zoals door God bedoeld, is een goede gave. maar... bederf van het beste is hel slechtste. Dat geldt ook hier. Wat een zonden en wat een leed rondom seksualiteit. Zonden: echtscheiding, overspel, hoererij, gore moppen, schunnige gebaren, vuile fantasieën, enzovoort. enzovoort. Maar ook. wat een leed: in de steek gelalen. aan de kant gezel na misbruikt te zijn. lol seksueel kontakt gedwongen, bezeerd, vernederd, emotioneel beschadigd, enzovoort, enzovoort. Daarover spreekt de Bijbel ook duidelijk: het overspel van David (en het leed van Bathséba). de hoereri j van Simson. de verkrachting van Tamar door haar broer Ammon. mannen die bij mannen liggen, één die zijns vaders huisvrouw heeft (1 Kor. 5). enzovoort. Over omgaan met seksualiteit gesproken. Seksualiteit op zich is een zegen, maar door er zondig mee om te gaan kan er een vloek uit voortkomen.

Schaduwen

Het is niet voor niets dat de Bijbel zo duidelijk over het bederf van deze goede gave spreekt. Hel 'kuis en ingetogen leven' (H.C.. zondag 41) is zowel in als buiten het huwelijk geen vanzelfsprekende zaak. Integendeel, ook jij bent geneigd tot alle kwaad. Daarom waarschuwt de Bijbel met alle ernst dat alle onkuisheid van God vervloekt is. Maak nu weer geen verkeerde toepassing. De Bijbel is niet tegen seksualiteit, maar wel tegen het misbruik ervan.

Gelukkig is de Heere zo goed dat Hij ook jou wil onderwijzen en brengen op het rechte spoor. Dat heb je nodig, want er zijn veel vragen en verzoekingen op dit gebied. Ik noem er enkele, waarvan de kans groot is dat jij er mee te maken hebt of mee te maken krijgt.

Zelfbevrediging

Zo n onderwerp waar je niet zo makkelijk over praat, maar waar je wel mee kunt zitten.

Het komt veel voor onder opgroeiende jongeren. Het gaat meestal samen met het bekijken van of hel fantaseren óver prikkelende dingen. Sommigen zijn er zo in verstrikt dat het hun hele leven beheerst. Over zelfbevrediging spreekt de Bijbel niet nadrukkelijk. Het is niet de zonde van Onan (Gen. 38) en het is ook iets anders dan een nachtelijke zaadlozing (Lev. 15:16). Tegenwoordig wordt het vrij algemeen gepresenteerd als een eenvoudige seksuele variant, waar je je verder niet druk om moet maken. Misschien vraagje: .Is hi'i nu wel of niet verkeerd.'" De betekenis van het woord zondigen is: oel missen. Dat zelfbevrediging niet beantwoordt aan het doel waartoe God seksualiteit heeft gegeven, is duidelijk. De meeste jongeren beleven het ook zo: .Zo kan God het niet bedoek! hebben... het geeft helemaal geen echte bevrediging. " Inderdaad, zelfbeheersing geeft meer bevrediging dan zeU'bevrediging. Ik wil daarmee het probleem niet bagatelliseren. Het seksueel verlangen kan van lijd tot tijd heel hevig zijn. Voorkomen is ook hier beter dan genezen: en gezonde levensstijl, zinvolle tijdsbesteding, goede lektuur. goede kontakten, enzovoort. Ten onrechte wordt soms de indruk gewekt dat het hierom een wel heel bijzondere, verschrikkelijke zonde gaat. Nu is iedere zonde verschrikkelijk, maar dat zijn bijvoorbeeld teveel eten en roken of roddelen ook. Ik zeg dit niet om goed te praten wat niet goed is. maar wel om de kramp, het gefixeerd zijn op juist tlil ene. te doorbreken. De ergste zonde is volgens een preek van Thomas Boston ongeloof. Laat de strijd daartegen centraal staan in je leven.

