Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het laatste half uur

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het laatste half uur

Tweede bondsdaglezing

17 minuten leestijd Arcering uitzetten

(Openbaring 8:1 - 5)

„En toen Het het zevende zegel geopend had..." Wie bedoelt Johannes in het eerste vers van Openbaring 8? Hoofdstuk 5 werpt daarop het volle licht. In een visioen ziet de apostel, dat er in de rechterhand van God een boekrol ligt. Uit het vervolg - Openbaring 6-22 - wordt duidelijk, dat deze rol het boek is van Gods raadsbesluiten. Daarin staat hoe de geschiedenis tussen de Hemelvaart en de Wederkomts van Christus zal verlopen. Dc zeven zegels, die aan de boekrol hangen, prediken ons dat het boek de vólle raad des Heeren bevat. Zeven is immers het getal van dc volkomenheid. Gods raad zal worden uitgevoerd, liet Koninkrijk Gods zal komen in zijn volle ontplooiing. Het is met dit boek van Gods raad als met de schepping. De Heere roept de dingen, die er nog niet zijn alsof ze er waren. Op het moment, dat dit bock geopend en gelezen wordt, worden dc gebeurtenissen. die erin zijn beschreven. werkelijkheid. Dan zijn zc cr. Maar dan moeten dc zegels van de boekrol wel verbroken worden. Er is echter onder mensen cn engelen niemand le vinden, die bevoegdheid en kracht bezit om dit boek le openen cn aan de inhoud gestalte tc geven. Dat ontroert Johannes ten diepste. Als dit bock niet wordt geopend, zal het Koninkrijk der hemelen niet schitteren in volle heerlijkheid. De gelukzaligheid van Gods kinderen zal dan niet volkomen zijn. De drieënige God zal niet ten volle aan Zijn eer komen. Daarom weent de apostel zeer, maar hij mag zijn tranen drogen.

Het verbreken van de zegels door het Lam

Een ouderling, die de Kerk van alle eeuwen in de hemel vertegenwoordigt, spreekt hem aan: Ween niet: ie de Leeuw, Die uit de stam van Juda is, de Wortel Davids heeft overwonnen om het boek te openen, cn zijn zeven zegelen open te breken" (Openb. 5:5). Christus heeft dc dood overwonnen. Hel is Pasen geweest. Het is Hemelvaart geweest. Het Lam is nu in het midden van de troon, staande als geslacht.

De Borg heeft de plaats van dc hoogste eer en heerlijkheid ontvangen aan Gods rechterhand. Aan Hem is de uitvoering van Gods plan met kerk en wereld opgedragen. De Heere oordeelt en regeert nu over alle dingen door dc Zoon (Joh. 3:35. 5:22, 17:2). Wat is dat een troost geweest voor Johannes. Alles ligl in de handen van zijn Meester, Die dc Zijnen heeft liefgehad met een eeuwige liefde. Het kan ten diepste niet verkeerd gaan in de wereld. Het kan ten diepste niet verkeerd aflopen met de kerk.

Het Lam neemt zonder aarzelen de boekrol uit de hand van de Allerhoogste. Als het eerste zegel verbroken wordt, beginnen de laatste dingen te geschieden. De ruiter op het witte paard trekt dc wereld in om zondaren cn zondaressen tc overwinnen. Hij symboliseert de onstuitbare voortgang van de prediking van het Evangelie. Bij de verbreking van het tweede, derde en vierde zegel zien we een rood, een zwart en een vaal paard uittrekken. Op deze paarden zitten ruiters, die grote rampen over de wereld uitstorten: e oorlog met al zijn ellende, de honger cn dc dood. De verbreking van het vijfde zegel spreekt over de vervolging van Gods kerk en de dood van veel martelaren. Dc opening van het zesde zegel leidt tot kosmische rampen, zoals een grote aardbeving, die de hele wereld teisteren (Openb. 6:13. 14).

Bij de beschrijving van dc verbreking van dc zegels, moeten we niet denken aan een volgorde in de tijd. Het is niet zo. dat wij vandaag bijvoorbeeld in het tijdperk van het tweede of het vierde zegel zouden leven. Er is een zekere gelijktijdigheid tussen de zegels. Wat echter bij de verbreking van de zegels in de hémel plaatsvindt, herhaalt zich voortdurend nu hier en clan daar in de gebeurtenissen

op áárde. Wel is er een toespitsing. Dc grote dag van Gods toorn over dc verwerping van Zijn Christus nadert. Dan zal de overwinning van de Levensvorst zichtbaar zijn voor ieders oog.

