Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Na de (belijdenis)-catechisatie ...

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Na de (belijdenis)-catechisatie ...

9 minuten leestijd Arcering uitzetten

Vanaf ongeveer je twaalfde jaar lieb je ieder winterseizoen de catechisatie bezocht. Uiteindelijk kwam er een moment dat je, na overleg met je ouders, en misschien na een gesprek met je predikant of een van de ouderlingen, besloot om naar de 'belijdeniscatechisatie' te gaan. om je te gaan voorbereiden op het doen van openbare belijdenis des geloofs.

Dat laatste zeg ik eigenlijk niet helemaal goed. Daarom staat in het kopje boven dit artikel het woord 'belijdenis' ook tussen haakjes. De voorbereiding voor het doen van belijdenis begint immers niet pas als je naar de belijdenis-catechisatie gaal. Je wordt toch ook niet alleen in het vijfde jaar van de havo voor het examen opgeleid? De eerste vier jaren dienen daar ook voor. En zo is hel ook met de voorbereiding op hel doen van openbare belijdenis. Hel jaar van de 'belijdenis-catechisatie' zou ik dan ook liever hel afsluitende jaar van de gehele catechisatie-periode, inkliisiefde godsdienstige opvoeding in het gezin, willen noemen. En inderdaad, je sluit nu een periode af. Je benI volwassen geworden, en door je ja-woord in het midden van de gemeente 'mondig' lid van de gemeente.

Verdere toerusting

Maar dat betekent ook... niet meer elke week naar catechisatie.

En toch... jc hebt helemaal niet het gevoel nu lang genoeg geweest te zijn. en het daarom 'nou wel te weten'. Integendeel, vooral toen jc wat ouder werd. vond je het fijn om elke week naar catechisatie te gaan, en met name dc belijdenis-catechisatie mis je.

Dat is begrijpelijk, maar toch niet nodig. Want er zijn mogelijkheden te over om, individueel en in groepsverband, ook vérder toegerust tc worden tot de taak die jc door het doen van belijdenis des geloofs op je hebt genomen.

Ik denk in dit verband aan dc Cursus Godsdienstonderwijs (C.G.O.), het bezoeken van een plus-21 vereniging, het volgen van de bijbellezingen of dc lidmatencatechisatic. Met nadruk wil ik ook aandacht vragen voor de plus-16 vereniging. Helaas haken veel 'oudere' jongeren af. Terwijl zij juist zo nodig zijn.

Enerzijds ben jc er bezig niet het onderzoek van Gods Woord dat voor jezelf zo belangri jk is, anderzijds kun je als belijdend lid zo veel betekenen voor jongeren van 16. 17 jaar!

Kortom, er zijn mogelijkheden te over om je blijvend bezig te houden met de bezinning op en de uitvoering van datgene wat bi j de openbare geloofsbelijdenis uitgesproken werd. cn wat onze Nederlandse Geloofsbelijdenis in artikel 28 zo kernachtig onder woorden brengt: 'onderhoudende de enigheid der Kerk; zich onderwerpende aan haar onderwijzing en tucht, de hals buigende onder het juk van Jezus Christus, en dienende de opbouwing der broederen, naar de gaven, die hun God verleend heeft, als onderlinge lidmaten eens zelfden Hchaams'.

Het gaat er immers om dat ons leven, juist als we lidmaten van de gemeente mogen zijn. Gode toegewi jd is. Vooral dit laatste zou ik in dit artikel willen benadrukken.

