Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De vreemdeling die in uw poorten is

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De vreemdeling die in uw poorten is

Buitenlander als medelander

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

De geschiedenis van Israël wordt gekenmerkt door vreemdelingschap. Reeds de eerste aartsvader van Israël, Abraham was een vreemdeling in het land dat God hem en zijn zaad beloofd had. Door hel geloof was Abram uit Ur der Chaldeeën getrokken en was hij een inwoner in het land der belofte, als in een vreemd land. Hij had beleden dat hij een gast en een vreemdeling op aarde was. Hij had geen enkel erfdeel in hel land Kanaan, zelfs niet één voetstap. Hij moest voor zijn vrouw Sara nog een graf kopen. Hij was vreemdeling, hij verwachtte de stad die fundamenten heeft en welker Kunstenaar en Bouwmeester God is.

Israëls geschiedenis wordt dus gekenmerkt door vreemdelingschap. Denk in de eerste plaats maar aan Israël in Egypte. Vierhonderd jaar hebben zi j daar als vreemdeling vertoefd. Veel tegenslagen hadden zi j daar. Zij waren niet alleen vreemdelingen, maar werden ook als zodanig behandeld. Zij moesten in slavendienst werken. Maar de HEERE bewaart dc vreemdelingen. Ondanks de verdrukkingen houdt Hij ze staande en voert ze uit hun vreemdelingschap, uit Egypte om terug te keren naar het land dat HIJ hun gezworen had.

Leren vreemdeling te zijn

Israël moet echter nog wel veertig jaar als vreemdeling in de woestijn verkeren. Israël moet leren vreemdeling te worden. Israël moet zelfs vreemdeling leren blijven. Zij moeten zich niet thuis gaan voelen. Het volk Israël gaat in de woestijn leren dat vreemdelingen ook mensen zijn van gelijke beweging als zij zelf.

Vreemdelingen hebben ook hun rechten en hun plichten. Dat blijkt duidelijk uit de wetgeving die Israël bij de Sinaï krijgt. De vreemdeling wordt

vaak in één adem met de Israëliet genoemd. De kinderen van Israël mogen de vreemdelingen niet onderdrukken, want zij zijn zelf ook vreemdelingen geweest in Egypte. De HEERE roept hen als het ware op een ogenblikje terug te denken aan vroegere tijden. Ze moeten nu niet uit wraakzucht de vreemdelingen in hun poorten gaan onderdrukken, want de HEERE heeft ook de vreemdelingen lief. In de wetten voor het volk wordt ook dc vreemdeling betrokken. Hij mag geen werk doen op de sabbat, hij mag tijdens hel pascha geen gezuurd brood eten. hij mag geen bloed drinken cn geen andere goden dienen. Kortom, hij was net als iedere Israëliet gehoorzaamheid verschuldigd aan Gods wet. Daartegenover slonden ook zijn rechten: hij mocht deelnemen aan de offerdienst, deelde in de verzoening en mocht in de tempel bidden. Ook het verbond van God gold voor de vreemdeling die in Israëls poorten vertoefde, hij mocht immers besneden worden en dan aan het pascha deelnemen.

Israël vergeet vreemdeling te zijn

We moeten in het Oude Testament niet uit hel oog verliezen dat het hier gaat om de vreemdeling, die in de poorten van de Israëliet verkeert. Het gaat om mensen die bij het huisgezin of dc werknemers hoorden. Het gaat hier niel in het algemeen om heidense volken, die in het land wonen. De HEERE had immers bevolen alle Kanaèinieten uit te roeien uit hun land. Dc Israëlieten hebben dit gebod van God nagelaten. Zij zijn als vreemdelingen tussen de heidenen gaan wonen. Zij hebben zich met de Kanaanietcn vermengd. Dc gevolgen hiervan zijn voor de geschiedenis van Israël enorm geweest. I let volk heeft in de vermenging vergeten dat ze vreemdelingen waren. Vreemdelingen op aarde als volk van God. Het gevolg was dat zij zich in hun land tussen heidenen en afgoden thuis begonnen te voelen en op die manier van God vervreemdden. In de ballingschap moest Israël teruggebracht worden lot God. Vervreemd van hel beloofde land, vervreemd van Jeruzalem, vervreemd van dc tempel moesten zij boeten voor hun zonden en opnieuw leren wat vreemdelingschap inhoudt.

