Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Ben je wel eens echt blij?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Ben je wel eens echt blij?

Verblijd u, o jongeling in uw jeugd

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Zo op de huisbezoeken vragen we wel eens aan jullie leeftijdgenoten: „Zou je nu geen zin hebben om de Heere te dienen en te vrezen? Hij is het toch zo waard! Zijn dienst valt nooit tegen en geeft je ware blijdschap. De wereld heeft je ech niets te bieden! Alles wat de wereld je biedt, is net als een zeepbel: het spat zó uit elkaar. Je hebt het en je hebt het niet." En weet je wat dan wel eens heel eerlijk als antwoord wordt gegeven? „Nee, de Heere dienen lijkt me zo vreselijk saai, zo somber. Het lijkt me zo'n domperachtig leven. Je kunt dan noo eens genieten, blij zijn, gezellig lachen. Wanneer ik naar God kinderen kijk, zie ik ook zo weinig blijdschap. Ze kijken vaak z moedeloos. Nee, voor mij hoeft het eigenlijk niet."

Snap jij in dit licht gezien de woorden van Salomo? Hi j zegt toch: .Verblijd u. o jongeling in uw jeugd" (Prcd. 11:9). 't Is net of hij als het ware op een afstand naar jullie leven staat te kijken. Hij kan zich goed inleven wat er in jullie hart omgaat. Hij weet dat je graag in een vrolijk gezelschap bent en het fijn vindt hartelijk te kunnen lachen. En... verbiedt de wijze Salomo dan met strenge woorden jullie levenswijze?

Zo van: ..Denk erom. dat je nóóit meer lacht en denk erom. dat....""? Nee. dat zegt hij niet! Hij roept jullie op om jc tc verblijden in al het goede, dat de Heere geeft: jc te verblijden in Zijn zegeningen. Op grond van de Bijbel mogen we dan ook zeggen: wat is jong-zijn mooi! 'kWeet het: velen van jullie kijken graag vooruit naar 'later'. ..Later zal ik dit of.... als ik eenmaal getrouwd ben.... of afgestudeerd ben. dan ga ik...." Salomo wijst echter een andere weg. ..Leef nu toch eens bij de dag. Is het voor vandaag geen wonder dat de Heere je gezondheid geeft? Is het geen wonder, dat je kunt ademen, kijken, lopen en rennen? Is het geen vreugde om in een I gezin te mogen leven. 1 vrienden te bezitten en het [ vermogen te hebben om te kunnen studeren? Wanneer je i al deze dingen hebt en kunt. mag je er echt blij om zijn!

Maar...

Salomo gaat echter verder en zegt: vergeet niet. dat God om al deze dingen je zal doen komen voor het gericht. Wat hij hiermee bedoelt? „Leef er toch alstublieft niet zo maar op los. Kun je voor alles dat je doet, meemaakt en dat je blijdschap geelt ook oprecht de Heere danken? Zoek je geen blijdschap, vrolijkheid je t it s o waarvoor je jc moet schamen voor dc Heere? Echte vreugde is die vreugde waarin je de Heere kunt laten delen: die je - met eerbied gezegd - niet achter Zijn rug om hoeft te zoeken! 't Is goed om daar eens over na tc denken in ons leven. Kunnen ji j en ik alle vreugde met dc Heere delen?

Kunnen wij Hem ervoor danken? Durven jij en ik alles aan de Heere te vertellen? Of... moeten wc vergeving vragen voor onze vreugde en blijdschap, omdat het eigenlijk niet meer is dan dwaze lol, schik cn goedkope pret?

Echte blijdschap... vrolijk zijn!

Jullie kennen vast en zeker de gelijkenis van de rijke man. Wc lezen dat hij alle dagen vrolijk en prachtig leefde. Dat was nu zijn grote zonde! ..Zie je wel", hoor ik je zeggen; „vrolijkheid is dus slecht, zondig!" En toch is dat niet waar: alleen zocht deze man zijn vrolijkheid niet en nooit in God.

Echte, goede en bijbelse blijdschap en vrolijkheid zie jc in de gelijkenis van dc verloren zoon. Wat zegt daar de vader? „Laat ons eten en vrolijk zijn. want deze mijn zoon was dood cn is weder levend geworden en hij was

verloren en is gevonden." En I even verder staat: ..En zij begonnen vrolijk te zijn."

Dat is pas echte blijdschap wanneer je een kind van God mag worden door wedergeboorte en bekering. O zeker, als de Heere jou aan je zonden ontdekt, dan gaat in het begin van dat leven alle blijdschap weg. Je voelt dan je zonden: je buigt je neer voor de Heere en nee. je hebt geen vreugde meer in al die dingen die je 'vroeger' zo fijn vond. Wanneer je dan weer echt blij kunt zijn? Als je met je hart mag geloven, dat de Heere nog met jou te doen wil hebben: als je mag weten, dat de Heere je zonden nog kan en wil vergeven. Mag ik het je eerlijk vragen: ken jij heel persoonlijk iets van deze blijdschap, die alle schik en zogenaamde blijdschap van de wereld overtreft? We mogen elkaar dat zo van harte gunnen. Wie de Heere mag vrezen, dient Hem met blijdschap. Wat een blijdschap kan er dan zijn als je in de kerk Zijn stem mag horen: wanneer jc in jc Bijbeltje zit te lezen of wanneer je je hart voor de Heere mag uitstorten in het gebed en je ervaart: ..De Heere hoort mijn stem".

Maar Hem dienen met blijdschap heeft ook alles te maken met het gewone leven van alle dag. Het hebben van een goede vriend of vriendin, het vinden van een fijne werkkring, het genieten van de natuur en het ontwikkelen van talenten die de Heere gaf.... wat wordt alles toch veel mooier als het beleefd wordt 'in de Heere'. De Heere leert je al Zijn zegeningen te ontvangen als... onverdiend.

Daarom worden ze ook zo'n groot wonder in je leven! Nee. buiten de Heere is het leven werkelijk somber en saai: daar is de zonde en de dood. Wie Hem mag dienen, kent ware blijdschap.

Ja", hoor ik je weer zeggen. ..maar kinderen Gods kunnen zo moedeloos kijken. Hoe zit dat dan? " Weet je hoe dat komt? Ze zijn vaak inderdaad verdrietig, omdat ze nog zoveel zonden doen en de Heere zo veel kunnen vergeten. Toch... zelfs in die smart ligt er een verlangen naar de Heere. want Gods kinderen weten uit ervaring wat die ware blijdschap is. En je hoort het ze zeggen: het leven met de Heere is toch het rijkste leven. Hier al. op deze wereld, maar ook straks bij het sterven. Niet zo lang geleden stond ik aan een geopend graf van een godvrezende vrouw. Wat klonk dat indrukwekkend over dat stille kerkhof heen toen we zongen:

„Maar 'f vrome volk in U verheugd zal huppelen van zielevreugd daar zij hun wens verkrijgen. Hun blijdschap zal dan onbepaald, door t licht dat van Zijn aanzicht straalt ten hoogste toppunt stijgen.

Die ware blijdschap is nog tc krijgen. Om niet! Je mag er nog steeds om vragen. In de Bijbel staat dat het voor de Heere een blijdschap en vrolijkheid is om goed te doen aan slechte mensen! In de hemel is er blijdschap wanneer er een jongen of meisje dóór God tót God wordt bekeerd. Is er al blijdschap geweest over jou?

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 17 september 1993

Daniel | 32 Pagina's

Ben je wel eens echt blij?

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 17 september 1993

Daniel | 32 Pagina's