Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Moet ik dan altijd de minste zijn?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Moet ik dan altijd de minste zijn?

9 minuten leestijd Arcering uitzetten

Bouwen met Lego! Dat blijft boeien, al ben je de tien al even gepasseerd. Je komt thuis uit school. Je mikt je jas op de kapstok. Je tas of rugzak krijgt een plaats in het hoekje hij de trap. Fijn.... nu even iets anders doen dan op school. Even ontspannen.... Je loopt de kamer binnen. Daar zie je Benno, een broertje t an acht jaar. op dc grond midden tussen de legostenen. Hij heeft een nieuw voorbeeld te pakken gekregen cn is druk bezig om een kompleet kasteel op te zetten. Maar het lukt hem niet goed om dc brug bij de poort klaar te krijgen.... De bouwmeester in je ontwaakt. , .Jöh, ga eens even opzij. Laat mij dat maar eens doen...." Het lukt! De legobouwerij heeft je te pakken. Je bouwt verder aan een muur. Maar je broertje protesteert: ..Je moet weggaan. Het is mijn kasteel. Ik was er mee bezig, . Blijf er af. Het zijn mijn stenen en niet die van jou..." Maar je gaat nog even door. Dat stuk muur heb je bijna gereed. Nu nog even die andere poort.... „Ga nou weg", jengelt je broertje. Je voelt dc boosheid in je opkomen. Dat vervélende ventje ook. Je doet wat voor hem en het is nog niet goed.... „Ga nou weg.... Ik wil het zelf doen...." Je wordt nog bozer en deelt een flinke lik uit. Huilend vlucht Benno de keuken in. Even later roept moeder je ter verantwoording. Je verdedigt je, want je wilde immers je broertje helpen. „Dat is goed", oordeelt moeder, „maar als je Benno geholpen hebt, moet je hem alleen laten spelen. Dat was jouw fout. Jij had dc minste moeten zijn." „Ja maar, ik mag toch ook wel even.... Benno behoeft toch niet zo vervelend te doen." En voor je er erg in hebt. gooi je het er uit: „Moet ik dan altijd de minste zijn? "

Zo dacht Lot ook

Die gedachte is heel begrijpelijk. Ze komt ook voor in het hart van een kind van God. dat de Heere uit het oog heeft verloren. Wat denk je van dc opstelling van Lol in Genesis 13:1-11? De Heere heeft Abram geroepen om Ur der Chaldeeën te verlaten. Die roeping heeft Abram aan Lot verteld. Dat heeft zijn hart geraakt. Lot mocht de keus doen voor de Heere en voor Zijn volk. Daarom trok hij met zijn oom mee naar Kanaaii. Op een gegeven moment hebben ze de omgeving van Bethel en Ai bereikt. Lot mag delen in de voorspoed, die de Heere aan Abraham heeft beloofd. Zijn bezit groeit ook! Abram is heel rijk geworden: in vee. in zilver, en in goud" (vers 2). Dat zegt dc Bijbel niet van zi jn neef. maar je leest wel: En Lot had ook schapen, en runderen, en ténten" (vers 6). Vooral dat woord tenten is veelzeggend. Llkc tent herbergt een gezin! Het personeel van Lot - het zal vooral om slaven zi jn gegaan - is talrijk! Lot is óók een herdersvorst van betekenis geworden.

Samen hebben Abram en zijn neef te veel vee voor de omgeving van Bethel. Lr is een tekort aan weidegronden en aan waterbronnen. Dat brengt telkens weer ruzie tussen de herders van Abram en Lot. Je hoort ze bezig tegen elkaar. De herders van Lot zeggen: ..Wij waren hier vanmorgen het eerst. Wij hebben leeht op dit gebied e: i op deze vv.Hcrpiitteii " Ma.II de hetders \.III Ahram l.ilen zieh nok gelden ..Jullie moeien ie moiul houden \Vi| /i|n tenslotte do ; knechten van Ahram llnis on/c leidei Lol mocht met hem mee /•< is hel Daarom hebben mllie i hier geen enkel recht "

Heb je de houding van de herders geproetd' Het pure eigenbelang staal voorop Hei gaal om het eigen ik. Ieder zorgt alleen voor zichzelf. We krijgen uit vers 8 niet de indruk, dal Lot zelf iets gedaan heeft om een eind ie maken aan dat dageli jkse getwist. Abram moet erover beginnen.... Lol is het eigenlijk met zijn herders eens. Hij vindt ook. dat het betreffende weidegebied hem toekomt. Hij hoeft toch niet altijd in de schaduw van Abram Ie blijven leven. Hij heeft tenslotte nu ook veel vee. Die beesten moeten ook te eten hebben. Dan hoefje toch voor Abram niet opzij Ie gaan. Je hoeft loch niet altijd de minste te zijnn!