Grenzen in verkeringstijd

In verkeringstijd leer je elkaar steeds beter kennen. Het is een slecht teken als het lichamelijke daarbij centraal staat. Toch hóórt het er wel bij. Hoe zit dat nu als je 'vaste' verkering hebt en elkaar volledig vertrouwt? Mag dan alles? Veel jongeren hebben van-huis-uit gehoord dat ze niet te ver moeten gaan. maar tot hoe ver is 'niet te ver'? In ieder geval geen geslachtsgemeenschap. Daar is de Bijbel duidelijk in en lees je altijd de volgorde van huwelijk en daarna geslachtsgemeenschap. Denk aan de bekende teksten (onder andere Gen. 2:24) waar gesproken wordt over her verlaten van vader en moeder (een officieel moment, overeenkomend met onze trouwdag) en daarna het tot één vlees worden (dit ziet onder andere op de seksuele eenwording). Geslachtsgemeenschap hoort dus bij het huwelijk. Dat maakt ook

Paulus duidelijk. Het lichaam is niet voor de hoererij, zegt hij. Als ongchuwden zich niet kunnen beheersen, moeten zij trouwen (I Kor. 6:7:9). Geen geslachtsgemeenschap dus. maar hoe ver dan wel? De op dit punt wel vaker geciteerde Walter Trobisch zegt hierover: Her punt waarop her onmogelijk wordt op te houden, is meestal daar waar je elkaar begint te ontkleden. " Dat is in ieder geval bijbels. Iti Levicitus 20 is het zien van 'de schaamte' van de ander, een andere uitdrukking voor geslachtsgemeenschap. De ander ontkleden is de inleiding tot deze geslachtsgemeenschap. Het is belangrijk dat je in verkeringstijd samen over deze dingen praat. Spreek duidelijke grenzen af en houd jezelf en elkaar hieraan. Leid jezelf en de ander niet in verzoeking.

Probeer hierbij allerlei krampachtigheid te vermijden. Laat het positieve centraal staan: ik MAG teder zijn en ik MAG vc ra n twoo rdelij k h e i d d ragen. In plaats van: ik MOET me voortdurend krampachtig inhouden. Bewaar de geslachtsgemeenschap tot in het huwelijk, als een geschenk vooi elkaar. Geef dit alles een plaats in je gebed. Dat is niet raar en niet overdreven. Dat is hard nodig. Bid God om een gereinigd hart. Om de liefde van 1 Korinthe 13.

Verschil in beleving

Jongens en meisjes zijn verschillend. Daarmee zeg ik niets nieuws, maar dat de beleving van seksualiteit verschilt, is voor velen wel nieuw. Mannen zijn dikwijls sterker op hel seksuele gericht, terwijl het voor vrouwen vaak meer gaat om de beleving van intimiteit, warmte en veiligheid. In de praktijk blijkt dit verschil nogal eens tot spanning te leiden. Zeker als over dergelijke dingen niet wordt gepraat. Dal kan irritaties, teleurstellingen en ruzies geven. Het is daarom belangrijk om aandacht en respekt te hebben voor de verschillen bij elkaar. Het ligt zo gevoelig.

Het karakter, lichamelijke en psychische omstandigheden en gebeurtenissen uit het verleden (denk onder andere aan incest) kunnen de beleving beïnvloeden. Het kan een verdieping van het huwelijksgeluk zijn als met deze dingen rekening wordt gehouden. Het kan het h u we 1 ij ksgeluk oversch a d u we 11 als dit niet wordt gedaan. Zie je hoe belangrijk het is om hierover met elkaar te praten? In verkeringstijd al. Om zo rekening te leren houdt met eikaars beleving. Om elkaar te aksepteren en tegemoet te komen. Denk niet dat dit vanzelf allemaal wel goed komt als je getrouwd bent.

Te mooi?

