Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Pasen tussen ja en nee

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Pasen tussen ja en nee

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

„Hij is opgestaan." Dat is, kort gezegd, Pasen. Maar het is daarbij wel nodig om nauwkeurig aan te geven wie er bedoeld wordt met 'Hij'. Wij kennen Jezus' woord, dat Hij sprak inzake de overleden jongen te Naïn: „Jongeling, Ik zeg u, sta op!" Maar dat was geen Pasen. En bij Lazarus' graf, riep Jezus met grote stem: „Lazarus, kom uit", en de gestorvene kwam uit. Maar ook toen was het geen Pasen. Pasen is niet, dat er iemand van de doden is opgestaan, want dat is meer gebeurd. Maar Pasen is, dat Jezus, Die gekruisigd was, is opgestaan uit de doden. De Heilige Geest legt nadrukkelijk de verbinding met het kruis, met Golgotha. Hij, Die hing aan het vloekhout der schande, de Middelaar Gods en der mensen, Hij is opgestaan. Door het graf' heeft Hij aan al de eisen van Gods gerechtigheid voldaan en de dood overwonnen. Treffend is het woord van de engel tot de vrouwen op paasmorgen: „Zijt niet verbaasd; gij zoekt Jezus de Na/.arener, Die gekruisigd was; Hij is opgestaan; Hij is hier niet; ziet de plaats, waar zij Hem gelegd hadden."

Hij is hier niet. Hij was hier wel. ja Hij moest hier zijn om alle gerechtigheid te volbrengen. Denk eens in. dat Hij daar nog wel geweest zou zijn! Dan was alles tevergeefs geweest. Maar vanwege het lege graf mag Paulus in geloof uitroepen: „Dood. waar is uw prikkel? Hel, waar is uw overwinning? " Vanuit de overwinning van de Vorst des levens zal het woord vervuld zijn: , .Ik leef en gij zult leven". De ure komt en is nu. wanneer de doden zullen horen dc stem van dc Zoon van God. en die ze gehoord hebben zullen leven. Er is leven, nieuw leven in een dode zondaarswereld. Jezus,

Die gekruisigd was. Hij is opgestaan. Lazarus stond op om later weer te sterven, maar de Heere Jezus stond eens en voorgoed op tot het leven. Hij had de dood overwonnen.

Pasen, wat zie je ervan?

Heerlijk en rijk heeft de Zoon van God getriomfeerd. De Heilige Schrift meldt het ons met nadruk: dood en graf. duivel en hel zijn voor Hem overwonnen vijanden. Hij heeft de overheden en de machten uitgetogen. Hij heeft satan met al zijn boze geesten van hun macht ontdaan; Hij heeft die machten in het openbaar ten toon gesteld, tc schande gemaakt; Hij heeft door het kruis over hen

getriomfeerd (zie Kol. 2:15). Maar zo dikwijls dringt de vraag zich op: at zie jc ervan? Getuigt de werkelijkheid niet van het tegendeel? Waar is de heerlijkheid en dc kracht van de opstanding, als we hier op aarde rondom ons zien? Heeft ook een kleine plaats geen kerkhof.' Worden niet dagelijks graven gedolven?

Hoe dikwijls roken - verscholen tussen het groen - helaas niet de schoorstenen van de krcmatoria? Hoeveel slagvelden zijn er na de tweede wereldoorlog al weer geweest, ondanks de roep: nooit meer!?

En dan: heeft de moderne mens zich niet losgemaakt van de ernst van de dood? De dood hoort er nu eenmaal bij, daar is niets aan te doen, dat zul je moeten accepteren. Kies in ieder geval voor een goede dood. een euthanasie.

En een geruchtmakende poster legde de mens niet eens de vraag meer voor of er leven is na de dood, maar of cr koffie is na de dood. Pasen: de overwinning van Christus! Een uitroepteken, kan dat wel?

Wat zie je ervan?

Pasen en Johannes op Patmos

Wat zag Johannes indertijd van de heerlijkheid van Pasen? Was hij als prediker van het leven niet op dood spoor gezet? Zeker, cr waren gemeenten, kleine gemeenten in de verstrooiing, maar daar stonden tegenover een machtige overste der wereld en een vloedstroom van zonde.

Zullen de poorten van dc hel dan toch dc gemeente van Christus overweldigen? Gaat de rijkdom van Pasen dan toch onder in de macht van de dood? Maar daar doet God wat. Hij trekt de blik van Zijn dienstknecht omhoog. 't Is alsof God zegt:

„Kom Johannes. hef uw hoofd eens op en laat Ik u eens bemoedigen. Heeft de Zoon van de Vader niet dc belofte meegekregen: Als Zijn ziel zich tot een schuldoffer gesteld zal hebben, zo zal Hij zaad zien!? " Dat wil zeggen, dat Hij nakomelingen zal hebben, ja een deel van velen.

