Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Een mooi boeket bloemen geef je niet in een krant...

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Een mooi boeket bloemen geef je niet in een krant...

In gesprek met ontwerper W. J. Klop

6 minuten leestijd

„Een mooi boeket bloemen geef je niet in een krant, maar verpakt in cellofaan, versierd met linten. Toch gaat het niet om de verpakking, maar om de bloemen. Zo is de lay-out van een blad wel heel belangrijk, maar het gaat uiteindelijk om de inhoud." Aan het woord is de heer W. j. Klop (behorend tot de Gereformeerde Gemeente van Dordrecht), de ontwerper van de nieuwe 'Daniël'. Hij is (mede)eigenaar van drukkerij en kantoorboekhandel Crezée Ameide B.V.

Ja, een nieuwe 'Daniël'! Voor onze 11.000 abonnee's een verrassing! Voor de redaktie, ontwerper en drukker een produkt, dat na veel voorbereiding, besprekingen, veranderingen en proefdrukken tot stand gekomen is. Voor hen dus geen verrassing, maar wel een zekere spanning. Hoe zal de nieuwe 'Daniël' ontvangen worden? !

Het gaat deze keer niet alleen om een andere omslag, maar vooral ook om een nieuwe en ruimere opmaak van de pagina's. De uitvoering is royaler, hoewel het aantal artikelen en rubrieken gelijk gebleven is. Het andere lettertype en de ruimere opzet bevorderen de leesbaarheid. In de 'oude' 'Daniël' waren de bladzijden meestal erg vol. Leg de oude en nieuwe maar eens open naast elkaar!

We hebben zeven jaar met het vorige ontwerp gedaan. Dat was in 1988 voor sommigen nogal modern, maar inmiddels toch heel vertrouwd, , , 't Had best nog een poosje meegekund", zal er nu dan ook wel gezegd worden...

Om fris te blijven, moet je van tijd tot tijd met iets nieuws komen. Daarom zijn we als redaktie blij met deze 'Daniël'. Een nieuwe lay-out met dezelfde Boodschap! We hopen dat onze jongeren, voor wie het blad is bedoeld, er graag naar zullen grijpen!

Mijnheer Klop, aan u is gevraagd een nieuwe lay-out voor 'Daniël' te ontwerpen. Had u al eerder kontakt met de jeugdbond?

Het eerste kontakt was er al in 1977. Ik was een jaar voorzitter van de jeugdvereniging in Dordrecht, toen ons gevraagd werd als regelingskommissie op te treden voor de +16bondsdag, die in 'De Doelen' te Rotterdam gehouden werd. De heer Mauritz kwam op een avond instrukties geven en het klikte meteen tussen ons. Het volgend jaar zat ik al in de bondsdagkommissie. Ik ontwerp het decor voor de +16-bondsdagen. Het is telkens weer een worsteling om het thema van de dag vorm te geven. Hoe moet je zichtbaar en tastbaar maken wat eigenlijk niet zichtbaar te maken is?

Het kontakt met de jeugdbond is in de loop der jaren steeds intensiever geworden. We ontwerpen en verzorgen al het aktiemateriaal en ook alles wat voor de +16-verenigingen uitgegeven wordt. We werken heel goed samen, je kent de achtergrond en weet wat de wensen zijn.

Hebt u een opleiding gevolgd voor ontwerper?

ja, ik was oorspronkelijk reklameontwerper, maar zonder gerichte opleiding. Toen ik getrouwd was en al drie kinderen had, ben ik de avondstudie gaan volgen aan de Academie voor Beeldende kunsten,

afdeling publiciteit en grafische vormgeving. Vijfjaar lang, vieravonden per week!

Bent u lang bezig geweest met de nieuwe 'Daniël'?

In het voorjaar is me gevraagd een nieuw ontwerp te maken, zowel voor de omslag als voor de opmaak van de pagina’s.

Het eerste ontwerp lag in de zomer van 1994 bij de redaktie. Met het binnenblad ging men direkt akkoord, maar de omslag werd afgekeurd. Het tweede omslagontwerp kon ermee door. Op een latere redaktievergadering, waar ik met de gebroeders Koppelaar van drukkerij De Waal in Middelharnis ook voor uitgenodigd was, bleek toch de nieuwe letter niet helemaal te voldoen. Toen werd het nog weer haasten... Het derde ontwerp - met elementen uit het eerste - is het uiteindelijk geworden. De nieuwe letters van 'Daniël' op de omslag konden nog juist op tijd in het logo van de rubrieken worden verwerkt.