Genadetijd

„En toen Het het zevende zegel geopend had. werd er een stilzwijgen in de hemel, omtrent van een half uur." De beschrijving van het zesde zegel eindigde in de tekening van het heelal, dat uit zijn hoeken wordt gelicht. Openbaring 8 begint met de opening van het laatste zegel. Wij zouden verwachten, dat nü het oordeel van God aan de ongelovige wereld zal worden voltrokken. Als het zevende zegel geopend is, gebeurt er echter aanvankelijk... niets. In de hemel, waar onophoudelijk Gods lof wordt bezongen, valt een stilzwijgen van een half uur. Engelen en gezaligden wachten in diepe eerbied en spanning op hetgeen de Heere der heerscharen zal doen.

Een half uur... Wie wel eens op de vierde mei heeft deelgenomen aan een dodenherdenking. weet hoe lang twee maal zestig sekonden kunnen duren. Een sekonde lijkt wel een minuut... Een minuut lijkt wel een half uur... In de hemel duurt de stilte van spanningsvol wachten dertig maal zestig sekonden. Achttienhonderd sekonden! Het gaat om een lange tijd. Hier treedt de grote vertraging op. die zo dikwijls in het Nieuwe Testament wordt aangegeven (Matth. 21:43, 24:14. Hand. 1:7, 1 Thess. 2-6. 2 Petrus 3:8, Openb. 6:2, 16-17). „Maar nog is het einde niet..." (Matth. 24:6). Die vertraging is er onder meer, omdat nog niet alle volken met het Evangelie zijn bereikt. De genadetijd wordt verlengd... We leven samen in het tijdvak tussen Hemelvaart cn Wederkomst. Wc zijn bijeen in het half uur van Crods stilzwijgen. Dat is genade, gróte genade. Als God nü ging spreken en het eindgericht zette in. zou er niemand meer lot Hem kunnen worden bekeerd.

Dertig minuten kunnen heel lang duren. Dat is waar.

Bedenk anderzijds, dat er van een vól uur geen sprake is. Er is nog maar een half uur... De toespitsing van de tekenen deitijden is cr. De wederkomst van Christus nadert. De opening van de zeven zegels in de hemel wordt zichtbaar in de werkelijkheid van alle dag. De ruiter op het witte paard is uitgegaan en heeft dc Baliemvallei in Irian Jaya bereikt. In Albanië kunnen de betonnen bunkers van de vroegere kommunistische diktatuur zijn intocht niet keren. Wie hoort niet het briesen van het rode paard? In de burgeroorlog in het voormalige Joegoslavië krijgen alle gruwelen van de Tweede Wereldoorlog opnieuw gestalte. In Afrika voltrekt zich een volkerenmoord op ongekende schaal in Rocanda. Hoctoe's en Toetsi's verdelgen elkaar meedogenloos. Leg je je krant wel eens naast een open Bijbel? „En gij zult horen van oorlogen en geruchten van oorlogen (...). En er zullen zijn hongersnoden, en pestilentiën. cn aardbevingen in verscheidene plaatsen" (Matth. 24:6. 7).

Een halfuur... Het is zinnebeeldige, maar heel goed verstaanbare taal. Ben jij al gereed om Hem te ontmoeten? Je leeft in de genadetijd, maar die ti jd kort wel op. Ze is teruggelopen tot 'omtrent' een half uur. Kun jij het nog zo goed uithouden in je onbekeerli jkheid'? Voel je je thuis in je zondeleven als een zeemeeuw, die zich laat meedrijven op de wind? Leef je zo gemakkelijk verder zonder God? Het staat niet goed met je... Hel gaat niet goed met jc. Zo leef je in je zonden de eeuwige ondergang tegemoet. Vlied toch de toekomende toorn. Bekeer je toch tot God. De genadetijd kort in. Jouw persoonlijke genadetijd kan zo maar ten einde zijn. Dc dood kan ook het venster van het huis van je jonge leven binnenklimmen als een dief in de nacht. Het kan jou ook gaan als dc rijke dwaas... Zonder wedergeboorte kan niemand het Koninkrijk van God zien en binnengaan. Smeek de Geest van Pinksteren toch om dc vernieuwing van je hart en je leven. Dan zie jij de armoede van een bestaan buiten God. Dan ervaar jij jc persoonlijke schuld tegenover de Heere vanwege jouw zonden tegen Hem. Dan ga je roepen om een genadig God. Besef toch, dat je met een handvol dode orthodoxie de Heere niet kunt ontmoeten. Dan onthoud je dc Heere alle dagen het hart. Dan is dit jouw grote zonde: het ongeloof.

