Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Aan het einde van de wet

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Aan het einde van de wet

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Aan het slot van het bijbelboek Prediker schrijft Salomo: Van alles, wat gehoord is, is het einde van de zaak: rees God, en houd Zijn geboden, want dit betaamt alle mensen" (Pred. 12:13). Aan deze tekst moest ik denken nu we aan het einde van de behandeling van de Tien Geboden zijn gekomen. Hartelijk wil ik jullie opwekken om de Heere tc vrezen, zijn geboden te houden want de prediker schrijft er nog iets achter aan (Pred. 12:14): Want God zal ieder werk in het gericht brengen, met al wat verborgen is. hetzij goed. of hetzij kwaad".

10 = 1 en 1 = 10

De Heere rekent anders als wij... heel anders.

Wij proberen onze fouten - van zonden spreken we niet zo graag - weg te strepen tegenover onze plussen. Net als het op school gaat bij het nakijkwerk: er wordt een aantal fouten rood aangestreept cn de fouten worden afgetrokken van de som van alles wat goed was en dat levert ccn cijfer op onder aan de bladzijde. Zoveel fout, zoveel goed. nog net voldoende. Als we eerlijk zijn, dan i.s dat onze rekenmethode ook als het gaat over de zonden waarmee we schuldig staan aan Gods wet. Maar de Heere rekent anders! Bij God geldt, tien is één en één is tien! „Wie in ccn gebod struikelt, staat schuldig aan alle."

Op de leerschool van Gods gena- de leert de Hecrc Zijn kinderen dan ook opnieuw tc rekenen. Dan gaan we verstaan dat we schuldig staan aan al de geboden van God. Je kunt aan jezelf dan geen voldoende geven. Aan het einde van de Wet zegt dc overtuigde zondaar: „Ik heb gedaan, wat kwaad was in Uw oog: Dies ben ik. Heer, Uw gramschap dubbel waardig, 'k Erken mijn schuld, die U tot straf bewoog; Uw doen is rein. Uw vonnis gans rechtvaardig".

Heb jij jezelf al leren kennen als zo'n totale wetsovertreder? Voor zulke mensen is de Heere Jezus nu juist in dc wereld gekomen, om te zoeken en zalig tc maken dat verloren was.

Altijd onvoldoende?

Maar hoe is het nu met het houden van de wet in het leven vatt Gods kinderen? Kunnen degenen die dc Heere vrezen, die door Gods genade wederom geboren zijn tot een levende hoop en die tot het geloof in Christus gekomen zijn, de geboden van God houden? Laat ik het antwoord maar eerlijk geven: ook Gods kinderen brengen er niets van terecht!

Al is hel waar dat ze de zonden hebben leren haten en vlieden (cr van weg vluchten), dat ze lust en liefde gekregen hebben in Gods wet... toch hebben zelfs dc allerheiligsten maar een klein beginsel van de nieuwe gehoorzaamheid.

Het blijft onvoldoende. Hoor Paulus maar in Romeinen 7: ..Het goede dal ik wil. doe ik niet, en het kwade, dat ik niet wil. dat doe ik", en ook: „Het willen is wel bij mij maar het doen dat vind ik niet". Boven de zonde komen Gods kinderen niel uit maar het verlangen is er wel. Als dc Heilige Geest in je werkt, dan wordt de zonde zo tot last en begeer je die lasi voor altijd kwijt te zijn. Gods kinderen kunnen en mogen zich niel neerleggen bij de onvoldoende. Dc Ilecre roept om tegen de zonde te strijden en volgens Zijn geboden uit dankbaarheid te leven. Dit kan alleen door 'l geloof in Christus' krachten. Gods kinderen zijn en blijven 'onheilige heiligen'. In zichzelf onheilig, maar heilig in Christus. Wonderlijk is dat! Een twccmens zijn (zondag 33 Heidelberger Catechismus). Nee, dan komen wc nooit klaar met de wet. Die blijft nodig „opdat wij ons leven lang onze zondige aard hoe langer hoe meer leren kennen cn des te begeriger zijn, om de vergeving der zonden en dc gerechtigheid in Christus te zoeken. Daarna, opdat wij zonder ophouden ons benaarstigen, en God bidden om de genade des Heiligen Gecstcs, opdat wij hoe langer hoe meer naar het evenbeeld Gods vernieuwd worden, totdat wij tot deze voorgestelde volkomenheid na dit leven geraken" (antw. 115 11c i de 1 berger Catcc h i s m us).

Van gebod tot gebed

Dit is niet als een mooie woordspeling bedoeld maar als een noodzaak. Dc geboden van God moeten ons brengen tot het gebed! Is dat zo bij jou? Bid jij wel?

Als we ons leven leggen naast Gods geboden zouden we dan niet moeten bidden: „O God, wees mij de zondaar genadig"? En ook als we schuldverslagen bij de Heere Jezus zijn gebracht cn iets geleerd hebben van de zaligheid voor zondaren in Hem, ook dan blijft het graafwerk van de wet zo nodig opdat de genade des te overvloediger zij met dankzegging. Maar na dit leven, in het eeuwige leven zal Gods wet ten volle tot zijn recht komen. Dan zal een schare die niemand tellen kan, volmaakt God liefhebben boven alles en de naaste als zichzelf. Dan is er nooit geen schadelijke weg meer maar altijd dc eeuwige weg. Mag dat ook jouw toekomst zijn?

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 24 juni 1994

Daniel | 32 Pagina's

Aan het einde van de wet

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 24 juni 1994

Daniel | 32 Pagina's