Zo redeneert Lot. een man met genade! Hij is helemaal op het verkeerde pad. De hebzucht heelt hem in de greep. Als hij zijn voordeel maar binnen kan halen, zal het hem een zorg zijn waar Abram en zijn herders gras en water vinden voor hun kudden! Hij is ver van de Ileere vandaan. Hij laat zieh niet leiden door Gods Woord, maar alleen door zijn zondige begeerte.

Abram wilde de minste zijn

Abram ziet iets dat Lol helemaal ontgaat: ..Ook woonden toen de Kanaanictcn en Ferezieten in dat land" (vers 7). Wat moeten die heidenen wel denken van dc mensen, die de enige ware God verkondigen aan anderen en elke dag elkaar het leven zuur maken met hun getwist. Straks zullen deze heidenen met de Naam van God spotten, omdat Zijn kinderen zo met elkaar omgaan. Dat doet Abram zo'n pijn. Reken maar dat hij er alles aan heeft gedaan om de ruzies tot een eind le brengen. Als niets helpt, neemt hij Lot mee naar een plaats bij Bethel met een wijds uitzicht. Hij ziet aankomen, dat Lot cn hij straks in een groot konflikt zullen terechtkomen. Daarom doet hij aan zijn neef door hel gelóóf een voorstel. Hij zegt

innerlijk: ..Heere. Uw Naam mag niet gelasterd worden. Schenk mij Uw genade om mijzelf te verloochenen." Daarom doet hij een voorstel. Hij zegt: ..Lot. /.ó kan het niet langer. Zó mag het niet langer, want wij zijn mannenbroeders (vers 8). We zijn niet alleen familie van elkaar. We hebben ook beiden genade van de Heere ontvangen. Zo mógen wij niet met elkaar leven. We kunnen beter in vrede uit elkaar gaan dan tot oneer van de Heere met elkaar twisten." Dan laat Abram Lot het éérste kiezen tussen gaan naar links of naar rechts. Natuurlijk had het geoefende herdersoog van Abram het verschil tussen de gebieden gezien. Het schrale bergland rechts kon zich eenvoudig niet meten met de overvloed aan gras en water van de vlakte links....

Uiteraard had Abram als hoofd van de familie en als leider van de tocht het laatste woord. Hij had kunnen zeggen: ..Ik naar links, jij naar rechts.... en daarmee is het afgelopen!" Dat zegt hij niet. Hij verloochent zichzelf. Hij zegt eigenlijk: ..Ik kan en mag en* wil de minste zijn...." Daarom laat hij Lol hel éérste kiezen.... En die kiesl zonder een moment van aarzeling voor de streek aan zijn linkerhand. Die was zo vruchtbaar, dat het gebied leek op de hof van Eden (vers 10). Begrijp jij wat van het gedrag van Abram.' Je laat je loch niet de kans ontslippen om hel beste te pakken te krijgen?

En toch deed Abram dat.... Hij deed dal door het geloof.... Hij zag op de belofte die Gód hem gegeven had. Hij zag op de Heere Jezus. In Hem zouden alle volken worden gezegend. In Christus bezat Abram alles al. Heel Kanaan was van hem. al was het nog vol met Kanaiinieten (vers 1? ). Hij gelóófde in God. Hij hield Gods belofte voor vast en /.eker. Daarom kon hij Lot éérst laten kiezen. Dat deed hij zonder een spoortje krampachtigheid of bezorgdheid. Stel je eens voor. dat Lot gezegd zou hebben: ..Maar oom. hoe moet het dan met u als ik de linkerkant kies? " Dan had Abram door het aeloof sezesd: ..Voor mij /orgl de Heere!"