Christelijk leven is altijd stijlschcppcnd van aard. Als het jou echter alléén gaat om het onderhouden van de uiterlijke vorm, heb jc wel een heel mager portie. Dan kom je niet verder dan: .Dit mag niet, dat mag wel en dat mag net niet..." (Kol. 2:21-23). Uit de werken der wet zal geen vlees meer gerechtvaardigd worden voor God (Rom. 3:20). Ook jouw jonge, vrome vlees niet. Je komt met je godsdienst-ineigen kracht voor eeuwig om! Zoek toch in de Heere Jezus Christus geborgen te worden. Het gaat om een levende band met Hem. Als Hij Zich aan jou openbaart, begint je hart naar Hem uit te gaan met een sterk verlangen. Hoor. Hij roept je in deze genadetijd zo ernstig en hartelijk: Zoekt de Huurh. terwijl Hij te vinden is; roept Hem aan, terwijl Hij nabij is" (Jes. 55:6).

De hemel wacht op het gebed

Het stilzwijgen in dc hemel is ook zo opvallend, omdat dc zeven engelen - zeer vooraanstaande troongccsten - reeds gereed staan om met bazuinstoten hel vólle oordeel aan te kondigen. Maar deze hemelse herauten verdwijnen voorlopig uit ons gezicht. Opnieuw treft ons hel 'nog niet'. Eerst in het zesde vers lezen we, dat de engelen zich gereedmaken om te blazen, maar dan is de stille in de hemel voorbij.

In de verzen 3-5 valt cr nader licht op de betekenis van dit stilzwijgen. Er is óók een samenhang met hel verslappen of het ontbreken van het gebed om de Wederkomst. Tijdens de stilte ziet Johannes een engel naar voren komen, die zich opstelt bij het altaar „hebbende een gouden wierookvat en hem werd veel reukwerks gegeven, opdat hij het met de gebeden aller heiligen zou leggen op het gouden altaar, dat voor de troon is". Er is sprake van het gebed van alle heiligen. Het gaat om het bidden van de triumferende Kerk in de hemel, maar ook om het gebed van de strijdende Kerk op de aarde. De martelaren roepen van onder het altaar de heilige en waarachtige Heerser aan toch hun bloed te wreken in Zijn komst ten gerichle (Openb. 6:9). Maar het gebed-van-de-Kcrk-op-aarde om de tweede komst van Christus blijft nog uit. Gods kinderen zijn kennelijk zo traag geworden in het bidden van de tweede bede: Uw Koninkrijk kome". Zijn komst op de wolken heeft nauwelijks een plaats meer in het openbare en persoonlijke gebed. Daarom kan de Heere - met eerbied gesproken - niet verder met de oefening van de strafgerichten die vooraf gaan aan de Wederkomst. Zeg nu niet, dal Gods volk die grote dag niet kan vertragen, omdat het tijdstip daarvan is vastgelegd in hel raadsbesluit van de Allerhoogste. Dal is waar, maar de gebéden om dc komst van Christus op de wolken zijn óók opgenomen in Gods raad. Hij wil gebeden zijn! Zo wacht dc hemel op het gebed van de kerk op aarde omtrent een half uur. Hoezeer het gaat om het gebed wordt beklemtoond door het handelen van de engel bij het gouden altaar in Gods troonzaal. Vers drie herinnert aan het reukaltaar in tabernakel en tempel in de oude bedeling. Toen werd elke morgen en elke avond het reukoffer gebracht. Dan wachtte het volk zwijgend in de voorhof. Het was 'de ure des gebeds'. Terwijl hel volk bad, ging de priester met hel reukwerk - fijngesloten wicrookhars - naar het altaar. Hij strooide de korrels op dc gloeiende houtskool, zodat dc geurende rook omhoog steeg. Hel reukwerk is een afbeelding van het opstijgen van dc gebeden tol God (Ps. 141:2, Luk. 1:10. Openb. 5:8).

Het geschonken gebed

Zo’n reukoffer ziet Johannes nu ook in de hemel. Het mag ons niet ontgaan, dat aan de engel veel reukwerk wordt geschonken. Hij brengt niet zijn eigen offerande. Dit reukwerk is bereid door het Lam. dat in het midden van de troon is. Christus is de geheel enige Hogepriester. Die Zijn eigen bloed vergoten heeft op Golgotha als een offer tol ver

geving van al de zonden van Zijn volk. Dat bloed heeft een allesreinigende en heiligende kracht. Dit offer alleen kan onze God, Die heilig en rechtvaardig i.s. behagen. Het i, s een welriekende reuk in Zijn neusgaten. Daarom is het reukwerk, dat dc engel zo overvloedig ontvangt, niet anders dan de kruisverdiensten van Christus. Het Lam heeft alles verworven voor zondaren, die van nature enkel vlees, enkel verdorvenheid zijn: de wedergeboorte, het geloof, de vergeving der zonden, het gebed, de volle zaligheid.