Welnu, de vervulling van dat woord mag Johannes zien in het einde der eeuwen. Bij de vraag wat er te zien is van de heerlijkheid en rijkdom van Pasen, schouwt hij. verlicht door de Heilige Geest, tot voor dc troon van God. En wat ziet hij daar? „Na dezen zag ik. en ziet. een grote schare, die niemand tellen kan uit alle natie en geslachten en volken en talen, staande voor de troon en voor het Lam..." (Openb. 7:9).

Genadigden voor wie het gold: „En u heeft Hij mede levend gemaakt, daar gij dood waart door de misdaden en de zonden". Een schare, nee. een grote schare, door niemand te tellen, behalve door God. want de Heere kent degenen, die dc Zijnen zijn. Een grote schare! Dal is de eer van de koning, daar openbaart zich tenslotte en ten volle de heerlijkheid van Jezus. Die gekruisigd was en Die opgestaan is uil de doden. Een grote schare! Wat blijkt daaruit de grootheid van Gods genade. God wil er kennelijk talloos velen zalig maken.

Nee. nu mag je niet zeggen: „Zie je wel. 't valt nog wel mee: ik hoef me eigenlijk geen zorgen te maken". Dat er velen zalig worden, zegt nog niets over een persoonlijke zaligheid. De Heere Jezus sprak immers ook van een klein kuddekc. een enge poort, een smalle weg. En we denken aan de

bekende vraag die iemand aan Jezus stelde: „Heere, zijn er ook weinigen die zalig worden? " Toen heelt dc Heere niet gezegd: „Ja. zo weinig dat u er niet op moet rekenen erbij tc zullen horen". Hij heeft ook niet gezegd: „Nee, zo veel, u kunt gerust zijn".

Maar Hij sprak allen aan die Hem hoorden en zei: „Strijdt om in te gaan door de enge poort".

Een persoonlijke spits

Een grote schare. Hier vloeit de bron van zaligheid, hier blijkt de grootheid van Gods genade, hier openbaart zich de kracht van Jezus' dood cn opstanding. En te meer als blijkt, dat die schare van gezaligden afkomstig is uit alle natie, geslachten, volken en talen. Wat reikt het welbehagen van de Vader dan ver. ja tot aan de einden der aarde. En wat doen de doorboorde handen van de opgestane Paasvorst hun werk over het rond der aarde. Nu is er geen volk te slecht, nu is cr geen geslacht te goddeloos of de Koning der koningen, de Zaligmaker der wereld wil er Zijn voetstappen zetten.

Na Zijn opstanding uit de doden heeft Hij immers gezegd dat in Zijn Naam gepredikt worden bekering en vergeving der zonden alle volken. onder

We lichten er ccn woord uit: uit alle geslacht. Ken je ze in jouw geslacht, die gestorven zijn in de hope des eeuwigen levens? Een opa en een oma of allebei, een vader, een moeder of anderen. De kracht van Hem, Die het graf achter Zich liet, kwam in hun leven openbaar? Dan liggen er gebeden voor je aan de troon van Gods genade. Leg je hier je vinger bij om te vragen of de Heere dc lijn van Zijn genade wil doortrekken, ook in jouw leven? Genade is geen erfgoed, maar God werkt in de lijn van de geslachten, in het spoor van dc doopboeken van de kerk.

En als je niet weet dat er vanuit jouw geslacht ook behoren tot die grote schare, is het dan geen reden om tc vragen of de Heere bij jou wil beginnen? Nee, van onze kant zijn er geen rechten, aan Gods kant geen verplichtingen. Maar vanuit het open graf klinkt het Evangelie der zaligheid. De Heilige Geest werkt ook vandaag in deze onredderdc wereld. Hij opent het hart dat gesloten is; Hij vermurwt dat hard is; Hij maakt levend dat dood is.

Het geloof van Gods heiligen wordt gevoed uil de bron van dc gerechtigheid van Christus. En een ieder, die leeft en in Hem gelooft, zal niet sterven in der eeuwigheid. In een gesloten wereld geeft het geopende graf in de hof van Jozef van Arimathea perspekticf. Want dat graf is voor Jezus nooit meer gedicht. Hij heeft immers overwonnen?

Buiten de Levensvorst blijft de dood. Daarom, bij Hem moet je zijn, voor het eerst en steeds weer opnieuw. Hij leeft!

Tenslotte

Jaren geleden kwam er een boekje op de markt onder de titel: 'Leven in een paasloze wereld". Pasen, wat zie je ervan?

Eveneens jaren geleden moest één van onze predikanten (al lang overleden) een Goede Vrijdag-preek houden in een konsulent-gemeentc. Op de sterfdag van z'n Koning begroette hij de kerkeraadsleden in de konsistorie met het paaswoord: „Broeders, Hij leeft hoor!"

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 16 april 1993

Daniel | 32 Pagina's

Pasen tussen ja en nee

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 16 april 1993

Daniel | 32 Pagina's