Nieuwe Testament: vreemdeling is naaste

In het Nieuwe Testament komt de vreemdeling in een heel ander daglicht tc staan. De grenzen van het volk van Israël verdwijnen als het gaal om het werk van God op aarde. Van Jeruzalem gaat het woord van God naar Judea en Samaria en tot aan het uiterste der aarde. De vreemdeling word het objekt van zending. De vreemdeling komt in aanraking met hel Evangelie.

Het Nieuwe Testament karakteriseert het omgaan met vreemdelingen door naastenliefde. Hel meest duidelijk blijkt dat in de gelijkenis van de barmhartige Samaritaan. Liefde lot de naaste houdt ook liefde in voor de vreemdeling, zelfs voor je vijand. We moeten goed doen aan allen, maar meest aan de huisgenoten des geloofs. De naastenliefde blijkt in het Nieuwe Testament vooral in de barmhartigheid en de herbergzaamheid. De Heere Jezus spreekt in de rede over dc laatste dingen met Zijn discipelen over het komende eindgericht. Tot degenen die mogen ingaan in hel Koninkrijk der heerlijkheid wordt daar gezegd: 'Komt, gij gezegenden Mijns Vaders, beërft hel Koninkrijk, hetwelk u bereid is van de grondlegging der wereld. Want Ik ben hongerig geweest en gij hebt Mij te eten gegeven: Ik ben dorstig geweest en gij hebt Mij tc drinken gegeven; Ik was een vreemdeling en gij hebt Mij geherbergd; Ik was naakt en gij hebt Mij gekleed; Ik ben krank geweest en gij hebt Mij bezocht; Ik was in de gevangenis en gij zijt tot Mij gekomen.' Ook al herkennen zij deze barmhartigheid en herbergzaamheid niet bij zichzelf, toch wordt hun dat toegerekend, want voor zoveel gij dit aan één van deze mijn minste broeders hebt gedaan, zo hebt gij dat Mij gedaan. Onwetend hebben zij engelen geherbergd.

Een beter vaderland

In het Nieuwe Testament komt dc vreemdeling niet alleen in sociale zin. maar ook in religieuze zin voor. De heidenen waren vreemdelingen, zonder Christus, vervreemd van het burgerschap van Israël cn vreemdelingen van dc verbonden der belofte, geen hoop hebbende cn zonder God in de wereld. Maar door het geloof mogen zij. die eertijds verre waren, nu nabij gekomen zijn door het bloed van Christus. Zo zijn zij, die vreemdeling waren tot vreemdeling geworden. Hun burgerschap ligt in de hemelen en is niet op deze aarde. Zij zijn als Abraham vreemdelingen op aarde cn begerig naar een beter vaderland. namelijk het hemelse.

Persoonlijke toespitsing

Mag jij iels kennen van die vreemdelingengestalie? Mag jij - door genade - zeggen getrokken te zijn uit jc vreemdelingschap en daarom nu als vreemdeling op deze aarde te verkeren. Wel in deze wereld tc staan, maar niel van deze wereld te zijn. Verwachtende de stad die fundamenten heeft en welker Kunstenaar en Bouwmeester God is. Dan ben je gelukkig cn kun je meezingen met dc dichter van Psalm 119: Ik ben. o HEER, een

vreemd'ling hier beneên:

Laat Uw gehoon op reis mij niet ontbreken.

Daar mijne zie!, omringd door duisterheên.

Zo dikwijls van verlangen is bezweken,

Om U te zien ter hoge vierschaar treén. Tot straf van hen. die snood zijn afgeweken.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 18 maart 1994

Daniel | 36 Pagina's

De vreemdeling die in uw poorten is

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 18 maart 1994

Daniel | 36 Pagina's