Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Heilig boontje..?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Heilig boontje..?

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Hij zit op een reformatorische school. En is 14 jaar jong. Aan zijn kleding zie je dat hij 'christelijk' is. Niet echt overdreven. Gewoon een sportieve broek, een neutraal shirt, sportschoenen... Een heilig boontje? Zij zit ook op een reformatorische school. Is ook 14 jaar. Zij gaat twee keer per zondag naar de kerk. Zelfs door-de - week. In een 'keurige' rok; met bijpassende baret... Een heilig boontje?

Zo zijn onze manieren...

Wij zijn herkenbaar. Zeker aan de "buitenkant'. Bepaalde school. Bepaalde kleding. En noem maar op. Zo zi jn nu eenmaal onze manieren. Zijn we daarom ook 'heilige boontjes'?

Op 't eerste gezicht lijken we 7.0 aan de buitenkant op een 'geslaagde' foto. Een 'plaatje' dat we met enige trots kunnen laten zien aan anderen met een gevoel van 'zo zijn wij'... Voor niet-christencn zijn we ook herkenbaar. Denk maar aan allerlei minder fraaie benamingen die je naar je hoofd krijgt geslingerd op weg naar school. Of naar catechisatie. Of naar de kerk... Waarom? Waarom worden we vaak voor 'heilig boontje' uitgemaakt? Is dat alleen maar vijandschap? Of... geven we zelf aanleiding?

Omdat we aan bepaalde uiterlijke dingen wel herkenbaar zijn als christen, maar verder niet?

Gewoonte

Op de vraag waarom jc op een reformatorische school zit, en waarom je je op ccn bepaalde manier kleedt, zullen velen van jullie antwoorden: „Nou, logisch, omdat mijn ouders dit willen. En het 'hoort' bij onze kerk enzo". Sommigen van jullie hebben juist moeite met al die 'kledingvoorschriften'. Met het 'verplicht" naar de kerk gaan.

Met... En dat botst thuis en op school wel eens... Waarom al die regels en verplichtingen?

Veel dingen doen we en laten wc als christenen. Vaak uit gewoonte. En dat kunnen goede gewoonten zijn. Gewoonten met een bepaalde waarde. Maar... gewoonten houden geen stand als bijbelse moticve ontbreken.

De waarde van je doop

Jij bent gedoopt. Toen jij nog niet van de Heere afwist, heeft Hi j jou al geroepen. De Heere maakte Zijn namen bekend. Sterker noe: de Heere

verbond de namen van Vader, Zoon en Heilige Geesl met jouw na(a)m(en).

Het water van dc doop wijst heen naar je afkomst: je bent door geboorte een 'kind des toorns', en jc kunt in het rijk van God niet komen, tenzij je van nieuws geboren wordt. Een aangrijpende gedachte. En werkelijkheid.

Maar... datzelfde doopwater wijst ook heen naar het allesreinigende bloed van Jezus Christus. In de kerk is voor je gebeden, en — jc was erbij! - 'of U, bij Uw grondeloze barmhartigheid dit kind (jij!) genadiglijk wilt aanzien, en door Uw Heilige Geest Uw Zoon Jezus Christus inlijven...'

Zo ben je door je doop apart gezet. Door de Heere. Apart van de wereld. In de doop belijden we niet dat we beter zijn dan dc wereld, maar wel dat we beter welen! En daarom roept je doop je op tot een christelijk leven. Met je hele hart cn al je kracht. Om je oude natuur te doden en in een nieuw godzalig leven te wandelen.

Liefde... is norm

Maar zeg alsjeblieft niet te snel: „Om in een nieuw godzalig leven te wandelen moet je bekeerd zijn". Soms weten we dil le goed.

Dc eis om godzalig tc wandelen geldt ook jou en mij. Niel als een slaaf, maar vanuit... liefde'. Liefde tot de Heere. En liefde tot je naaste. Dat is je bijbels uitgangspunt, of anders gezegd: de bijbelse norm.

En weetje wat dil betekent? Dan vraag je jezelf niet af wal 'nog net kan en mag', en dan 'doe en laat' je niet - alleen - iets uil gewoonte. Je zoekt niet steeds naar grenzen van 'wel en niet', maar dan leef jc in gehoorzaamheid aan dc Heere.

Dan vecht je tegen de afgoden in je leven. De zondag ervaar je als exlra gelegenheid om bezig le zijn met de zaken van Gods Koninkrijk.

Dan bind je de strijd aan tegen je boosheid en jaloersheid. Tegen je zondig taalgebruik. Tegen verkeerde begeerten naar allerlei dingen die je afhouden van God cn Zijn Woord. Je wilt ook eerlijk zijn voor God en je naasten. Ook al is dit in het nadeel van jezelf. Het Woord van de Heere is het voedsel voor je leven van elke dag. Jc gebed is ccn behoefte om dc Heere in alles nodig te hebben!

Een heilig boontje?

Eerlijk is eerlijk: wie alleen 'christeli jk' leeft vanuitgoede - gewoonten zonder liefde tot de Heere. loopl hel gevaar om op een heilig boontje te lijken...

Dan maar niet 'christelijk' leven, zodat je niet voor heilig boontje uitgemaakt wordt? Dat is een verkeerde konklusie!

Jij geheel anders...

De roepstem van Christus luidt: Weest heilig, want Ik ben heilig!

Dat vraagt niel minder dan een totale bekering van je hart en leven. Maar... wat de Heere eist, wil Hij zelf geven! Kun jij dit begrijpen? Dat kan niet anders dan liefde zijn! En dat is hel!

God is getrouw aan Zijn verbond. En daarom mag jij je gedoopte voorhoofd laten zien. Elke dag weer.

Ook als je — weer - door zwakheid in zonden valt. Wie zo leeft is geen heilig boontje.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 14 oktober 1994

Daniel | 32 Pagina's

Heilig boontje..?

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 14 oktober 1994

Daniel | 32 Pagina's