We lezen in het derde vers ook, dal de engel het reukwerk met de gebeden der heiligen op het altaar legt. Het woordje 'met' staat schuingedrukt. Onze Statenvertalers hebben het toegevoegd, maar het ontbreekt in de grondtekst. Eigenlijk staat cr. dat de engel het reukwerk op het altaar legt ten behoeve van of ten prufijte van het gebed van alle heiligen. Gods kinderen op aarde hebben bidden geleerd, maar zij moeten altijd weer leren bidden. Het stilzwijgen van een halfuur is er ook, opdat zij door de Geest van Christus zullen worden verlevendigd in het gebed. Hij verbreekt hun lauwheid cn flauwheid. Hij richt hun ogen op de volle zaligheid. Hel gebed om de voltooiing van het Koninkrijk begint weer op te klimmen van dc aarde naar de hemel. Dit reukwerk van Christus' verdienste dringt de kerk-opaardc elke dag tot de ure des gebeds.

Het gereinigde gebed

Het gaat om een geschonken én een gereinigd gebed. De engel heeft immers het reukwerk op het gouden altaar gelegd ten behoeve van alle heiligen. Iedere ware gelovige ervaart, dal de oude mens der zonde zich nog laat gelden. Hoe dikwijls bezoedelt de zonde nog het gebed. Wat moet Gods volk zich vaak daarvoor schamen. Als het gebed van één kind van God al zoveel zonden vertoont, hoe gróót moet dan de onreinheid niet zijn van de gebeden van alle heiligen tezamen? Maar Christus heeft véél reukwerk verworven. Zijn bloed reinigt alle gebeden van allen die Hem vrezen uit alle eeuwen cn plaatsen. Zijn jouw gebeden daar ook bij?

Dal is alleen genade, onverdiende genade. Als je de Heere nodig gekregen hebt in je leven, kun je Hem niet missen. Moet je jezelf zo schamen voor je kromme gebed? Word je in smeken om genade en kracht om voor God te mogen leven zo vaak door afleidende gedachten besprongen? Doorkruisen diep zondige gedachten soms ineens je gebed? Fluistert de satan je toe, dat je daaruit wel kunt afleiden, dat de Heere niet in je werkt? Schep moed! Niet één bidder kan uit en van zichzelf voor God bestaan. Maar Jezus is ccn volkomen Zal igmaker. De kracht cn de waarde van Zijn offer zijn niet uit te spreken. Zijn offer is overvloedig genoegzaam tot de verzoening van de zonden der ganse wereld (D.L. hfdst. 2, par. 3). Daarom verhoort de Heere onze zo met zonden bevlekte gebeden alleen om Jezus' wil. Er is overvloed van reukwerk. Daarom alleen ontvangen van die tobbende en zuchtende bidders, zoals jij en ik, verhoring. Wat wordt de Heere Jezus toch schoon, dierbaar en onmisbaar voor ccn arme zondaar.

De gebeden van alle heiligen worden vermengd met het reukwerk van de verdiensten van Christus en op het altaar gelegd. Ontdaan van alle vlek cn smet, gelouterd en geheiligd. klimmen ze op tot God: „En dc rook des reukwerks, met de gebeden der heiligen, ging op van de hand des engels". De gebeden van Gods kinderen hebben naar Gods welbehagen invloed op de voortgang van kerk en wereld naar het einde. Ze gaan aan de gerichtcn vooraf. Ze behoren tot de middelen, die God gebruikt om Zijn raad uit te voeren. Deze gebeden, geschonken door de Geest van Christus, gereinigd door Zijn offerande, gedragen door Zi jn voorbede, worden verhoord. De stilte wordt beëindigd. In vers 5 lezen we, dat de engel het lege wierookvat vult met dc brandende kolen van het reukaltaar. Die werpt hij op de aarde. Dat heeft ccn geweldige uitwerking. Het begint te donderen en te bliksemen. Dc aarde beeft. Stemmen en geluiden echoën naar alle kanten. De engelen blazen op de bazuinen. Een reeks natuurrampen van ongekende omvang voltrekt zich. Dc aarde, ja dc gehele kosmos, wordt er bij betrokken. Christus komt ten gerichte.