Een Gode toegewijd leven

Dat ons leven alleen door genade zo aan dc Heere toegewijd kan zijn. is duidelijk uit dc gehele Heilige Schrift, cn hel is ook voor ons allen nodig dat we dit op dc school van de Heilige Geest bij bevinding leren. Want immers, van nature is het zó, dat ons eigen hart, zoals het door de zonde geworden is, van de dienst des Hccrcn niets wil weten. Een leven aan de Heere toegewijd, ligt ver bui ten het gebied van onze natuurlijke begeerten. Wat God in Christus aan genadeschatten kan en wil schenken, heeft geen aantrekkingskracht op ons goddeloze hart. Dat verandert ook niet door het doen van belijdenis op zich. We willen ons wijden aan van alles en nog wat. maar niet aan de Heere en Zijn zaak. Wat een toewijding is cr om een plaatsje onder de zon hier op aarde le verwerven, cn wat ccn inspanning om zoveel mogelijk van het goede van deze aarde naar ons toe tc trekken en te genieten.

Wat moest ons in het licht daarvan de vermaning van dc apostel ter harte gaan: Hebt de wereld niet lief, noc h heigeen in de wereld is; zo iemand de wereld liefheeft, de liefde des Vaders is niel in hem. En de wereld gaat voorbij. en haar begeerlijkheid; maar die de wil van God doet. blijft in der eeuwigheid.' (1 Johannes 2 : 15 cn 17). We kennen dc woorden van de Heere Jezus over de boom, waaraan wel alle zorg besteed wordt, maar die toch geen goede vruchten voortbrengt. Of Zi jn woorden over dc ranken. die geen vruchten dragen cn die daarom afgehouwen worden en met vuur worden verbrand.

We zijn dan wel in de kerk. maar niet van de kerk. zegt artikel 29 van de Nederlandse Geloofsbelijdenis. De band van het oprechte geloof in Christus ontbreekt. We kunnen dan wel kerkelijk meeleven. terwijl toch de vruchten van waarachtige bekering ontbreken.

Dat is vreselijk, cn daarin openbaart zich ccn grote nood, die tegelijk schuld is voor God. Hoe zal cr uitkomst zijn uit deze nood?

Onze Heidelberger wijst ons daarin de weg, als zij zegt dat het de Heilige Geest behaagt om het ware geloof in onze harten tc werken door de verkondiging van het heilig Evangelie en het te sterken door het gebruik van de sakramenten.

Het is wel het eerst-nodige cn het éne nodige dat wij daarmee heilige ernst maken voor Gods aangezicht.

Wanneer dc Heilige Geest ons door middel van het gepredikte Woord ontdekt aan onze zonde en schuld, en diezelfde Geest door het Woord het geloof in dc Heere Jezus in onze harten werkt, zodat we alles in deze Zaligmaker leren zoeken cn vinden, dan eerst kan er sprake zijn van een leven dat in beginsel aan dc Hccrc en Zijn dienst gewijd is. Wc leren dan persoonlijk het Woord kennen als ccn kracht Gods tot zaligheid.

Eerst als ons leven dus door genade aan de Hccrc toegewijd mag zi jn. dan beantwoordt het aan z'n doel. Dan zullen we weten van strijd en aanvechting, maar ook van ware vrede en blijdschap in de Hccrc.

Niet zo gemakkelijk 'nee' zeggen

Als we de kracht van het Woord persoonlijk mogen kennen, zullen wc ook niet zo gemakkelijk nee kunnen zeggen als er een beroep op ons gedaan wordt om onze krachten te geven aan ccn of andere taak in de gemeente,

Het is bijvoorbeeld niet eenvoudig om voor het jeugdwerk

voldoende krachten ic vinden, die in staat geacht mogen worden om daaraan leiding te geven. Allerlei verontschuldigingen worden dan opgesomd. Het eind i.s: wc doen het maar niet. U kunt beter een ander eens vragen.

Ditzelfde geldl ook voor alle andere arbeid, zoals voor zending en evangelisatie.

Wanneer geleefd werd in het besef dat ons leven de Heere en Zijn dienst toebehoort, dan zouden we niet zoveel moeite hebben om de gemeente 'warm' te krijgen voor wat de Koning van de Kerk van ons vraagt.

Verstaan wc het nog. of reeds, dat lauwheid de Heere een gruwel is?