Lot was een kind van God. maar hij ging zijn eigen zondige weg. Hi j zei: .Ik behoef niet altijd de minste te zijn. Het is nu tijd dal ik eens voor mezelf ga zorgen." En hij koos voor een gebied, waarin de dienst des Heeren niet le vinden was. Toen hij eenmaal in Sodom was gaan wonen, gingen zijn ogen open. Hij kwelde elke dag zijn rechtvaardige ziel.... (2 Petr. 2:8). Maar zijn vrouw en zijn kinderen wilden niet weg. Ze hadden de wereld zo lief.... F.n Lol had de weelde van Sodom ook nog zo dikwijls in het oog. De touwen van zijn hebzucht waren zo dik.... Maar God de Heere wilde dat afgedwaalde kind Zélf redden uil het gericht, dat losbrak over die goddeloze stad. Daarom alleen werd Lot behouden.

Jezelf verloochenen

Hoe denk jij? Als Lot? Dal doen jij en ik van nature altijd. Wal zijn we erop uil om onszelf te handhaven. ..Je behoeft toch niet altijd dc minste te zijn...." Zo laten we zien en horen, dat wc (iod hebben verlaten. Nu willen we altijd ons eigen ik oppoetsen. Desnoods gaan wc keihard legen de ander aan. Als ik hel tenslotte maar heb.... Dal is onze zonde.... Onze zonde tegen Gód. Abram kon zeggen: ..Ik kan en ik wil en ik mag de minste zijn. Kies jij maar eerst. Lol." Dat was genade. Hij zag door hel geloof op de Heere Jezus. Die ook de genade van dc zelfverloochening heeft verdiend aan het kruis voor zondaren die zichzelf zoeken. Jezelf verloochenen. Hel goede voor dc ander zoeken. Dat vraag! de Heere van iedereen en ook van jou. Vind je dal een onmogelijk iets? Wil je dat eigenlijk niet? Kun je niet begrijpen hoe Abram zo kon doen? Dan mis ji j Abrams genade nog! Dan leef je nog zonder God. Die genade van Abram is nog te krijgen. Bedel er maar om bij de Heere. Vraag om oprechte bekering. Dan komt er zo'n hartelijk verlangen in je hart om voor de Heere te leven. Dan kun je niet meer uit de voelen mei je woorden van vroeger: ..Moet ik dan altijd de minste zijn? " Dan zegje in je gebed: ..Heere. ik bedoelde mezelf. Ik heb altijd de verkeerde woorden gebruikt. Leer mij vragen: wat wilt Gij dat ik doen zal? "

Vragen of je de minste mag zijn

De Heere werkt nog naar Zijn belofte (Ps. 22: i() in jonge mensen. Dat doet Hij onverdiend. onverwacht, ongedacht. Als God in je jonge leven komt. ga je zien dat je uit jezelf de minste niet kunt en wilt zijn. Je ziel. dat je zelf niet deugt. Wat krijg je dan een last van je karakterzonde, van je hoogmoed, van je zelfhandhaving, van je driftig en eigenmachtig optreden. Wat zie je dan de schuld van je leven tegenover God. Er komt een dag. dat je ziel. dat je een en al zonde bent. Wat krijg je dan de Heere nodig om tegen jezelf ie strijden en legen je zondige aard. Wat is het groot als er voor zo'n zondig iemand als jij licht valt op de Heere Jezus. Die gezegd heelï: .Zonder Mij kunt gij niets doen" (Joh. 15:5). Dal was hét geheim van hel optreden van Abram. Dan zie jij ook de mensen om je heen in een ander licht: e vader die je soms uit liefde zo stevig aan moet pakken je moeder die volgens jou zo veel van je eisi dat lastige broertje die zo jengelen kan die leraar die jou ook altijd hebben moet.... Dan ga je vragen aan dc Heere of jij de minste mag zijn. Dan zoek je de Heere voor je ouders, je broers en zussen, je vrienden, je leraren.... Zo wil de Heere ons de weg wijzen ook voor het leven van alle dag: .Alle dingen dan. die gij wilt. dal u de mensen zouden doen. doel gij hun ook alzo: ant dat is de wet en de profeten" (Matth. 7:12).

Ridderkerk/Slikkerveer ds. M. Golverdingen

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 28 februari 1992

Daniel | 32 Pagina's

Moet ik dan altijd de minste zijn?

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 28 februari 1992

Daniel | 32 Pagina's