Waar begint u mee als er een nieuw ontwerp moet komen?

Met het bekijken van het 'oude' materiaal. Hoe ziet de buitenkant er uit? Hoe is de inhoud opgebouwd? Hoe lang zijn de gemiddelde artikelen? Moeten de rubrieken hetzelfde blijven?

En dan stel je als eerste de vraag: wil ik een ander formaat, en zo ja, wat er gedaan worden? ]e krijgt dan te maken met de produktiemogelijkheden van de drukker en de kostprijs van het blad. Als dit aspekt in kaart gebracht is, kun je verder gaan.

gewor- Het is dus een groter formaat den!

]a, dat kon. Bij een nieuw formaat heb je ook de mogelijkheid om de pagina's op een andere manier in te delen. Ik ben toen begonnen met het maken van een basisstramien om te bepalen hoeveel kolommen op een bladzij kunnen, waar foto's geplaatst moeten worden, hoe groot de titels en ondertitels kunnen zijn. Dan ontstaat een raamwerk waarbinnen geschoven kan worden. Ik vind het belangrijk, dat een blad een rustige uitstraling heeft. Dat bereik je door de pagina's niet te vol te drukken en ook eens gewoon wat wit te laten.

Als het raamwerk klaar is, moeten de lettertypen gekozen worden voor de

titels, de kopjes tussen de tekst en de tekst zelf.

En dan worden de eerste proefpagina's gedrukt met de artikelen van een al bestaand nummer van het blad. Je kunt dan gaan vergelijken, 't Is altijd weer spannend om te weten hoe het overkomt bij jezelf, wat je eerst hebt uitgedacht.

Doet u dit allemaal alleen?

Nee, zeker niet. je kunt niets alleen; je hebt altijd de inzet van je medewerkers nodig. En die is bij ons heel goed.

Voor de ontwerpen geef ik een eerste aanzet, maar de uitwerking verzorgt Nico de Deugd. Hij heeft een heel wezenlijke inbreng in dit werk. Het nieuwe binnenwerk van 'Daniël' is door medewerker Ties Rolman gereedgemaakt. Ook de mensen in de drukkerij geven hun beste krachten.

Waren de eerste proefpagina’s goed? gelijk

We hebben ze kritisch bekeken en ons afgevraagd wat nog beter kon. Moest er een kfeiner lettertype gebruikt worden? Zou de ruimte tussen de regels wel groot genoeg zijn? Hadden we de letters toch niet wat verder van elkaar moeten drukken? De afstand tussen de letters is namelijk heel belangrijk!

Na nog wat proefdraaien hebben we een heel bestaand nummer in de nieuwe lay-out gedrukt en dat naar de redaktie gestuurd. Zoals gezegd, is de omslag nog een paar keer veranderd. Die moet toch als het ware de inhoud weerspiegelen en ook de jongeren aanspreken. Ik hoop dat we daarin geslaagd zijn!

U hebt er met genoegen gewerkt? aan

We hebben het graag gedaan! Vanuit mijn beroep vind ik de vormgeving natuurlijk heel belangrijk. Een mooi boeket bloemen geef je niet in een krant, maar verpakt in cellofaan, versierd met linten. Toch gaat het niet om de verpakking, maar om de bloemen.

Zo is de lay-out van een blad wel belangrijk, maar het gaat uiteindelijk om de inhoud. Ik hoop dan ook dat 'Daniël' door zijn inhoud nog vele jaren tot opbouw, onderwijs en zegen voor onze jongeren verschijnen zal.

Mijnheer Klop, de redaktie bedankt u en uw medewerkers hartelijk voor uw inzet voor deze nieuwe ‘Daniël’!

Geldermalsen Z. Crum-Nieuwland

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van Friday 6 January 1995

Daniel | 32 Pagina's

Een mooi boeket bloemen geef je niet in een krant...

Bekijk de hele uitgave van Friday 6 January 1995

Daniel | 32 Pagina's

PDF Bekijken