En nu zegje misschien: hoe zal ik me voor dit werk in de gemeente kunnen geven als ikzelf niet door genade het leven met de Heere ken? Als dit echt de nood. dc schuld van je leven is, dan is cr hoop. Dan zul je er mee in de knel komen. Het zal je uitdrijven tot de Heere om eerst zelf door Hem geleerd te worden. En wie Hem zo nederig valt (c voet. die zal van Hem Zijn wegen leren. Naar de gaven ons geschonken mogen en moeten we de Heere in Zijn Koninkri jk dienen.

Je zegt misschien: wat hélpt het, dat woord, die daad van mij?

Maar dat is niet dc eerste vraag. Het gaat om wat de Heere van óns vraagt! Door een persoonlijk getuigenis, gepaard met een levenswandel die daarmee in overeenstemming is, kan de Heere wonderlijk werken. En het li jdt geen twijfel dat één van dc oorzaken dat er van de gemeente zo weinig werfkracht uitgaat, te wijten is aan gebrek aan Code-toegewijd leven.

Ingezonkenheid en lauwheid

Ook bij degenen die de Heere vrezen kunnen er zoveel oorzaken zijn. die maken dat dc ingezonkenheid cn lauwheid overheerst.

De wereld legt nog zoveel beslag op hart en leven. Er is geen toenemen in dc kennis en dc genade van de Heere Jezus Christus, maar juis) een verachteren in de genade.

Het leven wordt niet geschikt en gericht, zoals de catechismus dat zegl. tot Gods eer en om de naaste voor Christus te winnen, maar er is een schipperen en plooien om de weg van de minste weerstand tc kiezen. Al te weinig wordt cr naar hel Woord geluisterd cn onder hel Woord gebogen. Zo kan het leven des geloofs niet bloeien, maar het kwijnt en is onder de as bedolven. En als dan de Heere de krachtige werking van Zi jn Geest inhoudt, moeien we de oorzaak niet bij dc Heere zoeken, maar bij onszelf.

Geen prestatie van ons

Nu zouden wc ons echter wel erg vergissen als we gaan denken: als het zo moet, dan zal ik mezelf dubbel inspannen; ik zal proberen mezelf aan de Heere te wijden!

Maar zo'n houding heeft niets te maken met de echte praktijk der godzaligheid. Hoogstens wordt dan een eigengerechtigheid bewerkt, die voor God niet bestaan kan.

Want het gaat bij het Godetoegewi jde leven niet om een prestatie van ons, om een werken uit eigen kracht, om zelfgemaakte toewijding. We dienen dan een 'beeld' dat wi j van God gemaakl hebben. Ja in feite dienen wc dan onszelf, cn staan met ons werk in het middelpunt. We gaan onszelf dan heiliger vinden dan anderen, cn zien op die anderen vanaf ons eigengemaakt voetstuk met een zekere meewarigheid neer.

Om een de Heere toegewijd leven te kennen, ook al heelj de allerheiligste daarvan nog maar een klein beginsel, is het nodig dal we gedurig als een goddeloze in onszelf, met de smeking om genade, aan Gods troon terechtkomen.

Het is nodig dat we in die weg ontferming zoeken en vinden in liet bloed des kruises, en vernieuwd worden door dc Heilige Geest, Die Christus verworven heeft.

Dan zullen we door die Geest gedreven worden om de Heere tc dienen en voor Hem te leven. We hebben dan nodig om elke dag de toevlucht le nemen tot de troon der genade om bediend tc worden uit de volheid van de biddende Hogepriester.

Maar dan zal ook in vervulling gaan de belofte die verbonden is aan de inwoning van de Heilige Geest in hel hart: en Ik zal maken, dat gij in Mijn inzettingen zult wandelen. en Mijn rechten zult bewaren en doen.' (Ezechiël 36 : 27)

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 14 januari 1994

Daniel | 32 Pagina's

Na de (belijdenis)-catechisatie ...

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 14 januari 1994

Daniel | 32 Pagina's