Uw Koninkrijk kome

Dit bijbelgedeelte plaatst ons voor een indringende vraag: heeft de bede om de Wederkomst een plaats in ons gebedsleven? Dat i.s een gebed om de verheerlijking

van de drieënige God. Het is een vragen om de komst van de Heere Jezus in de weg van natuurrampen, oorlogen en vervolging. Zo'n gebed gaal geheel tegen jouw cn mijn vlees en bloed in. Het kan alleen worden gebeden door een arme zondaar, die Christus in hel oog mag hebben. Het oprechte geloof strekt zich immers naar 1 iem uit. Hel begeert zich met Christus tc verenigen. Hel hoort het woord des Heeren: Ja, Ik kom haastiglijk. Hel mag met Johannes antwoorden in een sterk verlangen: Amen. Ja, kom, Heere Jezus!" (Openb. 22:20). Misschien zegje: Ik kan dal

niet zeggen, want ik ben nog onbekeerd". Een moeder zei eens tegen mij: „Dat durf ik niet te bidden, wanl mijn man en mijn kinderen vrezen de Heere nog niet. Dan vraag ik toch om hun ondergang." Maar bidden om de Wederkomst, betekent óók de Heere heilig laslig vallen om de oprichting van Zijn Koninkrijk in zondaarsharten. Het ccn is er nooit zonder hel ander. De stilte in de hemel is enerzijds genadetijd cn anderzijds aanklacht. Wat is het gebedsleven in het algemeen gezien verflauwd. Hoe verlamt een praktisch materialisme meer en meer de werfkracht van de gemeente. Of vergissen we ons als we spreken over een afnemen van de betrokken heid op het zendingswerk? Waarom zijn cr zo weinig jongens, die zich willen geven voor een taak in het onderwijs? Ook daar wordt arbeid verricht in Gods Koninkrijk. Zijn cr niet te weinig mannen onder ons met dc genade van de ootmoed om als diaken, ouderling of predikant in het ambt tc dienen? Hoe weinig uitzien is cr naar het aanbreken van dc grote dag, waarop dc volkomenheid van Gods Rijk er zal zijn en Hi j alles zal zijn in allen. Was er maar meer opwas in de kennis en dc genade van Christus, dan zou ook het gebed om Zijn komst op de wolken meer worden gevonden . Laten Gods kinderen hun armoede toch niet camoufleren, maar hun Koning om licht en leiding vragen. Wie vól is van Christus, is ook vol van de bede om de komst van Gods Koninkrijk.

Jonge mensen, vraag toch om het werk van de Geest van Pinksteren in je jonge leven. Dat hebben we allereerst nodig als ouderen en jongeren, als gezinnen en gemeenten. De Heere Jezus zegt: De Geest is het Die levend maakt" (Joh. 6:63). Daarin ligt zo'n grote ruimte om zalig te worden. Kan dat niet voor jou? Je vergist je. Er zijn voor Hem geen hopeloze gevallen. Hij heeft het Zelf gezegd: Ik zal Mijn Geest op uw zaad gieten, en Mijn zegen op uw nakomelingen". Heb je al biddend en bedelend door hel geloof de toevlucht mogen nemen lol Christus? Vraag of Hij Zijn werk in jc leven wil bevestigen. Dat heeft de Heere óók beloofd: En zij zullen uitspruiten tussen in het gras, als de wilgen aan de waterbeken" (Jes. 45:3, 4).

Wi j hebben goede moed. Omdat de God des verbonds de Getrouwe is. is er hoop voor de toekomst, hoop voor de kerk en hoop voor jullie. De genadetijd is nog niet ten einde. Het Koninkrijk is nog niet voltooid. De Heere zal uit jullie Zijn gemeente bouwen. Rust niet voordat je een levend lidmaat van Christus geworden bent. Kun je niel bidden? Bidt om een gebed. De Geest van Christus leert jongeren, die niet bidden kunnen, nog bidden, smeken cn danken. Dan voegt de Heilige Geest jouw gebed bij het gebed van alle heiligen: „Uw Koninkrijk kome". Dan mag je van harte instemmen met het slot van artikel 37 van dc Nederlandse Geloofsbelijdenis: „Daarom verwachten wij die grote dag met een groot verlangen, om ten volle le genieten dc beloften Gods, in Jezus Christus, onze Heere".

Haren (Gn) ds. M Golverdingen

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 24 juni 1994

Daniel | 32 Pagina's

Het laatste half uur

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 24 juni 1994

Daniel | 32 Pagina's