Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Kerstfeest 1993

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Kerstfeest 1993

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

....omdat voor henlieden geen plaats was in de herberg. (Lukas 2:7)

Opnieuw mogen we stilstaan bij dat wonder aller wonderen. Hij. de eeuwige Zoon des Vaders werd neergelegd in een kribbe. Hij heeft ons vlees aangenomen, om de straf der zonde te dragen en verzoening teweeg te brengen voor een verkoren, maar verloren zondaar. Hij. Die in de hemel omringd was door miljoenen engelen die Hem goddelijke eer bewezen, is mens geworden. Een stal was Zijn geboortekamer en de heuvel van Golgotha zal straks Zijn sterfkamer zijn. Hij was de Koning van hemel en aarde, terwijl Hij opgroeide als de zoon van een timmerman. Ja. Hij was veracht, de onwaardigste onder de mensen. Dc profeet Jesaja zegt: „Hij had geen gedaante noch heerlijkheid en Hij had geen gestalte dat wij Hem zouden begeerd hebben. Hij was een Man van smarten en verzocht in krankheid." Als de Heere voor deze zaken ons een oog geeft, roepen we in verwondering uit: „Wie is toch Deze. Die Zich zo diep wilde vernederen".

Wonder van ontfermende liefde en grondeloze barmhartigheid! Zó lief heeft God de wereld gehad dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegéven heeft. Hij Die rijk was. is arm geworden, om arme en ellendige zondaren rijk te maken.

Kerstfeest predikt niet alleen de armoede van dc Heere Jezus, maar ook de diepe armoede van de mens. Van nature hebben wij daar geen erg in. Het beeld van de mens vinden we in Openbaring 3:17 „Want gij zegt: k ben rijk en verrijkt geworden, en heb geensdings gebrek; en gij weet niet, dat gij zijt ellendig en arm en jammerlijk en blind en naakt". Als de Heere ons de ogen opent, gaan we zien hoe arm we zijn. Slaven zijn we geworden van satan. De kennis van God en onszelf zijn we kwijt, alle gerechtigheid en heiligheid om voor God te kunnen bestaan, zijn wc verloren. Nameloos arm zijn we geworden. En het einde is dc dood. Smeek toch om dat ontdekkende licht, dat je mag zien. hoe arm je bent. We zijn schuldig omdat we de band met de God des levens hebben doorgesneden. Wij hebben Gods toorn verdiend.

Maar nu verkondigt het kerstfeest ook de rijkdom, die er ligt in Christus Jezus. Voor een ontdekt volk wordt Kerstfeest zo'n onbegrijpelijk wonder. Zijn er misschien van die ellendigen en armen, die niets bezitten dan een hemelhoge schuld? Die moeten zeggen: Heere, het is rechtvaardig, dat U mij om mijn zonden voor eeuwig moet verstoten, want ik heb gedaan wat kwaad is in Uw oog, en daarom ben ik Uw gramschap dubbel waardig. O, hoor het Kerstevangelie: „Hij is arm geworden daar Hij rijk was. opdat armen rijk zouden worden in Hem. Hij, Die in de gestaltenis Gods was. heeft Zichzelven vernietigd, de gestaltenis eens dienstknechts aangenomen hebbende en is de mensen gelijk geworden". En welk een strijd heeft Hij moeten strijden. Een strijd waarbij Hem de verzenen vermorzeld werden. Aan Gods gerechtigheid moest Hij volkomen genoeg doen. Sion kan alleen door recht verlost worden. Maar, komende in de wereld heeft Hij vrede verkondigd. Door en in Hem is de weg des vredes geopend. Daarvan zongen de engelen in Efratha's velden. En Gods kerk mag er weieens van stamelen, wanneer ze mag blikken in de kribbe van Bcthlchem. Paulus roept ervan uit: „Gode zij dank voor deze onuitsprekelijke gave". Nee, de wereld kan geen kerstfeest vieren, ook de godsdienstige wereld niet. Zc menen immers geen genadegaven en verlossing nodig te hebben. Ook nü nog geldt het woord: „Hij is gekomen tot het Zijne, maar de Zijnen hebben Hem niet aangenomen". Er was voor Hem geen plaats in de herberg, geen plaats in de synagoge van Nazareth en in Israëls tempel.

Van nature is er zelfs bij ons, in ons huis, in onze openbare gelegenheden, ja zelfs tot in de kerken geen plaats voor déze Zaligmaker. Eeuwig wonder dat Hij niet is teruggekeerd. Dat Hij doorgaat en Zelf plaats maakt: „Ik moet heden in Uw huis blijven". Hij komt en Hij werkt zelfs daar. waar Hij niet welkom is en uitgebannen wordt. Hij maakt vijanden tot vrienden, onwilligen maakt Hij gewillig. Dan gaan ze ook Zijn voetstappen drukken. In deze wereld is ten diepste ook geen plaats voor de Zijnen. Waar men ieder duldt, duldt men hen niet. Maar al zijn ze dan bij de wereld veracht, al zijn en blijven ze in zichzelf een ellendig en arm volk: ze zijn rijk! Ze leren roemen in de vrije genade Gods. Die eeuwig Hem bewoog. Dan wordt het echt kerstfeest in het hart. Want kerstfeest is ten diepste Christusfeest. De Heere geve ons zulke gezegende feestdagen!

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 24 december 1993

Daniel | 34 Pagina's

Kerstfeest 1993

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 24 december 1993

Daniel | 34 Pagina's