Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Uw Koninkrijk kome!

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Uw Koninkrijk kome!

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Na de bede om de heiliging van Gods Naam, komt nu de tweede bede. Een gebed om de komst van het Koninkrijk van God. Dat is het Koninkrijk van God de Vader. Er wordt niet bedoeld het Koningsschap waarbij God Koning is over alle schepselen en over de gehele wereld. Dat hoeft niet te komen. Dat is er al. God regeert deze wereld van ogenblik tot ogenblik. Maar dit is een gebed voor de voortgang van het Koninkrijk van Zijn genade. Dat is het rijk, dat wordt opgericht in de harten van zondaren en zondaressen. Dat wil zeggen: God is Koning geworden in hun hart door Gods genade. Is dat al zo in jouw hart? Heb je de dienst van deze Koning al lief gekregen? Die Koning wenst niet anders dan dat zondaren de knie voor Hem gaan buigen en gaan vragen: „Heere, wat wilt Gij dat ik doen zal? ".

‘Mijn’ koninkrijk kome

Van nature zijn wij geen onderdanen van God. Wij hebben in het paradijs afscheid van God genomen. We wilden zelf koning zijn. We hebben God naar de kroon gestoken. Dat wil zeggen, dat wij het voor het zeggen wilden hebben in ons leven. Ons gebed is: „Mijn koninkrijk kome". Het koninkrijk waar ik het zelf voor het zeggen heb.

Wedergeboorte

Daarom is nodig: wedergeboorte. Het doopsformulier begint er mee te zeggen: „...dat wij van nature kinderen des toorns zijn, zodat wij in het rijk van God niet kunnen komen, tenzij wij van nieuws geboren worden...". Dan worden we van Koning veranderd. We zeggen de dienst van de satan, de vorst der duisternis op. wat een lust was (de zonde) wordt een last. Wat een last was (de dienst van de Heere) wordt een lust. Ken jij dat wonder in je leven, dat je lust kreeg de Heere te vrezen, dat allerhoogst en eeuwig goed?

Kinderen van het Koninkrijk

Ja, maar we zijn toch gedoopt? En kerkmensen zijn toch ook genoemd 'kinderen van het koninkrijk'? Inderdaad, wij dragen het teken en zegel van dat Koninkrijk aan ons voorhoofd. Hoe groot is het voorrecht om gedoopt te zijn. Het doopwater is een prediking van de vuilheid van onze zonde, maar ook een prediking van de rijkdom van Gods genade in Ghristus. Er is genade voor de grootste van de zondaren. Maar nodig is het werk van de Heilige Geest in mijn hart, die toeëigent hetgeen in Christus Jezus is. Vraag om de werking van die Heilige Geest in je leven! Want vreselijk zal het dan zijn om 'als een kind des koninkrijks' te worden buitengeworpen (Matth. 8:12).

Koning Jezus

Maar door wedergeboorte worden we onderdanen van dat Koninkrijk van God. Dan gaat hunlart in beginsel uit om de Koning van dat Koninkrijk te dienen, te vrezen en lief te hebben. Dat is Koning Jezus. Die Koning die Knecht wilde worden en gehoorzaam was tot de dood. Als mijn oog dan eens op die Kruiskoning mag zien, hangend aan het vloekhout van het kruis. En dat om slaven in de dienst van de zonde vrij te maken en te verlossen van de macht van satan en ze te trekken uit de duisternis!

En wat gaan deze onderdanen bidden? Ze vragen of zij geregeerd mogen worden door de scepter van Woord en Geest. Ze gaan strijden in de gebeden tegen de overgebleven zwakheden en zonden. Ze bidden voortdurend om de wapens in de geestelijke strijd te mogen hanteren. De strijd tegen de verleidingen van de zonde. De strijd tegen de wereld, de duivel en hun eigen vlees. Ze verzwakken wel eens in die strijd, maar dan moet de Geest hun zwakheden te hulp komen en hen opnieuw opwekken tot de geestelijke krijg.

Zending

Deze onderdanen krijgen het werk van de zending lief. Zij gaan meebidden om de komst van dat rijk. Nee, zolang je een vijand bent van die Koning zul je ook niet meebidden om de komst van dit rijk. Maar hier vinden we het kenmerk van Gods genade, dat zij dat Koninkrijk liefkrijgen. Die onderdanen gaan bidden om de voortgang van dta Koninkrijk: bewaar en vermeerder Uw kerk!

Bid jij mee?

Bid jij ook mee om de komst van dat Koninkrijk? Bid jij ook of de Heere mannen wil geven, die in de kerk als predikant mogen dienen. Bid jij mee of de Heere nog mensen wil bekeren in je gemeente? Ouderen en jongeren? Bid jij ook mee of de Heere ook op de zendingsvelden krachtig met Zijn Geest wil werken, opdat het rijk van satan mag afgebroken en Zijn Koninkrijk mag worden uitgebreid? Waar de Heere Zijn Koninkrijk bouwt, daar ziet de satan zijn rijk verstoord worden. Dan zet die vorst van de duisternis alles in om het verloren terrein terug te winnen. Het lijkt of de satan regeert en er niets van dat Koninkrijk van God terecht komt. Maar het is niet waar. Dat rijk gaat toch voort, ondanks het woeden van de hel. Dat rijk zal eindelijk worden voltooid, als de Koning Zelf wederkomt op der wolken van de hemel.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 28 april 1995

Daniel | 40 Pagina's

Uw Koninkrijk kome!

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 28 april 1995

Daniel | 40 Pagina's