Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Jodendom en islam

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Jodendom en islam

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Om de verhouding islam - jodendom te begrijpen, moeten we eerst enkele kernbegrippen uit de islam onder de loep nemen. De islam verdeelt de wereld in tweeën, de dar alislam (hel huis van de islam) en de dar al-harb (het huis van de oorlog). Tot de dar al-islam behoort dat deel van de wereld waar de islam overheerst, de moslims regeren en dc sjariah (de traditionele islamitische wetgeving) van kracht is. 'lot de dar al-harb behoren de landen die nog niet zijn veroverd, waaide islam niet wordt aanvaard cn dc moslims nog niet aan de macht zijn. Tussen de dar alislam en de dar al-harb bestaat een noodzakelijke toestand van oorlog. De staat van oorlog kan niet door een blijvende vrede worden opgeheven.

De moslims hebben de taak zorg te dragen voor de uitbreiding van het gebied waaide wetten van Allah uitgevoerd worden. Dit geschiedt door de jihad. Oorspronkelijk betekent dit woord 'strijd' of'poging'. Meestal wordt het gebruikt in militaire zin. Jihad wordt doorgaans vertaald met 'heilige oorlog'. De belangrijkste vorm van jihad is tegen de ongelovigen, die deel uitmaken van de dar al-harb.

Allahs wetten

Het belang van de uitbreiding van het gebied waar dc islam regeert, blijkt uit de islamitische jaartelling. Bij alle drie monotheïstische (één God) godsdiensten zegt de jaartelling iets wezenlijks over het karakter van die religie. Bij het jodendom begint de jaartelling bij de schepping. Bij de christenen begint zij bij de geboorte van Christus. Maaibij de islam begint de jaartelling bij Mohammeds intrede in Medina. De jaartelling begint niet als dc boodschap van Allah wordt geopenbaard ol' als mensen zich bekeren, maar als er een gebied ontstaat waar Allahs wetten kunnen worden uitgevoerd.

Dc islam begint bij de eerste politieke overwinning. Het einddoel ligt bij de wereldwijde aanvaarding van de wetten van Allah. Als dat doel onhaalbaar blijkt te zijn. mag het bereiken ervan tijdelijk worden uitgesteld. Maar het uiteindelijke doel van wereldwijde heerschappij blijft bestaan.

Het hierboven geschetste plan van jihad speelt natuurlijk voor moslimIundamentalisten een grotere rol dan voor gematigde moslims. De fundamentalisten (denk aan Algerije) voeren ook een jihad tegen westerse invloeden in de islamitische staten. Zij willen de moderne wetten en gewoonten uit hun samenlevingen wegzuiveren en een terugkeer naar de oorspronkelijke sjariah (de islamitische wetgevi ng).

Maar uiteraard neemt het een het ander niet weg. Talloze malen is de strijd tegen Israël een jihad genoemd. Er moet worden gestreden tegen een in het hart van dc dar al-islam gemaakte westerse samenleving die zich niet aan de wetten van Allah onderwerpt. Een bepaald gebied werd aan de dar al-islam onttrokken.

Dit is iets wat ingaat tegen de logische gang van de geschiedenis. Een grondgebied waarin de wetten van Allah werden uitgevoerd, mag niet terugkeren naar dc dar al-harb. Extra pijnlijk was dat Israël midden i n de dar al-islam werd geplaatst: de Joodse staat klieft de islamitische wereld - Azië en Noord-AlVika - in tweeën. De lage en miserabele staat van de Joden moest worden hersteld. De Joden zouden belemmerd moeten worden de orde van de wereld, zoals vastgelegd in de islam, te verstoren.

Slepend konflikt

De voorwaarden voor een langdurig en slepend konflikt waren dus aanwezig. Mohammed vocht tegen de Joden en versloeg hen. Maar nu heeft de geschiedenis een andere wending genomen en hebben de Joden de moslims verslagen. Het bovenstaande is ontleend aan het boek van Alfred Muller: Geheim offensief. Mijns inziens geeft deze bijdrage aan waar het ten diepste om gaat in de islam. Noodzakelijk om te betrekken bij onze meningsvorming, want het politiek-militaire konflikt vindt zijn wortels in de verschillende religieuze identiteit van beide volken.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 30 oktober 1992

Daniel | 32 Pagina's

Jodendom en islam

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 30 oktober 1992

Daniel | 32 Pagina's