Heb jij dat ook weieens als je iets leest over seksualiteit? Dat het allemaal zo mooi lijkt, terwijl de praktijk bij jou zo anders is. Misschien heb je helemaal geen verkering en verlang je daar erg naar. misschien ben je al veel te ver gegaan in verkeringstijd of heb je problemen rond zelfbevrediging of... nou noem maar op. Waar kun je al niet mee overhoop liggen? Toch is het juist daarom nodig elkaar steeds weer voor te houden hoe God het heeft bedoeld. Niet om je moedeloos te maken, maar juist om je op te scherpen. Heb je problemen op dit gebied, grote problemen misschien wel? Blijf er dan niet alleen mee rond lopen. Probeer een ander in vertrouwen te nemen. Een begripvol gesprek kan al zoveel opluchting geven. Ken bovenal de Heere in al je wegen. In AI. je wegen. Daar horen ook je vragen, problemen en verlangens ten aanzien van seksualiteit bij. Sommigen vinden het raar om voor die dingen te bidden, maar dat is het niet. Misschien ben je wel moedeloos of opstandig omdat je denkt dat al je bidden toch niet helpt. Verlies de moed toch niet! Overdenk het onvoorwaardelijke Woord van God: .Roep Mij aan in de dag der benauwdheid en Ik ZAL h uithelpen... (Ps. 50:15a). Dat zeg ik niet. dat zegt de Heere.

Puinhoop

„Houd maar op over bidden en bijbellezen... Als je eens wist hoe erg hei bij mij is... Wat ik allemaal heb uitgespookt op seksueel gebied... De Heere ziel me aankomen..." Zo ongeveer zei een jongen het tijdens een gesprek met hem. Misschien komt het bij jou ook wel boven als je kijkt naar bepaalde dingen in je leven: e Heere ziel me aankomen... Inderdaad, de Heere ziet je aankomen! Zoals de Heere Jezus de Samaritaanse vrouw (je weet wel. ze had vijf mannen gehad) zag aankomen. De Heere ziet je aankomen zoals de vader in de gelijkenis zijn verloren zoon zag aankomen: n als hij nog ver van hem was. zag hem zijn vader en werd met innerlijke ontferming bewogen: n toelopende viel hem om zijn hals en kuste hem. Zo is God. Niet omdat Hij de zonden door de vingers ziet. Je weet wel beter. Het is alleen omdat de Heere Jezus nooit geen zonde deed. Niet toen Hij 15. niet toen Hij 17. niet toen Hij 20 jaar was. Nooit! Toch werd Hij uitgescholden voor een vriend van hoeren en tollenaren. Uiteindelijk werd Hij naakt aan het kruis op Golgotha gespijkerd. Zie je Hém hangen, bloedend uit vele wonden'.' Zie je Hem hangen terwijl hel bloed uit Zijn doornagelde, uitgebreide handen drupt'.' Dat bloed reinigt van ALLE zonden. Zelfs al had je met veel boeleerders gehoereerd (Jer. 3:1)!

Verborgenheid

De apostel Paulus spreekt in Efeze 5 heel praktisch over de omgang tussen man en vrouw. Schijnbaar plotseling zegt hij dan: Deze verborgenheid is groot, maar ik zeg dit ziende op Christus en de Gemeente. Paulus stapt van het aardse zomaar over op het geestelijke. Die twee zaken moet je ook nooit los zien van elkaar. Daarom heeft schriftuurlijk spreken over seksualiteit altijd iets relativerends. Seksualiteit is uiteindelijk niet het enige en zeker niet hel ene nodige. Het zal je inmiddels duidelijk zijn dat ik dit niet zeg om seksualiteit maar 'onder de tafel te schuiven". Wel om je aan te sporen eerst het Koninkrijk van God te zoeken. Alleen als je de Heere Jezus kent als jouw getrouwe Zaligmaker, als die hemelse Bruidegom van Zijn zwarte bruid, kun je getroost verder. Getrouwd of ongetrouwd, in vreugde en verdriet, in moeite en strijd. Zalig zijn zij. die geroepen zijn tot het avondmaal van de bruiloft des Lams.

Kapelle (Zld.) H. van Groningen

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 17 januari 1992

Daniel | 32 Pagina's

Over omgaan met seksualiteit gesproken

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 17 januari 1992

Daniel | 32 Pagina's